וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האולטימטום לעיראק: עד 17 במרץ"

8.3.2003 / 13:04

דיפלומטים: ארה"ב ובריטניה יצהירו שעד לתאריך על סדאם להתפרק מנשקו; בליקס ביקש מהא"ם ארכה וטען: דרישות ארה"ב מבגדד אינן סבירות; צרפת תנסה לגבש חזית אפריקאית נגד המתקפה

לפי דיווחים מפי מקורות דיפלומטיים, ארה"ב ובריטניה מתכוונות להציב לעיראק אולטימטום להתפרק מנשקה עד ה-17 במרץ.

ראש צוות הפקחים של האו"ם, האנס בליקס, וראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדאעי, מסרו אתמול אחר הצהריים דו"ח נוסף בעניין עיראק למועצת הביטחון. בליקס הדגיש כי הפקחים לא קיבלו מעיראק כמות מספקת של נתונים. הוא אמר כי אף שנמצאו בעיראק חומרים כימיים, לא נמצאו הוכחות לכך שהיא מתכוונת להשתמש בהם. לדבריו, הפקחים לא מצאו כל הוכחות לכך שבידי עיראק נשק ביולוגי.

בליקס פתח ואמר כי הדו"ח מפרט שלושה חודשי עבודה, לאחר שנים ללא פיקוח. לדבריו, "הוא הושלם לפני 10 ימים והוא רלוונטי מאז". הוא ציין כי לרשות עיראק עומדים אמצעים המאפשרים העברת מידע גדולה משמעותית מזו שהעבירה. עם זאת סייג בליקס את דבריו ואמר כי עיראק הציבה בפני הפקחים קשיים מועטים ביחס לאלו שניצבו בפני צוות הפקחים הקודם.

בליקס שב ואמר שהשמדת טילי א-סומוד-2 היא צעד משמעותי לקראת פירוק עיראק מנשק. הוא אמר כי הדרישות לפירוק מיידי מנשק אינן סבירות, שכן מעשה זה אורך זמן מה, ויש להמשיך ולפקח על ביצועו. לדבריו, הדבר אינו יכול להיעשות בתוך ימים (כפי שדרש נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש), אלא ידרוש חודשים אחדים.

בליקס אמר כי הראיונות עם המדענים העיראקיים היו מועילים, והוסיף כי בקרוב יבקש האו"ם מעיראק לראיין מדענים מחוץ לשטח עיראק.

אל-ברדאעי, שדיבר אחרי בליקס, אמר כי באחרונה נסוגה עיראק מדרישתה להקליט את הראיונות עם המדענים. הוא טען כי לא נמצאו הוכחות לכך שבידי עיראק יש נשק גרעיני. לדבריו, בשנים האחרונות נפגעה מאוד יכולתה של עיראק לייצר נשק גרעיני, במיוחד בשל הפסקת הסיוע ממדינות אחרות.

דיפלומטים שקראו את הדו"ח של אל-ברדאעי אומרים שהוא מפריך את טענת הממשל האמריקאי, לפיה עיראק ניסתה לייבא כמויות גדולות של אורניום מאפריקה. בראדעי אמר לעיתונאים כי הפקחים מתקדמים היטב בעבודתם, וכי הפיקוח יוכל להימשך בעזרת שיתוף פעולה של העיראקים.

סיכויים קלושים להעברת הצעת ארה"ב

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, אמר בנאומו במועצת הביטחון כי אם עיראק החליטה להתפרק מנשקה, היא היתה משתפת פעולה. לדבריו, עיראק ממשיכה להסתיר תוכניות חימוש. שר החוץ הגרמני, יושקה פישר, אמר כי דו"ח הפקחים מוכיח שעיראק משתפת פעולה וכי הוא יעיל בפירוק בגדד מנשקה. לדבריו, ישנה אלטרנטיבה אחרת למלחמה והיא הארכת הפיקוח בכמה חודשים. פישר אמר עוד כי מלחמה תביא להרבה מאוד הרוגים והיא צריכה להישאר בגדר אפשרות אחרונה.

שר החוץ הרוסי, איגור איוואנוב, אמר בנאומו כי היה מוטב לו עיראק השמידה את נשקה קודם, אך הדבר החשוב הוא שכעת היא מגבירה את שיתוף הפעולה. שר החוץ הצרפתי, דומיניק דה ווילפין, אמר כי צרפת אינה מסכימה לאולטימטום שיוצב לסדאם חוסיין, בעת שהפקחים מדווחים על שיתוף פעולה עיראקי.

כתב "הארץ", נתן גוטמן, מוסיף:

שר החוץ הצרפתי, דומיניק דה וילפן, ייצא מחר לביקור בשלוש החברות האפריקאיות במועצת הביטחון של האו"ם - אנגולה, קמרון וגינאה - כדי לזכות בתמיכתן בעמדת צרפת בעניין עיראק, לקראת הדיון בהצעת ארה"ב שיתקיים במועצה ביום שני.

ביקורו של דה וילפן בא על רקע הצגת הנוסל המתוקן של הצעת ארה"ב, בריטניה וספרד למועצת הביטחון. לפי ההצעה יוצב לעיראק אולטימטום, והיא תידרש לעמוד עיראק בכל תנאי החלטת מועצת הביטחון, או שיופעל נגדה כוח צבאי. צרפת, גרמניה ורוסיה הודיעו כי הןהדיון יחודש מתנגדות להצעה. הצבעה על הצעת ארה"ב ובריטניה תהיה לכל המוקדם ביום שני, אך עשויה להידחות ליום שלישי.

דה וילפן ייפגש עם מנהיגי שלוש המדינות, הנחשבות ל"מתנדנדות"
בעמדתן, וישוב לארצו ביום שלישי. שלוש המדינות תמכו בעמדת צרפת, המתנגדת למלחמה ומצדדת בהמשך עבודת הפקחים, בפסגה הצרפתית-אפריקאית שהתקיימה בפאריס בחודש שעבר. ואולם עדיין לא ברור אם שלושתן תצבענה נגד ההחלטה. עם זאת, לקבלת ההחלטה דרושים לארה"ב ובריטניה תשעה קולות מתוך 15 חברות מועצת
הביטחון - יעד שהן רחוקות מלהשיגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully