וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט בחר ללכת על ביצים מול הטרור - אך קן הצרעות בג'נין דוחק אותו לפינה

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 23:16

שר הביטחון הדגיש שאין בשטחים ערי מקלט ולא אישר מבצע אגרסיבי נגד מחבלים, בין היתר מחשש לפגיעה בבלתי מעורבים ומביקורת בינלאומית. אולם, המארב המורכב שמוכיח את התעצמות הטרור הופך כל כניסה למחנה הפליטים למורכבת - ומקרב את הרגע שבו צה"ל ייאלץ לבצע "עקירת שורש"

בווידאו: המפכ"ל ומפקד מג"ב ביקרו את הפצועים מהמארב בג'נין: "יחזרו במהרה לשורותינו"/יואב איתיאל

שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (שני) כי אין ערי מקלט ברחבי יהודה ושומרון אך לפי הנתונים שנערמים על שולחנו - קרב הרגע שבו ייאלץ לאשר מבצע רחב היקף במחנה הפליטים ג'נין. זאת, משום שצה"ל לא מצליח להדביק את כמות ההתרעות לפיגועים שהשב"כ מניח על שולחנו של מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף אבי בלוט. כדי לצמצם את גובה הלהבות במחנה הפליטים ג'נין נדרשת פעולה רחבה ואגרסיבית, שתוביל למספר דו ספרתי של מחבלים הרוגים ביממה - וזאת משום גודל ההתנגדות הצפוייה לכוחת בשטח.

למה שר הביטחון יואב גלנט לא אישר עד כה מבצע אגרסיבי במחנה הפליטים ג'נין כמו נגד גוב אריות בשכם? בעיקר בגלל היקף הנזק האגבי, סיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים בטרור והחשש מביקורת בינלאומית בדגש על כזו שתגיע מצד ארצות הברית. בזמן שממשלת ישראל עסוקה בלייצב את התהליכים המדיניים באזור, ראש הממשלה בנימין נתניהו כלל לא מוזמן לוושינגטון. במשרד הביטחון יש לא מעט גורמים שחוששים שהמצב אף עלול להדרדר בגלל היקפי הבנייה בגדה המערבית, אז כולם מתאמצים להלך על בהונות.

בשורה התחתונה, חמושי מחנה הפליטים ג'נין מתעצמים. הם הקימו רשת תצפיתנים עם מכשירי קשר. כל רכב חשוד או תנועה חריגה במרחב, מדווחת לחמ"ל שמפעיל סירנות ברחבי המחנה. בנוסף לכך, במקום צעירים חמושים במטענים מאולתרים, בקבוקי תבערה ומקררים, סלעים וארונות מהגגות. אם האירוע מחמיר, יוצאים החמושים לנקודות מפתח כדי לסכל בירי כל כניסה ללב המחנה. לכן כל כניסה - למחנה כולל של יחידות מסתערבים הופכת למורכבת מאוד, ממש הליכה על חבל דק, המחייבת תכנון קפדני ואישורים של דרגים בכירים.

פצועים בפעילות צה"ל, ג'נין, 19 ביוני 2023. רויטרס
הזירה בג'נין, הבוקר/רויטרס

הסתבכות בלב המחנה עלולה להוביל לתרחיש אימים. זה לא אומר שאין כניסה ללב המחנה רק שבצה"ל ושב"כ בוחרים את המקרים בקפידה רבה. אתמול כוח צה"ל נכנס למחנה על מנת לעצור פעילי טרור של חמאס וג'יהאד איסלאמי. בדרכם של הכוחות החוצה הופעל מטען מייצור מקומי, באחד העיקולים מול המחנה באופן שהציב את כלי הרכב המוגנים בשטח נוח לירי מתוך המחנה. גם במהלך חילופי האש היו ידיהם של לוחמי צה"ל על העליונה.

השלב ראשון של החילוץ מהרכבים הממוגנים אמנם התארך, אך בוצע בהצלחה. לאחר מכן החל שלב ב' של חילוץ כלי הרכב, ולמרות המורכבות ההנדסית תחת אש, עברה הפעילות במהירות ובניגוד לציפיות. כוח האש שצה"ל הפעיל הלחיץ מאוד את בני מחנה הפליטים - שחולייה מהם העזה להסתתר במסגד ולפתוח ממנו באש נק"ל על הכוחות.

התוצאות: שישה לוחמים של צה"ל ומג"ב פצועים באורח קל עד בינוני לעומת חמישה מחבלים הרוגים, אחד אנוש, ועוד כמה באורח קל עד בינוני. חשוב להדגיש שרכב מסוג פנתר, החדיש ביותר של צה"ל לפעילות בשטחי יהודה ושומרון, לא נועד להתמודד עם מטענים מהסוג הזה אלא רק למטעני השלכה וירי מנשק קל. למרות זאת הלוחמים נפצעו באורח קל עד בינוני. יהיו פסימיים במערכת הביטחון שיגידו כי הם בתהליך למידה ויש לצאת לפעולה לפני שהרעה הופכת לאיום הרבה יותר גדול לא רק סביב ג'נין אלא בעורף מדינת ישראל. עד אז הערכה היא שאם תהיה פצצה מתקתקת מתוך המחנה הפליטים צה"ל יכנס פנימה לטפל באיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully