וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליקס: דרישות ארה"ב מבגדד אינן סבירות

7.3.2003 / 17:49

מכה לבוש: ראשי צוות הפקחים ביקשו ארכה להמשך פעילותם בעיראק; טענו: עיראק לא העבירה די מידע אך שיפרה שיתוף הפעולה; הדגישו: לא מצאנו עדויות לנשק להשמדה המונית

ראש צוות הפקחים של האו"ם, האנס בליקס, וראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדאעי, מסרו אחר הצהריים דו"ח נוסף בעניין עיראק למועצת הביטחון. בליקס הדגיש כי הפקחים לא קיבלו מעיראק כמות מספקת של נתונים. הוא אמר כי אף שנמצאו בעיראק חומרים כימיים, לא נמצאו הוכחות לכך שהיא מתכוונת להשתמש בהם. לדבריו, הפקחים לא מצאו כל הוכחות לכך שבידי עיראק נשק ביולוגי.

בליקס פתח ואמר כי הדו"ח מפרט שלושה חודשי עבודה, לאחר שנים ללא פיקוח. לדבריו, "הוא הושלם לפני 10 ימים והוא רלוונטי מאז". הוא ציין כי לרשות עיראק עומדים אמצעים המאפשרים העברת מידע גדולה משמעותית מזו שהעבירה. עם זאת סייג בליקס את דבריו ואמר כי עיראק הציבה בפני הפקחים קשיים מועטים ביחס לאלו שניצבו בפני צוות הפקחים הקודם.

בליקס שב ואמר שהשמדת טילי א-סומוד-2 היא צעד משמעותי לקראת פירוק עיראק מנשק. הוא אמר כי הדרישות לפירוק מיידי מנשק אינן סבירות, שכן מעשה זה אורך זמן מה, ויש להמשיך ולפקח על ביצועו. לדבריו, הדבר אינו יכול להיעשות בתוך ימים (כפי שדרש נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש), אלא ידרוש חודשים אחדים.

בליקס אמר כי הראיונות עם המדענים העיראקיים היו מועילים, והוסיף כי בקרוב יבקש האו"ם מעיראק לראיין מדענים מחוץ לשטח עיראק.

אל-בראדעי, שדיבר אחרי בליקס, אמר כי באחרונה נסוגה עיראק מדרישתה להקליט את הראיונות עם המדענים. הוא טען כי לא נמצאו הוכחות לכך שבידי עיראק יש נשק גרעיני. לדבריו, בשנים האחרונות נפגעה מאוד יכולתה של עיראק לייצר נשק גרעיני, במיוחד בשל הפסקת הסיוע ממדינות אחרות.

דיפלומטים שקראו את הדו"ח של אל-בראדעי אומרים שהוא מפריך את טענת הממשל האמריקאי, לפיה עיראק ניסתה לייבא כמויות גדולות של אורניום מאפריקה. בראדעי אמר לעיתונאים כי הפקחים מתקדמים היטב בעבודתם, וכי הפיקוח יוכל להימשך בעזרת שיתוף פעולה של העיראקים.

בוש: המאמץ הדיפלומטי נכשל

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, אמר בנאומו במועצת הביטחון כי אם עיראק החליטה להתפרק מנשקה, היא היתה משתפת פעולה. לדבריו, עיראק ממשיכה להסתיר תוכניות חימוש. שר החוץ הגרמני, יושקה פישר, אמר כי דו"ח הפקחים מוכיח שעיראק משתפת פעולה וכי הוא יעיל בפירוק בגדד מנשקה. לדבריו, ישנה אלטרנטיבה אחרת למלחמה והיא הארכת הפיקוח בכמה חודשים. פישר אמר עוד כי מלחמה תביא להרבה מאוד הרוגים והיא צריכה להישאר בגדר אפשרות אחרונה.

שר החוץ הרוסי, איגור איוואנוב, אמר בנאומו כי היה מוטב לו עיראק השמידה את נשקה קודם, אך הדבר החשוב הוא שכעת היא מגבירה את שיתוף הפעולה. שר החוץ הצרפתי, דומיניק דה ווילפין, אמר כי צרפת אינה מסכימה לאולטימטום שיוצב לסדאם, בעת שהפקחים מדווחים על שיתוף פעולה עיראקי.

כתב "הארץ", נתן גוטמן, מוסיף:

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כינס לפנות בוקר מסיבת עיתונאים נדירה. הנשיא הדגיש בדבריו שלנשיא עיראק, סדאם חוסיין, נותרו רק ימים ספורים בטרם תתקבל החלטה אם להשתמש נגדו באמצעים צבאיים. "זהו השלב האחרון של המאמצים הדיפלומטיים", אמר בוש והדגיש כי משטרו של סדאם חוסיין מהווה סכנה ברורה לארה"ב, למזרח התיכון ולכל העולם.

הנשיא הבהיר כי ארה"ב תחתור להכרעה במועצת הביטחון כבר בשבוע הבא, אך תצא למלחמה גם ללא תמיכת מדינות אחרות. בוש אמר כי יבקש הצבעה במועצת הביטחון על הצעת ההחלטה החדשה, גם אם לא יהיה ברור שיש לה רוב. "הסיכון בהימנעות מתגובה, הסיכון שבתקווה כי סדאם חוסיין ישתנה, הסיכון שבתקווה כי עמידה מהצד תהפוך באורח פלא את העולם למקום בטוח יותר - זהו סיכון שאיני מוכן לקחת עבור העם האמריקאי", אמר.

הנשיא בוש חזר על טענות ארה"ב לפיהן סדאם ממשיך להונות את פקחי הנשק של האו"ם. "סדאם חוסיין מנסה למשוך זמן ואני מבין מדוע. הוא עושה זאת בהצלחה כבר 12 שנה", אמר. "צוותי הפיקוח לא צריכים עוד זמן ועוד כוח אדם. הם צריכים רק את מה שמעולם לא קיבלו - שיתוף פעולה מלא של המשטר העיראקי".

בוש הבטיח להחליף את "הסרטן הזה" ששולט בעיראק בממשלה ייצוגית "לטובת העם העיראקי". עם זאת, לא שלל הנשיא את האפשרות שסדאם ייצא לגלות מרצונו ויעזוב את עיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully