וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

38 תלמידים נרצחו במתקפה של ארגון טרור בתיכון באוגנדה

עודכן לאחרונה: 17.6.2023 / 19:54

באחת ההתקפות הקשות ביותר שידעה המדינה בשנים האחרונות, פשטו כחמישה מחבלים על מעונותיהם של תלמידים ותלמידות בסמוך לגבול עם קונגו, שבשטחה פועל הארגון. חלק מהקורבנות נשרפו למוות, אחרים נורו או הוכו במצ'טות. עוד 6 נערים, רובם תלמידות, נחטפו. "נשרפו עד ללא הכר"

בווידאו: מהומות באוגנדה לאחר מעצר המתמודד לנשיאות/צילום: רויטרס

ארגון מורדים אסלאמיסטי באוגנדה רצח 41 בני אדם, בהם 38 תלמידים, בהתקפה על תיכון בסמוך לגבול עם קונגו - כך אמר היום (שבת) ראש העיר. הקורבנות נשרפו, נורו או הוכו למוות בפשיטה שאירעה במהלך הלילה, והצבא המקומי אמר שבסיומה נחטפו שישה אנשים נוספים שנלקחו מעבר לגבול הפרוץ.

הרשויות אמרו כי האחראים לטבח בעיירה מפונדווה הם כוחות הברית הדמוקרטיים, ארגון קיצוני הקשור לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שמוציא לפועל מתקפות מבסיסיו במזרח קונגו שבה שורר כאוס ביטחוני. ראש העיר, סלווסט מפוזה, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי בנוסף לתלמידים, בהתקפה נהרג מאבטח ושני תושבים שהיו מחוץ לתיכון. לדבריו, חלק מהתלמידים נשרפו למוות אחרי שהמורדים הציתו את מגוריהם, בעוד שאחרים נורו או הוכו במצ'טות.

לפי צבא אוגנדה, הפשיטה, שהתרחשה בסביבות השעה 23:30, כללה כחמישה חמושים. דובר הצבא מסר בהצהרה כי חיילים שפעלו באזור והגיבו למתקפה מצאו את בית הספר בוער, "עם גופות של תלמידים שרועות במתחם". על פי ההודעה, עוד שמונה בני אדם נוספים מאושפזים בבית חולים מקומי.

בצבא הוסיפו כי כוחות מנהלים מצוד אחר החמושים כדי לחלץ את החטופים, שאולצו לשאת מזון שאותם בזזו החמושים, כשהם מתקדמים אל הפארק הלאומי וירונגה בקונגו. התיכון, שנמצא בבעלות פרטית, שוכן במחוז קאסס, מרחק של שני קילומטרים בלבד מהגבול.

חיילים מחוץ לביתו של בובי וויין המועמד לנשיאות אוגנדה. רויטרס
חיילים מחוץ לביתו של בובי וויין המועמד לנשיאות אוגנדה/רויטרס

ג'ו וולוסימבי, נציגו של נשיא אוגנדה במחוז, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי בשיחת טלפון שכמה מהקורבנות "נשרפו ללא הכר".

וויני קייזה, מנהיגה פוליטית משפיעה ומחוקקת לשעבר מהאזור, גינתה את "המתקפה הפחדנית". "התקפות על בתי ספר אינן מקובלות והן הפרה חמורה של זכויות הילדים", כתבה בטוויטר. היא הוסיפה כי בתי הספר תמיד צריכים להיות "מקום בטוח לכל התלמידים".

הארגון שהואשם במתקפה על התיכון נקשר להתקפות רבות שבוצעו בשנים האחרונות נגד אזרחים באזורים מבודדים במזרח קונגו, אך רק לעתים רחוקות הוא מקבל אחריות על פיגועים המיוחסים לו.

כוחות הברית הדמוקרטיים הוקמו בתחילת שנות ה-90 על ידי מוסלמים אוגנדים, שהאשימו את המנהיג הוותיק יוורי מוסווני, המחזיק בשלטון במדינה המזרח אפריקנית מאז 1986, באלפיה נגדם. הארגון הצליח לבצע פיגועים קטלניים בכפרים ברחבי המדינה וכן בבירה קמפלה. ב-1998 אנשיו רצחו 80 תלמידים בעיירה הסמוכה למקום שבו אירעה המתקפה היום.

בעקבות מתקפה של צבא אוגנדה נגד כוחות הארגון, הוא נדד למזרח קונגו, אזור שבו לממשלה המקומית יש מעט מאוד שליטה וארגונים חמושים פועלים ללא מפריע. מאז, הארגון התחבר עם דאעש והמשיך להוציא לפועל פיגועים בשתי המדינות. במרץ, לפחות 19 בני אדם נהרגו בקונגו במתקפה שלפי החשד בוצעה על ידי כוחות הברית הדמוקרטיים.

השלטונות באוגנדה, המשתפים פעולה עם ארצות הברית במאבק בטרור, הבטיחו להילחם בארגון גם מחוץ לשטחה של המדינה. ב-2021 אוגנדה פתחה במתקפות אוויריות וארטילריות נגד יעדים של הארגון בקונגו בתגובה לסדרת פיגועים בבירה קמפלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully