וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת איטליה לשעבר ברלוסקוני מת בגיל 86

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 9:19

ברלוסקוני שימש ראש ממשלת איטליה במשך שלוש קדנציות סוערות ורוויות שערוריות, ובחודשים האחרונים התדרדר מצבו הרפואי אחרי שחלה בלוקמיה. הוא שימש גם תקופה ארוכה בעליה של קבוצת מילאן, ומותו עשויה להשפיע על יציבות הקואליציה שבה חברה מפלגתו

ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני. 6 באפריל 2023. Guglielmo Mangiapane/Reuters, רויטרס
ראש הממשלה הוותיק ביותר באיטליה שלאחר מלחמת העולם ה-2. ברלוסקוני, אפריל/רויטרס, Guglielmo Mangiapane/Reuters

ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני מת היום (שני) בגיל 86, והוא יזכה לטקס קבורה ממלכתי ביום רביעי, שהוכרז גם כיום אבל.

ברלוסקוני שימש ראש ממשלת איטליה במשך שלוש קדנציות לא רצופות, שהיו סוערות ורוויות שערוריות. בחודשים האחרונים חלה התדרדרות במצבו הרפואי אחרי שחלה בלוקמיה וסבל מזיהום בריאותיו, והוא אושפז באביב האחרון במשך שישה שבועות בבית חולים סן רפאלה במילאנו, שאליו שב בימים האחרונים.

ברלוסקוני, שהיה מנהיג מפלגת הימין "פורצה איטליה" והקים אימפריית תקשורת, החזיק במשך תקופה ארוכה גם בבעלות על קבוצת הכדורגל מילאן, עיר הולדתו. הוא היה ראש הממשלה הוותיק ביותר באיטליה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, ובין המנהיגים המשפיעים והשנויים במחלוקת בתולדותיה.

הקדנציה האחרונה שלו נמשכה כשלוש שנים וחצי והסתיימה ב-2011, אך הוא המשיך להיות אחד השחקנים החשובים בפוליטיקה האיטלקית, ומפלגתו חברה בקואליציית הימין השלטת במדינה. אף שלא היה לו תפקיד רשמי בממשלה, מותו עשוי לערער את יציבות הפוליטיקה האיטלקית בחודשים הקרובים.

רויטרס

ברלוסקוני הסתבך לאורך הקריירה שלו בשורת פרשות, אחת מהן הייתה קשורה למסיבות החשק שארגן באחוזתו וזכו לכינוי "בונגה בונגה". בתחילת השנה הוא זוכה בפרשה, שבה הוא הואשם ששילם לנערות צעירות עבור יחסי מין. ברלוסקוני רשם קאמבק פוליטי ב-2017, על אף האשמות רבות בשחיתות והרשעה בהעלמת מס.

"סילביו ברלוסקוני היה מעל הכל לוחם, הוא היה אדם שמעולם לא פחד להגן על אמונותיו וזה היה בדיוק האומץ הזה, הנחישות הזו' שהפכו אותו לאחד האנשים המשפיעים ביותר בהיסטוריה של איטליה", ספדה לו ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני.

סגנה, מתאו סלביני, כינה אותו "אדם דגול ואיטלקי דגול". "מותו מותיר חלל עצום", ספד לו שר ההגנה של איטליה גווידו קרוזטו, שתיאר את מותו כסופה של תקופה. "אהבתי אותו מאוד, היה שלום, סילביו".

אימפריית התקשורת של ברלוסקוני, שבזכותה הפך למיליארדר, עומדת בפני עתיד לא ידוע, מאחר שהוא מעולם לא בחר ביורש ברור. עם זאת, בתו הבכורה, מרינה, צפויה לקבל בעלת תפקיד משמעותי בחברה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא איטליה סילביו ברלוסקוני. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
שמו הוזכר במהלך משפטיו של ראש הממשלה. ברלוסקוני לצד נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

לאורך שנותיו בפוליטיקה, ברלוסקוני התיידד עם מנהיגים זרים שנויים במחלוקת, בהם רודן לוב לשעבר מועמר קדאפי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. למורת רוחם של רבים במדינה, הוא המשיך לתאר את נשיא רוסיה במילים חמות גם לאחר הפלישה לאוקראינה, שלטענתו הייתה אשמה של המערב.

פוטין היה בין המנהיגים הראשונים שספדו לו, והוא תיאר את ברלוסקוני בתור "חבר יקר וחכם". ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, נשיא צרפת עמנואל מקרון, האפיפיור פרנציסקוס ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ספדו לו גם.

ממשלותיו של ברלוסקוני היו מיודדות עם ישראל, ולראש הממשלה לשעבר היו קשרים קרובים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו ספד לברלוסקוני, ואמר כי הוא היה "חבר יקר של ישראל ועמד לצדנו לאורך כל הדרך. נוח על משכבך בשלום, חבר".

שמו של ראש ממשלת איטליה לשעבר אף עלה במהלך משפטו של נתניהו, כשעד המדינה ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר הזכיר מקרה שבו ברלוסקוני העביר לנתניהו שעון יוקרתי - אך בהמלצו הוא העביר אותו לרשות המדינה. לטענת פילבר, שרה נתניהו צרחה עליו בשל זה, והוא פוטר. נתניהו הכחיש זאת.

עבירות מס

הוא נולד במילאנו ב-1936 למשפחה ממעמד הביניים, והחל לעסוק בנדל"ן לפני שהקים את חברת "מדיהסט", רשת השידור המסחרית הגדולה ביותר באיטליה. מפלגתו "פורצה איטליה" הוקמה ב-1993 ושנה לאחר מכן, הוא מונה לראש הממשלה - הראשון שלא נשא בשום תפקיד רשמי קודם לכן.

ברלוסקוני, שזכה לכינוי איל קבליירה (האביר), על שם תואר כבוד שקיבל מהמדינה, נחשב לעתים קרובות לממליך המלכים בפוליטיקה האיטלקית. הקדנציה השנייה שלו, בין 2001 ל-2006, הייתה הארוכה ביותר של ראש ממשלה באיטליה אחרי מלחמת העולם השנייה. הוא שב לתפקיד ב-2008, אך נפל שלוש שנים לאחר מכן בשל משבר כלכלי חריף.

ברלוסקוני הורשע בעבירות מס בסוף 2012, והוא ריצה את עונשו בן השנה בעבודות שירות בבית מגורים במילאנו. לקראת הבחירות לפרלמנט ב-2018, בוטל האיסור שהוטל עליו להחזיק בתפקיד רשמי. מפלגתו רצה יחד עם מפלגות הימין "הליגה" ו"האחים של איטליה", אך הן לא השיגו את הרוב הדרוש כדי למשול.

שנה לאחר מכן, ברלוסקוני זכה במושב בפרלמנט האירופי ובבחירות האחרונות באיטליה, באוקטובר, שבה מפלגתו לשלטון בקואליציה תחת ג'ורג'ה מלוני. בנוסף לכך, הוא נבחר לסנאט.

בשנת 2016 הוא עבר ניתוח בלבו, והוא אושפז בבית החולים בספטמבר 2020 בעקבות הידבקותו בקורונה. הוא סבל מסיבוכים מתמשכים הקשורים לנגיף, והוא תיאר זאת כחוויה "הגרועה ביותר בחיי".

הוא היה נשוי פעמיים, ובשנים האחרונות היה במערכת יחסים עם חברת מפלגתו מרטה פשינה בת ה-33, שאיתה התחתן "נישואים סמליים" במרץ 2022. הוא הותיר אחריו חמישה ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully