חיילות צה"ל בגדודים מעורבים. הדס פרוש פלאש 90, עיבוד תמונה
חיילות צה"ל בגדודים מעורבים/עיבוד תמונה, הדס פרוש פלאש 90

בין קני הטרור למבריחים: הגדודים המעורבים מתמודדים עם משבר זהות - ומחפשים הכרה

עודכן לאחרונה: 10.6.2023 / 12:59

לצד עבודה מסביב לשעון והצלחה בסיכולי טרור והברחות, עולים סימני שאלה לגבי היטשטשות הגבול בין ייעוד הגדודים כיחידות לוחמות לבין השימוש כחלופה למשטרת גבולות. בינתיים, לצד המהפכה בתהליכי ההכשרה - עולות בצה"ל ביקורות על הקמת היחידות בחטא, לצד שבחים על ההישגים

בסוף ינואר 2022 התרחשה בגבול מצרים תקרית על סף אסון כשמבריחי סמים טיפסו על הגדר עם סולמות והעבירו שקים מצד לצד במהירות. ההברחה התנהלה בכמה מוקדים והכוחות בשטח, לוחמים ולוחמות מגדוד קרקל, נדרשו לחדות גבוהה בזיהוי התנועות. הם נשבעו ששמעו קליעים מעל ראשם, והשיבו באש לעבר מוקדי הירי בצד המצרי אך הירי לא פסק. לפתע נשמעו בקשר קריאות "חדל אש.. חדל אש", והתברר כי נפצעו מסתערבי משמר הגבול שפעלו במרחק פסיעה מגדר המערכת.

אחד הקצינים מחטיבת פארן הסביר כי הירי הוא "שיטה קבועה של המבריחים, להרתיע אותנו מלהתקרב לגדר בזמן שהם זורקים שקים או חבילות. הירי הפך חלק בלתי נפרד מההברחות. זה נשמע כאילו הסיכול הוא פעולה קלה, אבל ממש לא, ואפילו דומה להיתקלות עם מחבלים".

חיילות צה"ל בגדודים מעורבים. דובר צה"ל
חיילות צה"ל בגדודים מעורבים/דובר צה"ל

בתחקיר פיקודי שבוצע על ידי מפקד עוצבת אדום, תא"ל איציק כהן, עלה שחוליית הפיקוד של סגן מפקד גדוד קרקל התמקמה בציר נסיעה בין ניצנה לעזוז על מנת לעצור את מבריחי הסמים שנעו עם רכבי שטח. במקביל, כוח מסתערבים שפעל תחת פיקוד גדוד קרקל עשה את דרכו לזירה במטרה לחסום את דרך המילוט של המבריחים.

מפקדת הפלוגה, שנעה על אותו הציר, חלפה על פני רכב לוחמי יחידת המסתערבים (ימ"ס דרום) והעריכה כי מדובר ברכב המבריחים. הקצינה דיווחה לסמג"ד שהרכב חלף על פניה ונמצא בדרך אליו. סגן מפקד הגדוד חסם את הציר האזרחי עם רכבו, והכוח בפיקודו פתח באש לעבר הרכב החשוד. לוחמי הימ"ס ברכב זיהו את ירי לוחמי ולוחמות קרקל לעברם וביצעו כמה פעולות על מנת להזדהות. כתוצאה מפעולות אלו הירי נפסק.

שני המסתערבים שנפצעו קל במהלך הירי פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. התחקיר הוגדר על ידי הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, כ"תחקיר דגל" ועל בסיסו נבנתה תוכנית עבודה להטמעת הלקחים. התחקיר קבע שהסמג"ד פעל בצורה מסוכנת והירי היה בניגוד להוראות, והאירוע הוגדר כ"טעות בזיהוי".
סגן מפקד הגדוד הודח מתפקידו, והגדוד המעורב הראשון בצה"ל שהוקם ב-2004 עבר טלטלה.

הועלו שאלות סביב הרמה המקצועית של הגדוד, אך בהמשך השנה, יחד עם הגדוד המעורב המקביל - ברדלס, הם הצליחו לרשום הישגים בסיכולי הברחות בגבול המצרי. בשנת 2022 סוכלו הברחות סמים בשווי של 60 מיליון שקלים ורק בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2023 סוכלו הברחות בשווי הזה. "ההצלחות המסחררות הפכו להיות האויב הגדול ביותר של הלוחמים והלוחמות", אמר השבוע קצין בכיר בפיקוד הדרום, "אף אחד מהגדודים המעורבים לא הגיע להישגים קלים, הם עובדים מאוד קשה מסביב לשעון".

עוד הוסיף הקצין כי "הקו העדין בין הייעוד המרכזי כגדודים לוחמים של צה"ל שנועדו להתמודד עם חוליות טרור של דעאש וחוליות פלסטיניות שעשויות לצאת מרצועת עזה וללכת בסיני עד לגדר, למבצעים נגד סוחרי סמים הלך והיטשטש עם הזמן. ככל הנראה, אני אומר בזהירות, נוצרה קהות חושים או משבר זהות שהובילו לפיגוע הקטלני על ידי השוטר המצרי שכעת נמצא בתחקיר פיקודי על השתלשלות האירועים. בתחקיר מטכ"לי בוחנים את שיטת הפעולה של הגדודים המעורבים בגבולות עם ירדן ומצרים. איך אפשר להסביר את מה שקרה?"

עוד בוואלה!

מסיכול ההברחה ועד ההיתקלות: התקרית בגבול מצרים - דקה אחר דקה

לכתבה המלאה
חיילות צה"ל בגדודים מעורבים. דובר צה"ל
חיילים בגדודים מעורבים/דובר צה"ל

היה גם מי שאמר במטה פיקוד הדרום כי התקרית בה כמעט קיפחו את חייהם מסתערבי מג"ב הצביעה יותר מכול על רמת המוטיבציה של לוחמות ולוחמי הגדודים המעורבים להוכיח את עצמכם לכולם ולצבור הישגים מבצעיים, בזמן ששאר הגדודים בצה"ל, צברו ניסיון מול גורמי הטרור הפלסטינים ברצועת עזה, יהודה ושומרון והבקעה.

בלילה בין שישי לשבת האחרונים, סמוך לשעה 2:30 לפנות בוקר, יצאו לוחמות ולוחמי גדוד ברדלס בחטיבת פארן לעוד סיכול הברחת סמים בגבול המצרי. כעבור כשעתיים הסתיימה הפעילות בהצלחה עם תפיסה של סמים בשווי של למעלה ממיליון וחצי שקלים. סמוך לשעה 9:00 בבוקר, הגיע סיור בפיקודה של מפקדת הגדוד לאחת העמדות סמוך לגבול המצרי ומצא שנורו למוות הלוחם ולוחמת ששמרו מתחת לציליה ששימשה כעמדה זמנית.

האירוע התגלגל עד השעה 12:30 והסתיים עם הרג לוחם נוסף מגדוד ברדלס על ידי מחבל, שוטר מצרי, שחדר לשטח ישראל והרג את שלושתם ופצע גשש באורח קל. בעקבות התוצאות הטראגיות של הפיגוע, הממצאים הקשים של התחקיר הראשוני על תפקוד עוצבת אדום, חטיבת פארן, וגדוד ברדלס, העלו שוב השאלה על הרמה המקצועית של הגדודים המעורבים בחיל הגנת הגבולות של צה"ל, המשמעת, והפער בין הייעוד שלהם למה שהתחולל בגבול המצרי בסופ"ש שעבר.

אל"ם במילואים טליה לנקרי הוגדרה כקצינה פורצת דרך לאחר ששימשה כמפקדת גדוד הראשונה בבה"ד 1 ובתפקידים בכירים נוספים בהם הייתה האישה הראשונה, כולל בתפקיד ראש ענף תעסוקה מבצעית בצה"ל ואחראית על תכנון ושיבוץ הכוחות הלוחמים, כולל הגדודים המעורבים. היא גם הייתה לימים ראש אגף לוחמה בטרור והמרחב האזרחי במטה לביטחון לאומי. לנקרי התייחסה לגדודים המעורבים: "אי אפשר לבטל את ההצלחות הגדולות של הגדודים ובתוכם הלוחמות. יש להן תרומה גדולה לביטחון. אך צריך גם לומר את האמת, שהקמת הגדודים הללו הוקמה בחטא - מתוך כוונה לחפות על פער מדיני של משטרת גבולות מספיק גדולה ומשמעותית כדי לבצע את המשימה הזו. בסוף הגדודים הללו עוסקים באיומים משטרתיים. הן מאוד מכוונות הגנת גבולות".

לפני כשלוש שנים בחנו במטה הכללי של בצה"ל את חשיבות הגדודים לביטחון, המרקם האנושי, ההכשרות, אמצעי הלחימה, התשתיות, והמסוגלות של הלוחמות למלא משימות. היבטים אלה נבחנו כשכל מערכת הביטחון ראתה שהמשטרה כורעת תחת העומס, והאיומים מהגבולות להברחת סמים ואמצעי לחימה רק מתגברים. הגדודים המתמרנים בחי"ר, שריון, הנדסה, ותותחנים נדרשו למלא את החלל באופן שפוגע באימונים למלחמה אמיתית.

חיילת צה"ל בגדוד מעורב. דובר צה"ל
"בקרב נשים יש מוטיבציה אדירה", לוחמת בגדוד מעורב/דובר צה"ל

כוכבי ראה בעשיית הלוחמות והלוחמים בגדודים המעורבים ערך משמעותי מאוד לביטחון והניח דגש על צבא העם. לשם כך, תקצב מהפכה של ממש בתהליכי ההכשרה, ציוד, אמצעי לחימה ותשתיות תחת חיל הגנת הגבולות הכפוף לזרוע היבשה בצה"ל. לצד חמישה גדודי איסוף קרבי בהן יש מחלקות של בנות בלבד ללא בנים, הוחלט לשדרג את הגדודים המעורבים. הוחלט להקים גדוד חמישי שנקרא "פנתר", שיופקד על קו התפר בחטיבה המרחבית אפרים וכבר עתה שוקלים גדוד מעורב שישי בגלל הצורך המבצעי בשטח.

במלחמה על כל לוחמת, בעיקר מול תפקידי הלחימה שמציעים משמר הגבול, הגנה אווירית, הנדסה קרבית ויחידת 669 לאחרונה, קיימו בשנה האחרונה מפקדי חיל הגנת הגבולות כמאתיים מפגשים עם לוחמים ובדגש על לוחמות על מנת לעודד גיוס לגדודים אלה. בין המפגשים היו גם כנסים גדולים בהשתתפות הורים.

אלפי הבנים והבנות מתגייסים לבסיס ההדרכה הגדול ביותר ביבשה הממוקם בערבה: בית הספר להגנת גבולות. מאחר והלוחמות מתנדבות לתפקידי לחימה, הן מתגייסות ועוברות שבועיים של מכינה לתפקיד ובסופו הן נדרשות להכריע: האם הן מוותרות וחוזרת למיטב (בקו"ם), או ממשיכות במסלול הלחימה באחד הגדודים המעורבים.

מיד לאחר החלטת החיילות יחלו מחזורי הטירונים של הגדודים השונים בבסיס ההדרכה בערבה במשך ארבעה חודשים. לאחר מכן, חיילי הגדודים המעורבים נשלחים לגזרות השונות ועוברים את ההשלמות הנדרשות בהתאם לגזרה: בקעת הירדן וגבול מצרים.

"האתגר שלנו הוא לקחת את תרחישי הייחוס ולתת להם את הכשירות בשביל זה. זה מורכב מאוד", הסביר קצין בכיר בחיל הגנת הגבולות. "את תרחיש הייחוס המבצעי קובע מפקד הפיקוד המרחבי (פיקוד דרום, פיקוד מרכז, פיקוד צפון, א"ב). את הכשירות שנגזרת מתרחיש הייחוס קובע מפקד חיל הגנת הגבולות. בבסיס ההדרכה של החיל בסיירים לוקחים את הכשירות שקובע מפקד החיל ועושים את הכי טוב שיש. לפעמים הבנות מציגות יכולות יותר גבוהות, יש להן רמת מוטיבציה גבוהה מאוד".

חיילות צה"ל בגדודים מעורבים. דובר צה"ל
"מסלול הכשרת הבנות זהה לבנים כולל המקצועות השונים". לוחמת בגדוד מעורב/דובר צה"ל

בשלב זה נוצרת נקודת תפר מאוד רגישה שכעת נבדקת במסגרת תחקיר מעמיק של צה"ל. מרגע סיום הטירונות, עוברים הגדודים המעורבים לאחריות מפקדי החטיבות המרחביות בגזרות הפעולה לאימון מתקדם שבסופו יוגדרו כבעלי רובאי 0.6 ולאחר מכן יופעלו מבצעית. כל זאת בשונה ממפקדי חטיבות כמו גולני, צנחנים, כפיר, גבעתי ונח"ל שאחראים על תהליכי ההכשרה מקליטה ועד סוף השירות הצבאי. מסלול ההכשרה של הבנות זהה לבנים כולל המקצועות השונים, למעט שתי עליות במתח וקיצור זמנים בריצת 3,000 מטר.

בארבעת חודשי הטירונות יעברו הגדודים המעורבים סדרת קליעה, תרגילי פרט חוליה, תרגילי צמד, פק"לים כמו מקלע נגב, מטול רימונים ועוד. במחנה אריה בבקעה, נבנה מתקן אימונים מיוחד עבוד גדודי אריות הירדן, לביא הבקעה ופנתר, וסמוך לשבטה בנגב, נבנה מתקן אימונים עבור קרקל וברדלס.

"על תוכנית השינוי בגדודים המעורבים, 'תנופה בגבולות', הוחלט לפני שנתיים וחצי", אמר הקצין הבכיר. "השינוי כולל אמצעי לחימה חדשים, ציוד אישי, ציוד מגן ברמה גבוהה, מטווחים חדשים, בוחן מסלול, בקרוב כיתות לימוד, חדרי כושר, מה היתרון? הקרבה לגזרות הפעולה. חסרונות? איכות ההדרכה וההכשרה נפגעות, כי גיאוגרפית הן רחוקות מביה"ס של החיל".

באימון המתקדם, מבצעים מפקדי החטיבות המרחביות את ההתאמות הנדרשות ללחימה בגזרות. למשל בבקעה מתאמנים על לוחמה בתוך חממות, מטעים, שטחים בנויים ומתווי מעצרים.

חיילי צה"ל בגדודים מעורבים. דובר צה"ל
"תרומה גדולה לביטחון". חיילי הגדודים המעורבים/דובר צה"ל

הקצין הבכיר מחיל הגנת הגבולות יצא להגנה על תהליכי ההכשרה והאיכות המקצועית של הגדודים המעורבים. "מדובר בגדודים שכל השנה נמצאים בחיכוך הכי גבוה בצה"ל. בגבול מצרים, גבול ירדן, גזרת אילת, בבקעה, מדובר בהיתקלויות ואירועי פח"ע קטלניים. ביחס לאיזון בין מה שקורה מההכשרה לשטח ההכשרה מתאימה".

"כל ארבעה חודשים, מתכנסים תשעה מג"דים של הגנת הגבולות עם מפקד מערך הגנת גבולות ליום סיכום כשירות", הוסיף הקצין. "הם דנים באיכות ההכשרה וההתאמות ומציגים: זו ההכשרה, אלו התוצאות, אלו הפערים. אנחנו מודדים את האפקטיביות מול הקצה המבצעי. אל תבחנו את תוצר ההכשרה על בסיס האירוע הזה שמצוי עדיין בתחקיר". לדברי הקצין, רוב השנה הגדוד המעורב נמצא בגזרתו ולפי החלטת מפקד החטיבה המרחבית, יוצאות פלוגות בנפרד לאימונים באורך שלושה שבועות.

"יחידות עומדות בתור להיכנס לחיכוך"

הגדודים המעורבים בגזרת בקעת הירדן נמצאים בשיאם בשנה האחרונה. לוחמי ולוחמות הירדן, פועלים מסביב לשעון במשולש הטרור: טובאס, פרעה, וטמון שמוגדרים כמקומות אלימים וכל כניסה אליהם מובילה למעצר מבוקשים או סריקות אמצעי לחימה שמלווים בירי מחבלים.

קצין בכיר בפיקוד המרכז הסביר כי "מטרת התוכנית 'תנופה בגבולות' היא להעצים את הגדודים המעורבים, לקבע אותם לגזרות ספציפיות כדי ליצור מומחיות ולמקסם יכולות. במסגרת התוכנית נקלטו רכבים חדשים, רכבים ממוגנים, מחלקת צלפים, מקלעי נגב, אמצעי איסוף מתקדמים, אמצעי לחימה ורחפן לכל מחלקה. זה קורה לא כי צה"ל לא סומך עליהם, אלא הפוך, זה מה שצה"ל הבטיח להם".

"יחידות עומדות בתור להיכנס ל'חיכוך' במרחב הבקעה, אבל יש קודם כל שני גדודים", הוסיף הקצין. "הם פועלים בהצלחה רבה. גדוד 47, לביאי הבקעה, נתקל לפני ארבעה חודשים בחמושים מכף רגל ועד ראש, והם הגיבו בצורה מדהימה. 14 לוחמות ו-12 לוחמים הרגו במחנה הפליטים עקבת ג'אבר חמישה מחבלים ופצעו שניים. המחבלים ירו ראשונים, הלוחמים והלוחמות והמפקדים גברו עליהם באש כבדה. הם באמת מעולים. לא נכון לתפור אידאולוגיה על אירוע קשה (בגבול המצרי). בבקעה אנחנו בונים את הלוחמים לאיום של חדירת חוליה מאומנת וחזקה, שתחדור דרך הגבול הירדני לפיגוע מול כוחותינו או מול אזרחים".

על העומס בו נמצאים הגדודים המעורבים בבקעה, אמר הקצין הבכיר: "אנחנו אחרי הפיגועים סביב יריחו. ביצענו שלושה כתרים סביב יריחו וחמש יציאות מיריחו נסגרו 24/7. הלוחמות והלוחמים בדקו רכב רכב במטרה לחפש את המחבלים שביצעו את הפיגוע. כתר אחד נמשך שבועיים, כתר אחד שלושה שבועות, וכתר אחד חמישה ימים. הכתרים האלה היו תחת גשם, וחלק בעומס חום 5, הלוחמים עמדו ולא צייצו. אני לא מכיר אף גדוד שעשה דבר דומה לזה. בעקבות הפיגוע הקשה בצומת חמרה גדוד אריות הירדן בודד את מרחב שכם והכפרים באזור במשך חודש וחצי. חלקם לא יצאו הביתה תקופה ארוכה, עם שכפ"צ קרמי וקסדה, לוחמים ולוחמות. היה פשוט? לא. היה קשה מאוד. אבל הם עמדו בזה".

איך תסביר את הביקורת על איכות הגדודים המעורבים?

"אני חושב שהמשימות רציניות וכך גם ההכשרה. קיום של הגדודים לא פחות מחויב מהמציאות. יש הון אנושי אדיר ובקרב נשים יש מוטיבציה אדירה. בסופו של דבר הן מתנדבות שרוצות להביא יכולות כלוחמות. לא לתת להן במה, וביטוי זה לא פחות מהזוי. שילוב של נשים בפלוגה שמביאות משהו שונה, יש לו פוטנציאל חזק מאוד. יש לנו מ"פיות, עוד מעט מג"דיות, והן סופר איכותיות".

"בהתחלה עשינו הרבה טעויות בקטע הפיזיולוגי אבל מהר מאוד טיפלנו בזה. יש סרגל מאמצים ותזונה. אני חושב שהתמקצענו, היום זה במקום הרבה יותר רציני, מגמת שיפור גדולה. יש לנו מדריכות אימון כושר גופני לכל פלוגה".

איך אתה רואה את זה בפעילות השוחקת בגבול הירדני?

"במרדף אחרי מבריחי אמצעי לחימה? אני רואה פיקוד ועקשנות שלהם לסגור מעגל. באחד המקרים הם היו 48 שעות בשטח, ארבנו, סרקנו עד שמצאו. לא היה צריך אותי כדי להישאר שם. ההיתקלות במחנה הפליטים עקבת ג'אבר, גם בכתרים, הגעתי לנקודות הבידוד והחסמים, הייתי במוד של לבוא לנזוף. אבל פגשתי כוחות דרוכים, בעומס, משקפי מגן, מוכנים להיתקלות, ויוצאים משם כשידם על העליונה. אני חושב שאנשים עושים עוול גדול למשרתי הגדודים האלה. על אירוע אחד לבנות תפיסת עולם זה לא רציני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully