וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין האירופי פסל חלקים מהמהפכה המשפטית בפולין: "פגיעה בדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 20:48

החלטת הגוף השיפוטי העליון של הגוש צפויה להגביר את הלחץ על מפלגת השלטון הלאומנית העומדת בפני בחירות בסתיו. השופטים ציינו סעיף המחייב לפרסם ברשת את חברותם של שופטים בארגונים או בעמותות ככזה המפר את עקרונות האיחוד. בוורשה, שתיקנס אם לא תציית, זועמים: "פארסה"

Pro-democratic march in Warsaw gathered up to 500k participants (according to organisers), led by Donald Tusk, former Prime Minister of Poland and President of the European Council - and a leader of democratic opposition in Poland. The march took place as an anniversary of 1st democratic elections in Poland od June 4th 1989. Warsaw, Poland, on June 4th 2023. (Photo by Piotr Lapinski/NurPhoto)NO USE FRANCE. רויטרס
למרות המחאה, מפלגת השלטון נהנית מתמיכה רחבה. הפגנת האופוזיציה בוורשה, אתמול/רויטרס

בית הדין האירופי לצדק ביטל פסל היום (שני) חלקים נוספים מהמהפכה המשפטית שחוללה מפלגת השלטון הלאומנית בפולין בשנים האחרונות בשל פגיעה בעקרונות הדמוקרטיים של הגוש. אם ורשה לא תציית להחלטה, שאינה ניתנת לערעור, היא תיקנס ותאבד גישה לכספי סיוע של הגוש.

השופטים ציינו סעיף המחייב לפרסם ברשת את חברותם של שופטים בארגונים או בעמותות ככזה המפר את עקרונות האיחוד משום שהוא מפר את זכותם לפרטיות ועלול לשמש להשפעה עליהם. בית המשפט, שמקום מושבו בלוקסמבורג, הצביע על הסעיף הזה יחד עם כמה סעיפים אחרים ברפורמה המשפטית שפגעו בעצמאות מערכת המשפט ובעקבות זאת לפגיעה בשלטון החוק.

"רפורמת המשפט הפולנית מדצמבר 2019 מפרה את חוקי האיחוד האירופי", פסק בית המשפט. "עקרון שלטון החוק הוא חלק בלתי נפרד מעצם זהותו של האיחוד האירופי".

בכירים בממשלת פולין הגיבו בזעם על הפסיקה, שצפויה להגביר את הלחץ על מפלגת "חוק וצדק" השלטת לקראת הבחירות בסתיו הקרוב. שר המשפטים של פולין כינה את ההחלטה "מושחתת", וסגנו טען כי זאת "פארסה".

People are seen taking part in a march for unity in Warsaw, Poland on 04 June, 2023. Participants from across the country have come to Warsaw on Sunday for the opposition led march in a show of unity against the increasingly authoritarian government. A recent law on ‘Russian influence’ targeting opposition politicians is said to have galvanised opposition support. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)NO USE FRANCE. רויטרס
בריסל הקפיאה עשרות מיליארדי אירו של כספי סיוע. שלט נגד מנהיג מפלגת השלטון בהפגנה בוורשה/רויטרס

פולין, הגדולה מבין מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר החברות באיחוד האירופי, איבדה את המוניטין שלה כסמל להליך מוצלח של דמוקרטיזציה, כמו גם לכספי סיוע בשווי מיליארדי אירו בשל מאבק ממושך מול מדינות המערב מאז שהמפלגה עלתה לשלטון ב-2015. אתמול הפגינו מאות אלפי אדם בוורשה בצעדת מחאה של האופוזיציה נגד מפלגת השלטון, שאותה הם מאשימים בשחיקת הדמוקרטיה הצעירה במדינה.

העתירה הוגש על ידי הנציבות האירופית, הגוף הביצועי של האיחוד האירופי האחראי על תקציב הגוש ומופקד על אכיפת חוקיו בכל 27 המדינות החברות בו. התביעה נתמכה על ידי בלגיה, פינלנד, דנמרק, שבדיה והולנד. הנציבות כבר הקפיאה העברה של 35.5 מיליארד אירו לפולין, שהיו חלק מחבילות פיצוי על נזקי מגיפת הקורונה וכספי סיוע המוקצים לחברות העניות יותר בגוש.

ב-2021, בית הדין האירופי לצדק קבע כי השיטה שקבעה מפלגת השלטון לבחירת שופטים נוגדת גם היא את חוקי האיחוד האירופי. בהמשך הוא הטיל על ורשה קנסות יומיים בגובה של מיליון אירו, עד שבאפריל האחרון היא העבירה כמה תיקונים והקנסות פחתו לחצי מיליון אירו ביום.

השר לענייני האיחוד האירופי בממשלת פולין, סיימון סינקובסקי ול סק, אמר שחלק מהסוגיות שעליהן הצביע בית המשפט כבר טופלו. "המצב המשפטי שנמצא תחת ערעור עבר שינויים משמעותיים, הוא תוקן", הוא אמר לכתבים.

עוד בוואלה!

מאות אלפים הפגינו בוורשה נגד ממשלת פולין: "כמו המאבק בקומוניזם"

לכתבה המלאה

הגבלות על זכויות נשים, להט"בים ומהגרים

מבקרי מפלגת השלטון, מבית ומחוץ, אומרים כי השינויים רחבי ההיקף שהיא העבירה חשפו את בתי המשפט והשופטים הפולניים להתערבות פוליטית ישירה. הם גם מגנים את השלטונות על הגבלת זכויות נשים - כולל איסור כמעט גורף על הפלות - להט"בים ומהגרים.

האופוזיציה הצליחה לעורר את תומכיה ולהוציא אתמול, לטענתה, כחצי מיליון מפגינים לוורשה ולערים אחרות, אך למפלגת השלטון - המשלבת מדיניות של תקציבים חברתיים נדיבים ולאומנות - יש תמיכה לא מבוטלת בקרב 38 מיליון תושבי המדינה החברה בנאט"ו.

הסקרים מראים כי מפלגת השלטון, המובילה קו תקיף נגד המלחמה של רוסיה באוקראינה השכנה, צפויה לנצח בבחירות לפרלמנט שאמורות להיערך באוקטובר או בנובמבר, אולם היא עשויה להזדקק לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully