וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האמריקני: נורמליזציה בין ישראל לסעודיה צריכה לקדם את חזון שתי המדינות

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 17:39

בלינקן שימריא היום לסעודיה נאם בוועידת שדולת איפא"ק בוושינגטון וקשר בין הניסיון לקדם הסכם שלום בין ישראל לממלכה לבין הסוגיה הפלסטינית. רה"מ נתניהו מתנגד לגישה הזו וסבור שקידום הנורמליזציה צריך להתבצע ללא קשר לסוגיה הפלסטינית

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר היום (שני) בנאום בפני השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון כי נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה צריכה לקדם גם את חזון שתי המדינות בין ישראל לבין הפלסטינים.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. ללא, רויטרס
קישר בין הנורמליזציה של ישראל לסעודיה לשלום עם הפלסטינים/רויטרס, ללא

למה זה חשוב:

  • בנאומו בלינקן יצר קישור ישיר בין קידום הנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה לבין התקדמות בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. הוא אמר את הדברים כמה שעות לפני יציאתו לפגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן בריאד.
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען בשנים האחרונות כי קידום הנורמליזציה בין ישראל לבין העולם הערבי עשויה להועיל גם לסוגיה הישראלית-פלסטינית, אולם הוא דוחה יצירת קישור בין הדברים ומעוניין לקדם את סוגיית הנורמליזציה בנפרד מהנושא הפלסטיני.
ג'ו ביידן עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, 15 ביולי 2022. רויטרס
לארה"ב אינטרס ביטחוני לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. ביידן עם יורש העצר/רויטרס

מה הם אומרים:

  • "לארצות הברית יש אינטרס ביטחוני לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לשחק תפקיד. זה לא יקרה מהר או בקלות. אבל אנחנו מחוייבים לעבוד על כך - כולל בביקור שלי השבוע בריאד ובג'דה", אמר בלינקן.
  • שר החוץ האמריקני הדגיש עם זאת כי נורמליזציה בין ישראל לשכנותיה "אינה תחליף להתקדמות בין ישראל והפלסטינים ושני הנושאים לא צריכים לבוא אחד על חשבון השני. התהליך של העמקת הקשרים בין ישראל לשכנותיה צריך לקדם גם את שיפור חייהם של הפלסטינים ואת חזון שתי המדינות".
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
"לאיראן אסור להשיג נשק גרעיני"/רויטרס

התמונה הגדולה:

בלינקן התייחס בדבריו לסוגיית הגרעין האיראני ואמר כי לאיראן אסור להשיג נשק גרעיני והתחייב כי היא לא תשיג זאת. "אנחנו מאמינים שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. לחץ כלכלי והרתעה מסייעים לנו להשיג זאת. אם איראן לא תסכים כל האופציות על השולחן".
שר החוץ האמריקני דיבר גם על המהפכה המשפטית בישראל ועל הדיונים בבית הנשיא. הוא אמר כי ארצות הברית תעבוד עם ממשלת ישראל כדי לקדם את הערכים הדמוקרטיים המשותפים שבבסיס היחסים בין המדינות וציין במיוחד את הפרדת הרשויות, איזונים ובלמים וצדק לכל אזרחי ישראל.
"נדבר בצורה מכובדת וכנה עם חברינו הישראלים. בשעה שמנהיגי ישראל דנים בנושא - אנחנו נקדם בברכה כל הסכמה רחבה על רפורמה משפטית - זו הדרך הטובה להבטיח שהרפורמה הזו תחזיק מעמד", אמר בלינקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully