וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת הונג קונג עצרה 23 פעילים ביום השנה לטבח בכיכר טיאננמן: "סין רוצה לטייח את ההיסטוריה"

5.6.2023 / 14:55

הרשויות בעיר נערכו השנה בכוחות מתוגברים כדי למנוע את עצרות הזיכרון לאירועי הדמים בבייג'ינג, כחלק מהדיכוי הגובר של סין. "צריכים להשתמש בגופנו ובפה לאוזן כדי לספר לאחרים מה קרה", אמר אחד הפעילים בעיר. בין העצורים: אדם מבוגר שעמד עם נר בפינת רחוב

A woman is taken away by authorities in Causeway Bay district in Hong Kong on June 4, 2023, for mourning the victims of China's 1989 Tiananmen Square crackdown on the 34th anniversary of the incident. (Kyodo) ==Kyodo NO USE JAPAN. רויטרס
A woman is taken away by authorities in Causeway Bay district in Hong Kong on June 4, 2023, for mourning the victims of China's 1989 Tiananmen Square crackdown on the 34th anniversary of the incident. (Kyodo) ==Kyodo NO USE JAPAN/רויטרס

משטרת הונג קונג עצרה 23 בני אדם על "הפרת שלום הציבור" ועצרה אישה בת 53 בגין "הפרעה לשוטרים", כחלק מהיד הקשה שנוקטות הרשויות בעיר שבשליטת סין נגד ציון יום השנה לאירועי כיכר טיאננמן.

האו"ם אמר היום (שני) כי הוא "מודאג" מהמעצרים והקונסוליה האמריקנית בעיר פרסמה תמונה בפייסבוק של נרות לאורך כל חלונותיה. "לזכרם", נכתב. עם זאת, בסין הזהירו כי כל ניסיון "להכפיש" אותה ו"להתערב בענייניה הפנימיים", לא יצליח.

עד לפני כמה שנים, עצרות הזיכרון לדיכוי המפגינים הפרו-דמוקרטים בבייג'ינג ב-1989 שנערכו בהונג קונג היו הגדולות ביותר בעולם. ואולם, החירויות שמהן נהנו תושבי המושבה הבריטית לשעבר נמחצו כשהשלטון הקומוניסטי של סין העביר ב-2020 חוק ביטחון לאומי חדש בתגובה למחאות פרו-דמוקרטיות המוניות בעיר.

בסמוך לפארק ויקטוריה, מוקד עצרות הזיכרון השנתיות בעבר, מאות שוטרים ערכו ערכו חיפושים ועצרו פעילים, וכלי רכב משוריינים וניידות משטרה הוצבו במקום. בין העצורים הייתה הפעילה אלכסנדרה וונג בת ה-67, המכונה "סבתא וונג" ונשאה זר פרחים; אדם שהחזיק עותק של "35 במאי", מחזה על אירועי הדמים בטיאננמן; ואדם מבוגר שאדם לבו בפינת רחוב עם נר בידיו.

"המשטר רוצה שתשכחו, אבל אתם לא יכולים לשכוח. היא (סין) רוצה לטייח את כל ההיסטוריה", אמר כריס טו, בן 51, שביקר בפארק בעודו לובש חולצה שחורה ועבר חיפושים על ידי המשטרה. "אנחנו צריכים להשתמש בגופנו ובפה לאוזן כדי לספר לאחרים מה קרה".

Tourists visit Tiananmen Square in Beijing on June 2, 2023, two days ahead of the 34th anniversary of the military crackdown on pro-democracy demonstrators. (Kyodo) ==Kyodo NO USE JAPAN. רויטרס
Tourists visit Tiananmen Square in Beijing on June 2, 2023, two days ahead of the 34th anniversary of the military crackdown on pro-democracy demonstrators. (Kyodo) ==Kyodo NO USE JAPAN/רויטרס

המשטרה אמרה 11 גברים ו-12 נשים, בני 20 עד 74, נעצרו בחשד "להפרת שלום הציבור". פעילים בהונג קונג אמרו כי הפעולה המשטרתית הזו היא חלק מקמפיין רחב יותר של סין לריסוק ההתנגדות לשלטונה בעיר, שהובטחו לה זכויות מיוחדות למשך 50 שנה תחת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות" כשבריטניה מסרה את השליטה בה לסין ב-1997.

לפי התקשורת המקומית, האבטחה בהונג קונג הייתה הדוקה יותר בהשוואה לשנים עבר כשכ-6,000 שוטרים, בהם כוחות לפיזור מהומות וללוחמה בטרור, נפרסו בעיר. גורמים בכירים הזהירו את התושבים שעליהם לציית לחוק, אך הם סירבו להבהיר אם עצרות הזיכרון הן עבירה על חוק הביטחון הלאומי של סין. לפי , המשטרה חלק מהעצורים היו חשודים בכוונה ל"מרדנות".

בבייג'ינג, כיכר טיאננמן הייתה גדושה בתיירים שהצטלמו תחת עיניה הפקוחות של המשטרה ואנשי ביטחון אחרים, אך נרשמו סימנים לאבטחה מוגברת. בסין עצמה, כל אזכור לדיכוי בכיכר טיאננמן - שבמהלכו פתחו חיילים באש על מפגינים פרו-דמוקרטיים, והרגו מאות, אם לא אלפים, לפי ארגוני זכויות אדם - הוא טאבו והנושא נתון לצנזורה חריפה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

למרות האזהרות של הרשויות בהונג קונג, כמה תושבים, כולל בעלי חנויות ספרים, ציינו בשקט את 4 ביוני. הפעילה הכלואה צ'או האנג-טונג, אחת ממנהיגי קבוצה בשם "הברית" שנהגה לארגן את עצרות הזיכרון השנתיות, הודיעה כי היא תפתח בשביתת רעב בת 34 שעות.

קבוצה של קרובי משפחה של ההרוגים, "האימהות של טיאננמן", אמרה שהייסורים מעולם לא הסתיימו. "אף שחלפו 34 שנים, עבורנו, בני משפחות ההרוגים, הכאב על אובדן יקירינו בלילה ההוא מייסר אותנו עד היום", אמרה הקבוצה בהצהרה שפורסמה על ידי ארגון זכויות האדם בסין, שפועל מניו יורק.

בטייוואן, המקום האחרון בין האזורים דוברי הסינית שבו ניתן לציין את יום השנה לאירועי הכיכר בחופשיות, מאות אנשים השתתפו בעצרת בכיכר החירות של טייפה שבה הוצג פסל "עמוד הבושה". "הונג קונג הולכת אחורה", אמרה בצער פגי קוואן, 57, מתורגמנית באירוע.

סין רואה בטייוואן חלק בלתי-נפרד ממנה ולא פוסלת את האפשרות שתשתמש בכוח צבאי כדי להתשלט מחדש על האי. "האירוע לציון 4 ביוני ממשיך להתקיים בטייפה, מה שמראה שדמוקרטיה וסמכותניות הן ההבדלים הגדולים ביותר בין טייוואן לסין", כתב בפייסבוק סגן נשיא טייוואן וויליאם לאי, שיתמודד לנשיאות בבחירות בינואר.

עצרות זיכרון אחרות התקיימו ביותר מ-30 ערים בעולם, כולל בארצות הברית, באירופה ובאוסטרליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully