וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה הודיעה על קיצוץ חד בתפוקת הנפט במאמץ להעלות את המחירים

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 12:06

לאור הירידה של מחיר הזהב השחור לרמה שלפני המלחמה באוקראינה, יצרניות הנפט הגדולות - בהן רוסיה עצמה - מנסות להעלות אותו ולשמור על רווחיהן. ריאד, הרוצה להמשיך לממן את מיזמיו של בן סלמאן, תצמצם מיולי את התפוקה במיליון חביות ליום. מחיר החבית עלה כבר ל-77 דולר

בווידאו: נשיאת האיחוד האירופי מכריזה על הגעה להסכם על אמברגו נפט רוסי/צילום: רויטרס

ערב הסעודית הודיעה על קיצוץ חד בתפוקת הנפט היומית שלה במטרה להקפיץ את מחירי הנפט, שהגיעו היום (שני) ל-77 דולר לחבית. ריאד, המובילה את קבוצת OPEC+, המאגדת את יצרניות הנפט הגדולות בעולם, תצמצם החל מחודש הבא את תפוקת הנפט היומית שלה במיליון חביות.

גם מדינות אחרות החברות בקבוצה, בהן רוסיה, הסכימו להמשיך את הקיצוץ בתפוקת הנפט בתקווה לעצור את הירידה במחירי הזהב השחור. המחיר זינק עם תחילת המלחמה באוקראינה בפברואר אשתקד, אך הוא ירד ושב לרמה שקדמה לפרוץ הסכסוך.

הקבוצה, המורכבת מקרטל המדינות המייצאות נפט (OPEC) ובעלות בריתו, אחראית ל-40% מאספקת הנפט העולמית. בתום מפגש שרי האנרגיה שלה בווינה, הכריזה הקבוצה כי המטרה היא לצמצם את התפוקה ב-1.4 מיליון חביות נוספות החל מ-2024.

שר האנרגיה של ערב הסעודית, הנסיך עבד אל-אזיז בן סלמאן, בפגישת חברות OPEC בווינה, אוסטריה, 4 ביוני 2023. רויטרס
שר האנרגיה הסעודי בווינה, אתמול/רויטרס

באוקטובר האחרון הסכימה הקבוצה להפחית את הייצור בשני מיליון חביות ביום, כ-2% מהביקוש העולמי. באפריל היא הודיעה על קיצוץ נוסף, שאמור היה להימשך עד סוף השנה הנוכחית. עם זאת, סגן ראש ממשלת רוסיה, אלכסנדר נובאק, אמר כי השיחות הובילו ל"הארכת העסקה עד סוף 2024".

שר האנרגיה הסעודי, הנסיך עבד אל-עזיז בן סלמאן, אמר בראשון כי ניתן להאריך את הקיצוץ גם מעבר ליולי, במידת הצורך. "זאת סוכרייה סעודית", אמר במה שנראה כמו הצעה לייצב את השוק. לפני תחילת הכינוס של OPEC+, ההערכה הייתה שרוב החברות מתנגדות לקיצוץ נוסף מחשש לפגיעה בהכנסות מיצוא הנפט - מקור ההכנה העיקרי של רבות מהן.

ריאד, בתור מובילת הגוש ויצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, היא היחידה שהייתה מסוגלת לצמצם את התפוקה שלה. היא שואפת לכך שמחירה של חבית יישאר גבוה מ-80 דולרים כדי שהיא תהיה מרווחת ותוכל לממן את המיזמים השאפתניים של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בעודו מנסה לגוון את הכלכלה הסעודית כדי שלא תסתמך רק על מחירי הנפט.

המהלך לא צפוי להתקבל בעין יפה בארצות הברית ובמדינות המערב, שחוששות מהמשך האינפלציה והמיתון אם מחירי האנרגיה יישארו גבוהים. בנוסף לכך, הן מותחות ביקורת על שיתוף הפעולה של חברות OPEC עם רוסיה, חרף הסנקציות שהוטלו עליה בעקבות מלחמתה באוקראינה.

יצרניות הנפט הגדולות, מצדן, מאשימות את המדיניות הכלכלית המערבית באינפלציה שאילצה אותן לשמור על מחירי נפט גבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully