וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה האמריקנית ניצלה: ההסכם להעלאת תקרת החוב אושר בסנאט

עודכן לאחרונה: 2.6.2023 / 14:02

63 סנאטורים משתי המפלגות העבירו את החקיקה שמטרתה למנוע מהכלכלה הגדולה ביותר בעולם להגיע לחדלות פירעון, ימים לפני המועד האחרון. ביידן, שניהל מו"מ ממושך עם הנהגת הרפובליקנים, יחתום על החוק. "אמריקה יכולה לנשום לרווחה", אמר מנהיג הדמוקרטים בסנאט

מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר מניף את אגודלו לאחר אישור העלאת תקרת החוב של ארה"ב, 2 ביוני 2023. רויטרס
ניווט את ההצבעה בהצלחה. מנהיג הדמוקרטים בסנאט שומר, הלילה/רויטרס

הסנאט של ארצות הברית אישר הלילה (שישי) את ההסכם להעלאת תקרת החוב, ימים לפני שהכלכלה הגדולה ביותר בעולם הייתה עלולה להיכנס לחדלות פירעון. 63 סנאטורים משתי המפלגות הצביעו בעד החקיקה, יממה אחרי שעברה בבית הנבחרים שבשליטת הרפובליקנים. כעת ההסכם יגיע לשולחנו של הנשיא ג'ו ביידן, שיחתום עליו ובכך הוא ימנע קטסטרופה כלכלית.

יום שני הקרוב היה המועד שבו כלכלת ארצות הברית הייתה מגיעה לחדלות פירעון של חובותיה המגיעים ל-31.4 טריליון דולר. לתרחיש כזה היו השלכות מרחיקות לכת עבור ארצות הברית בפרט והכלכלה העולמית בכלל, ולאורו הושגה פשרה בין הדמוקרטים לבין הרפובליקנים. עם זאת, לרבים בשתי המפלגות הייתה ביקורת על ההסכם, ו-36 סנאטורים הצביעו נגדו.

החקיקה עברה בסופו של דבר בתמיכה של 44 סנאטורים דמוקרטים ו-17 רפובליקנים, בנוסף לשני סנאטורים עצמאיים - שלושה יותר מהרוב הדרוש. לדמוקרטים יש רוב דחוק בסנאט, שבו חברים מאה מחוקקים, כולל קול שובר שוויון של סגנית הנשיאה קמלה האריס. בין ארבעת הסנאטורים הדמוקרטים שהצביעו נגד היו ברני סנדרס, ג'ון פטרמן ואליזבת וורן, המשתייכים לאגף השמאלי במפלגה.

כמה סנאטורים הציעו בתחילת הדיונים 11 תיקונים לחוק, אך כולם נדחו במהירות וכך נסללה הדרך להצבעה הסופית. אם אחד מהתיקונים היה עובר, החקיקה החדשה הייתה חוזרת לבית הנבחרים שהיה אמור להצביע עליה מחדש, ומעט מאוד זמן היה נותר כדי להבטיח שהכלכלה האמריקנית לא תגיע לחדלות פירעון.

"אמריקה יכולה לנשום לרווחה כי התהליך הזה ימנע מאתנו להגיע לחדלות פירעון", אמר מנהיג הרוב הדמוקרטי צ'אק שומר לחברי הסנאט.

U.S. President Joe Biden walks to the White House from Marine One after his trip to Colorado, in Washington, U.S., June 1, 2023. REUTERS/Evelyn Hockstein. רויטרס
למצב הכלכלי יהיו השלכות על סיכוייו בבחירות. ביידן שב לבית הלבן, הלילה/רויטרס

יממה לפני ההצבעה בסנאט, עברה החקיקה בבית הנבחרים ברוב גדול: 165 מחוקקים דמוקרטים הצטרפו ל-149 מחוקקים רפובליקנים באישור הצעת החוק, הכוללת 99 עמודים שנוסחו בקפידה על ידי שני הצדדים.

ביידן, שלמצב הכלכלי יהיה השפעה משמעותית על סיכוייו להיבחר לכהונה שנייה בנובמבר הבא, הודה ליו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי הרפובליקני, ואמר עליו כי הוא ניהל משא ומתן בתום לב. "אף צד לא קיבל את כל מה שהוא רוצה", אמר הנשיא. "זאת האחריות של שלטון".

הרפובליקנים שולטים בבית הנבחרים ברוב דחוק של 222 מחוקקים מול 213 דמוקרטים, אך מקארתי הצליח להעביר את החקיקה בתמיכת הזרם המרכזי בשתי המפלגות. הוא תיאר את חבילת החוקים שאושרו בתור "הקיצוץ והחיסכון הגדולים ביותר שאי-פעם אושרו על ידי הקונגרס".

עם זאת, אלי קריין, רפובליקני מאריזונה שהבטיח כי יבלום את החקיקה, כתב: "יותר דמוקרטים הצביעו בעד 'הניצחון השמרני ההיסטורי' מאשר רפובליקנים. איזו בדיחה".

החקיקה, שמשעה את תקרת החוב עד לינואר 2025, אמורה להביא לחיסכון של טריליון וחצי דולר בעשור הקרוב, לפי חישובי לשכת התקציב של הקונגרס. הפעם האחרונה שארצות הברית הייתה קרובה לעבור את תקרת החוב שלה הייתה ב-2011, אז סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה את הדירוג שלה, החלטה שעדיין עומדת במקומה גם היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully