וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרחקים מחדלות פירעון: בית הנבחרים בארה"ב אישר את העלאת תקרת החוב

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 8:57

החקיקה, שהושגה בפשרה בין ביידן לבין יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, עברה ברוב גדול וכעת זקוקה לאישור מידי בסנאט לפני שהכלכלה הגדולה בעולם לא תוכל לשלם את חובותיה. ביידן: "אף צד לא קיבל את כל מה שהוא רוצה"

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית קווין מקארתי נושא דברים אחרי אישור העלאת תקרת החוב, 31 במאי 2023. רויטרס
יותר דמוקרטים מרפובליקנים הצביעו בעד החקיקה. יו"ר בית הנבחרים מקארתי אחרי ההצבעה, הלילה/רויטרס

בית הנבחרים של ארצות הברית אישר הלילה (חמישי) חוק שיעלה את תקרת החוב של המדינה, ימים לפני שהכלכלה הגדולה בעולם תיכנס לחדלות פירעון. ההסכם גובש בשיחות ממושכות בין הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים הרפובליקני קווין מקארתי, והוא עבר בסופו של דבר ברוב גדול.

כעת הסנאט יהיה חייב לאשר את החוק עד 5 ביוני, המועד שבו ארצות הברית עלולה להיכנס לחדלות פירעון של חובותיה, המגיעים ל-31.4 טריליון דולר. לחדלות פירעון של ארצות הברית יהיו השלכות מרחיקות לכת על כלכלת העולם.

אישור החוק עבר בתמיכה דו-מפלגתית נדירה בוושינגטון. 165 מחוקקים דמוקרטים הצטרפו ל-149 מחוקקים רפובליקנים באישור הצעת החוק, הכוללת 99 עמודים שנוסחו בקפידה על ידי שני הצדדים.
ביידן, שלמצב הכלכלי יהיה השפעה משמעותית על סיכוייו להיבחר לכהונה שנייה בנובמבר הבא, הודה ליו"ר בית הנבחרים ואמר עליו כי הוא ניהל משא ומתן בתום לב. "אף צד לא קיבל את כל מה שהוא רוצה", אמר הנשיא. "זאת האחריות של שלטון".

החקיקה הצליחה לעבור בזכות התגייסותם של המחנות המרכזיים בשתי המפלגות, שראו התנגדויות בקרב חברי הקונגרס הרדיקליים יותר שלהם. בסופו של דבר, יותר דמוקרטים הצביעו בעד החקיקה ואלו שהתנגדו לה ציינו זאת בתסכול.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יוצא מהבית הלבן, 31 במאי 2023. רויטרס
החקיקה צריכה להגיע לאישורו עד 5 ביוני. ביידן יוצא מהבית הלבן, אתמול/רויטרס

החקיקה, שמשעה את תקרת החוב עד לינואר 2025, אמורה להביא לחיסכון של טריליון וחצי דולר בעשור הקרוב, לפי חישובי לשכת התקציב של הקונגרס. היא הצליחה לעבור בזכות התגייסותם של המחנות המרכזיים בשתי המפלגות, שראו התנגדויות בקרב חברי הקונגרס הרדיקליים יותר שלהם. בסופו של דבר, יותר דמוקרטים מרפובליקנים הצביעו בעד החקיקה.

האגף האולטרה-שמרני במפלגה הרפובליקנית טען שהם קיבלו מעט מדי ויתורים תמורת הסכמתם להעלות את תקרת החוב. מנגד, חלק מהדמוקרטים התנגדו לסעיף המעלה את דרישות התעסוקה ממי שמקבל סיוע פדרלי במזון וכן לסעיף המאתחל את החזרי הלוואות של סטודנטים.

עמנואל קליבר, דמוקרטי ממיזורי, אמר לפני ההצבעה כי הוא יתמוך בחקיקה, אפילו שהוא תיאר אותה בתור "הגשת מנה שנייה של כריכי השטן".

האקים ג'פריס, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, אמר כי מפלגתו חילצה את יו"ר בית הנבחרים. "פעם נוספים, הדמוקרטים בבית הנבחרים נקראים לדגל כדי להימנע מחדלות פירעון מסוכנת", אמר.
בצד השני, אלי קריין, רפובליקני מאריזונה שהבטיח כי יבלום את החקיקה, כתב: "יותר דמוקרטים הצביעו בעד 'הניצחון השמרני ההיסטורי' מאשר רפובליקנים. איזו בדיחה".

הרפובליקנים שולטים בבית הנבחרים ברוב דחוק של 222 מחוקקים מול 213 דמוקרטים, אך מקארתי הצליח להעביר את החקיקה בתמיכת הזרם המרכזי בשתי המפלגות. הוא תיאר את חבילת החוקים שאושרו בתור "הקיצוץ והחיסכון הגדולים ביותר שאי-פעם אושרו על ידי הקונגרס".

המשוכה הבאה - הסנאט

גורלה של החקיקה בסנאט, שם לדמוקרטים יש רוב דחוק, עוד לא ידוע. הסנאטור הרפובליקני מייק לי כבר איים להשתמש בכל "כלי חקיקתי אפשרי" כדי למנוע את הדיון בחקיקה, והסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס, מהאגף השמאלי במפלגה, אמר כי הוא לא מסוגל לתמוך בה מבחינה.

הנהגת הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט עובדת כדי להבטיח שהחקיקה תאושר בהקדם כדי שביידן יאשר אותה בסוף השבוע הזה, לפני המועד שבו עשויה הכלכלה האמריקנית להיכנס לחדלות פירעון.
בפעם האחרונה שארצות הברית הייתה קרובה לעבור את תקרת החוב שלה הייתה ב-2011, אז סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה את הדירוג שלה, החלטה שעדיין עומדת במקומה גם היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully