וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מצרים מנהלת מו"מ לרכישת הלביא הסיני

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 0:06

מצרים עשויה לרכוש את מטוס הקרב הסיני ה-J10C, שמבוסס לפי פרסומים זרים על מטוס הקרב הישראלי "לביא", שבנייתו בוטלה ב-1987. זאת כחלק מעסקת נשק ענקית שתכלול גם את סעודיה, תפחית את תלותן בנשק אמריקאי, ותעניק לסין דריסת רגל באזור

מטוס קרב סיני מבצע תמרון מסוכן מול מטוס ריגול אמריקני/צבא ארה"ב

מצרים החלה לנהל משא ומתן עם סין בנושא לשורה של עסקאות נשק גדולות. העסקאות יכללו, בין היתר, רכישה של ממטוסי קרב מתקדמים, מערכות הגנה אווירית ומל"טים מתאבדים.

מצרים כבר רכשה בעבר מטוסי קרב מיושנים ומטוסי אימון מסין, גם סעודיה רכשה טילים מהמעצמה הקומוניסטית. אבל הפעם מדובר על שורה של עסקאות למערכות נשק מתקדמות, שרכישתן תפחית את התלות הטכנית והפוליטית של שתי המדינות בנשק אמריקאי, ותעניק לסין דריסת רגל מחוזקת באזור.

מצרים, שעברה לנשק אמריקאי בעקבות חתימת הסכם השלום עם ישראל, רכשה בשנים האחרונות מטוסי קרב צרפתיים מדגם ראפאל, אך חיל האוויר שלה עדיין מבוסס ברובו על מטוסי אף-16 אמריקאים.
סעודיה מנסה במקביל לקבל אישור אמריקאי - וישראלי - לרכוש מטוסי אף-35 חמקניים לצד יכולת העשרת אורניום, וייתכן שהמו"מ עם הסינים נועד להפעיל לחץ על ארצות הברית לקדם את העסקה, שאמורה לקדם מצד שני הסכם שלום עם ישראל.

מטוסי קרב רוסיים מסוג סוחוי 35 במהלך תחרות במסגרת משחקי הצבא 2021,  מחוץ לריאזאן, רוסיה, 27 באוגוסט 2021.. רויטרס
מצריים צפויה לבצע שורת עסקאות נשק עם סין/רויטרס

במצרים ובסעודיה מתוסכלים מההתנהלות האמריקאית, שלא פעם עיכבה בשנים האחרונות אספקת נשק לשתי המדינות, כולל טילי יירוט למערכת הפטריוט שריאד נזקק להם בעקבות התקפות הטילים של המורדים החות'ים מתימן, בגלל ביקורת על התנהלותן בתחום זכויות האזרח ורצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.

אחת ממערכות הנשק הבולטות שמוזכרות בדיווחים על העסקאות היא מטוס הקרב הסיני J10C, הגרסת המתקדמת ביותר של המטוס שמיוצר מאז 2002, מצוידת במכ"ם מתקדם, מנוע רב עוצמה, ונחשבת לאחר ממטוסי הקרב הלא חמקניים המתקדמים ביותר.

המטוס מגלה דמיון חיצוני רב למטוס הקרב הישראלי "לביא" שפותח בתעשייה האווירית עבור משרד הביטחון וחיל האוויר, ובנייתו בוטלה ב-1987, בשל לחץ אמריקאי. זאת, עקב חשש שיהווה תחרות בשווקי ייצוא לאף-16 ועקב עלויותיו המאמירות של הפרויקט שתקציב הביטחון התקשה לעמוד בהן. לפי פרסומים זרים, ישראל מכרה את תוכניות המטוס לסין, שביקשה לפתח לראשונה מטוס קרב מתקדם מתוצרת עצמית, ומהנדסים סינים ביקרו בתעשייה האווירית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
טקס הגלילה של מטוס הלביא, לוד 1986. ראובן קסטרו
מטוס הלביא, לוד 1986/ראובן קסטרו

ה-J10 המריא לטיסת הבכורה ב-1998, מצויד בתחילה במנוע רוסי, שהוחלף בהמשך במנוע מתוצרת סין. הוא מעט יותר גדול מהלביא, כונס האוויר שלו מעוצב בצורה שונה, אך הוא מצויד באותה תצורת גוף, כולל כנפוני קנרד קדמיים לשיפור כושר התמרון. הוא שונה בצורתו מכל מטוס קרב אחר שבנתה סין לפני כן, ומהמטוסים המתקדמים והחמקנים שבנתה בהמשך.

חברת צ'נגדו שמייצרת אותו המשיכה לשפר אותו, שידרגה את מערכותיו, והוא קיבל גם חימוש מתקדם יותר. סין ייצרה יותר מ-600 מטוסים כאלה, עבור חיל האוויר שלה ועבור נושאות המטוסים של הצי שלה, ובשנה שעברה מכרה אותו לראשונה למדינה זרה. מדובר בפקיסטן, שהזמינה 36 מטוסים בתשובה להתעצמות ההודית.

כלי נשק שצפויים להיכלל בעסקה עם סעודיה הם מל"טי סיור ותצפית ממריאים ונוחתים אנכית, מל"טים מתאבדים, המכונים גם חימוש משוטט, מל"טים תוקפים שאינם חד פעמיים מסוגלים לשחרר חימוש ולשוב לבסיסם לקראת גיחות נוספות, ומערכות הגנה אווירית לטווח קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully