וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרסק בים: צפון קוריאה נכשלה בשיגור לוויין הריגול הראשון שלה

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 9:24

פיונגיאנג קיוותה לשפר את יכולותיה לרגל אחרי ארה"ב, אך הלוויין התרסק בשל "חוסר יציבות במנוע ובמערכת הדלק". השיגור גרם לאזעקות בדרום קוריאה וביפן, שיחד עם וושינגטון פרסמו הודעת גינוי: "נשארים דרוכים"

בווידאו: בשל שיגור לוויין מצפון קוריאה: אזעקות נשמעו ברחבי סיאול/רויטרס

קוריאה הצפונית כשלה הלילה (רביעי) בשיגור הלוויין הצבאי הראשון שלה, ושרידיו נחתו בים - כך דיווחה התקשורת הרשמית במדינה. השיגור הוביל לאזעקות ולהתרעות פינוי קצרות בחלקים מקוריאה הדרומית ויפן, אך אלו בוטלו בתוך זמן קצר. לא דווח על נזק בשתי המדינות, שעקבו בדאגה אחרי השיגור.

סוכנות הידיעות הרשמית בקוריאה הצפונית דיווחה כי שיגור הלוויין "צ'ולימה-1" נכשל בשל חוסר יציבות במנוע ובמערכת הדלק שלו. היה זה ניסיון שיגור הלוויין השישי של המדינה הגרעינית, והראשון מאז 2016. השיגור היה אמור לאפשר לה לעקוב אחרי אויביה, בראשן ארצות הברית, באמצעות לוויין ריגול.

בהודאה חריגה של המשטר בכישלונו, דיווחה הסוכנות כי סוכנות פיתוח החלל הלאומית תחקור את "התקלות המשמעותיות" ותפעל כדי להתגבר עליהן לפני שתקיים שיגור נוסף בהקדם האפשרי.

לאחר השיגור, צבא קוריאה הדרומית החל במבצע לחילוץ שרידי רכב השיגור ופרסם תמונות משרידיו שנמצאו במים, כולל חלק גלילי גדול שנגרר על ידי מצוף.

חלק מהלווין שקוריאה הצפונית ניסתה לשגר והתרסק בים מול החוף המערבי. 31 במאי 2023. רויטרס
שריד מהלוויין הצפון קוריאני שנאסף על ידי צבא הדרום, הבוקר/רויטרס

משרד החוץ של יפן מסר כי גורמים בארצות הברית, יפן וקוריאה הדרומית שוחחו בטלפון ו"גינו בתקיפות" את השיגור. "שלוש המדינות יישארו דרוכות בתחושת דחיפות גבוהה", נמסר בהודעה אחרי השיחה.

הבית הלבן גינה את השיגור, שעשה שימוש בטכנולוגיות של טילים בליסטיים חרף הסנקציות הבינלאומיות על משטרו של קים גו'נג און. בבית הלבן אמרו כי הם מנתחים את המצב בתיאום עם בעלות בריתה של וושינגטון.

פיונגיאנג התריעה כי היא תשגר את לוויין הריגול הראשון שלה בין 31 במאי ל-11 ביוני, כדי לשפר את יכולות המעקב שלה אחרי צבא ארצות הברית. בשבוע שעבר, שכנתה מדרום שיגרה לראשונה לוויינים מתוצרת מקומית לחלל. אתמול שיגרה סין שלושה אסטרונאוטים לתחנת החלל שלה. בנתונים שנמסרו לרשויות הבינלאומיות לפני השיגור, קוריאה הצפונית אמרה כי הרקטה תטוס דרומה, כששרידיה צפויים ליפול מעל הים הצהוב ולתוך האוקיינוס השקט.

People watch a TV broadcasting a news report on North Korea firing what it called a space satellite toward the south, in Seoul, South Korea, May 31, 2023. REUTERS/Kim Hong-Ji. רויטרס
תושבים צופים בסיאול בדיווח על השיגור הצפון קוריאני, הבוקר/רויטרס

לפי סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ, גורם רשמי בלשכת הנשיאות של דרום קוריאה אמר כי יש "סיכוי טוב" לניסיון שיגור נוסף לפני 11 ביוני, תום פרק הזמן שהגדיר הצפון בפני הארגון הימי הבינלאומי לקיום השיגורים.

לי צ'ון גון, עמית של כבוד במכון למדיניות מדע וטכנולוגיה של קוריאה הדרומית, אמר כי מדובר בהזדמנות נדירה עבור סיאול להשיג שרידי רקטה צפון קוריאנית, ואולי אפילו את עצמו הלוויין. הוא הטיל ספק באפשרות של שיגור קרוב נוסף, וציין כי ייתכן שיידרשו לצפון כמה חודשים כדי לתקן את הבעיה הטכנית שהובילה לכישלון הניסוי.

אתמול, רי פיונג צ'ול, סגן יו"ר הוועד הצבאי המרכזי במפלגת הפועלים השטלת, אמר כי התרגילים הצבאיים שמקיימות קוריאה הדרומית וארצות הברית דורשות מפיונגיאנג להחזיק "באמצעי איסוף מידע על פעולות הצבא של האויב בזמן אמת".

פאניקה בסיאול

אזעקות נשמעו ברחבי סיאול בסביבות השעה 6:32, והרשויות הזהירו את התושבים להתכונן לפינוי אפשרי. בהמשך הודתה העירייה כי הייתה זו טעות.

"הייתי כל כך בפאניקה. קווי החירום היו עמוסים והאינטרנט היה איטי", אמרה לי ג'ויון, בת 33, המתגוררת בעיר שבה חיים כתשעה מיליון אנשים. היא אמרה כי היא נערכה להסתתר במרתף עם בנה הצעיר לפני שהבינה כי הייתה זו התרעת שווא.

סיאול חזרה במהירות לשגרה, ובבורסה המקומית נרשמו עליות שערים.

ממשלת יפן פרסמה גם היא אזהרת חירום באמצעות מערכת ההתראה הארצית שלה לתושבי המחוז הדרומי של אוקינאווה, וקרה להם לתפוס מחסה במקומות סגורים. מאוחר יותר הבהירו הרשויות כי הרקטה לא תחלוף בשטחה של יפן והאזהרות בוטלו.

מזכיר הממשלה של יפן, הירוקאזו מאטסונו, אמר כי הרקטה הצפון קוריאנית נעלמה מהמכ"ם מעל הים הצהוב ולא הגיעה לחלל. הוא הוסיף כי לממשלה אין מידע נוסף לחלוק עם הציבור בשלב זה. "אנו מגנים בחריפות את פעולותיה של קוריאה הצפונית", אמר. לדבריו, טוקיו הגישה תלונה לפיונגיאנג באמצעות ערוצים דיפלומטיים בבייג'ינג, בעלת בריתה.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה גם הוא את שיגור הלוויין. לדבריו, כל שיגור של פיונגיאנג באמצעות טכנולוגייה של טילים בליסטיים מנוגד להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully