וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמך ביוצאים בשאלה, האמין בחינוך "בדרכי נעם": המורשת של הרב אדלשטיין

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 13:20

גישתו המתונה של מנהיג הציבור הליטאי, שהלך לעולמו בגיל 100, הצליחה להפתיע רבים מאלו שהתייעצו עמו. הוא קרא לנהוג ב"כבוד וידידות" בילדים שיצאו בשאלה ולקבלם אפילו אם הביאו נערה הביתה. הוא גם התנגד לחינוך בכפייה: "רק בצורה מעניינת ובידידות"

בווידאו: תמך ביוצאים בשאלה, האמין בחינוך "בדרכי נעם": המורשת החינוכית של הרב אדלשטיין/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הרב גרשון אדלשטיין, מנהיג הציבור הליטאי במגזר החרדי שהלך היום (שלישי) לעולמו, הותיר אחריו חלל ענק. מעבר לגדלותו ובקיאותו בתורה, הכרעותיו בנושאים ציבוריים ופוליטיים, הרב בן המאה היה בחייו סמכות חינוכית שגישתו המתונה הצליחה להפתיע רבים פעם אחר פעם. יועצים, ראשי מוסדות והורים היו מגיעים להתייעץ עמו ולקבל את ברכתו בנושאים חינוכיים המכריעים ביותר לגורל ילדיהם.

כך למשל, הרב נודע בגישה מכילה גם כלפי יוצאים בשאלה. ב-2018 פורסם סרטון שבו אמר כי יש לנהוג "כבוד וידידות" בילד שאינו שומר מצוות. לדבריו, יש לקבל בהבנה גם נער שמביא הביתה נערה ולרכוש לו "בגדים חילוניים", אם יבקש זאת, משום שאין תועלת להיאבק ברצונותיו. באותו מפגש הגיעו אנשי חינוך מארצות הברית והעלו בפניו שאלות של הורים. אחד מהם סיפר על נער חרדי שיצא בשאלה, טייל עם אביו בליל שבת ואז הדליק סיגריה. הוא שאל אם על האב למחות בבנו על כך שהוא חילל שבת או להעלים עין? הרב השיב: "לא, לא. אסור למחות".

הרב גרשון אדלשטיין, 14 בפברואר 2023. דוד כהן, פלאש 90
"חינוך בכפייה זה חינוך הפוך". הרב אדלשטיין/פלאש 90, דוד כהן

בחלק אחר במפגש נשאל הרב גם "מה אם הבן הביא בחורה הביתה? האם להוציא אותו מהבית? והרב השיב: "לא! חס ושלום". גם כשאיש החינוך המשיך להקשות: "איך זה יכול לקרות בבית חרדי?". הרב התעקש: "אין דרך אחרת". הגישה היוצאת דופן הזאת אפיינה את המתינות הזאת ביחס שהעניק הרב אדלשטיין לתופעה שמשפחות רבות בציבור החרדי מתקשות להכיל לאחר שאחד מילדיה עוזב את הדת.

גישתו החינוכית המתונה באה לידי ביטוי גם בתקופת הקורונה. הרב נשאל אז איך להתייחס לילדים שיושבים בבית "ומאבדים את ממד הזמן והולכים לישון מאוחר וקמים מאוחר, עד כמה זמן להקפיד איתם על תפילה?". והרב השיב: "בדרכי נועם, בלי כפייה. הילדים יודעים מה טוב וצריך לעודד אותו שיהיה לו טוב. להכריח ילד? אסור. חינוך בכפייה זה חינוך הפוך. תוצאה הפוכה. רק בצורה מעניינת ובידידות".

הרב הוסיף: "הילד עושה מה שהאבא עושה, שהילד לא ירגיש בכלל שיש ביקורת עליו כי אם ירגיש כך - זה כואב לו מאד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully