וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט העליון לשעבר יעקב טירקל הלך לעולמו בגיל 88

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 17:23

טירקל כיהן במשך עשור בבית המשפט העליון, ובשנים האחרונות עמד בראש הוועדה המייעצת למינוי בכירים שנשאה את שמו. קודם לכן, הוא שימש יו"ר ועדת הבדיקה לאירועי משט המרמרה

.

יעקב טירקל. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הביע עמדה מורכבת ביחס למהפכה המשפטית. טירקל/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב טירקל הלך לעולמו בגיל 88. טירקל כיהן כעשור כשופט בבית המשפט העליון בין השנים 2005-1995. בין היתר הוא עמד במשך שמונה שנים עד שנת 2018 כיו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, שכונתה ועדת טירקל.

תפקיד נוסף שבו כיהן היה ראש ועדת הבדיקה לאירועי משט המרמרה בשנת 2010. הוועדה בראשות קבעה כי חיילי השייטת פעלו באופן סביר וכי ישראל פעלה בהתאם לחוק הבינלאומי. בנוסף, מתחה הוועדה בראשות של טירקל ביקורת על הדרג המדיני והצבאי, שלא צפה מראש את האלימות שעשויה להתפתח.

תפקידו השיפוטי הראשון היה כשופט שלום בבית המשפט בבאר שבע בשנת 1967. שבע שנים מאוחר יותר קודם לשיפוט בבית המשפט המחוזי בבאר שבע ובשנת 1981 מונה לנשיא בית המשפט, תפקיד שבו כיהן במשך 14 שנה, עד למינויו לשופט בית המשפט העליון.

עמדתו של טירקל ביחס למהפכה המשפטית הייתה מורכבת. הוא הביע התנגדות לשינוי בוועדה לבחירת שופטים ובמעמד עצמאות היועץ המשפטי לממשלה, אך הוא לא פסל העברה של פסקת התגברות והגבלת היכולת של בג"ץ לפסול חוקים רק ברוב מסוים.

יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה ספד לו: "אני שולח את תנחומי למשפחתו של שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב טירקל ז"ל. השופט טירקל הקדיש את חייו למערכת המשפט בישראל וגם פעל רבות על מנת להגן על המדינה מפני עלילות שווא בזירה הבינלאומית. כל אלו הגיעו מתוך אהבה עמוקה למדינתו, תשוקה גדולה לעולם המשפט ותבונה כיצד לרתום את כישרונו הייחודי ואישיותו לטובת עשיית צדקת ולמען האמת. במסגרת דיון בנושא 'קלפי המיקוח', מחבלי האויב שהוחזקו כערובה לשחרורם של שבויינו, אמר אמירה, המשקפת בעיני את תמצית תפיסת ההגנה הראויה באיזורינו, כפי שראה אותה: "הכבוד והחירות של לוחמינו יקרים לי מאלה של לוחמי האויב. שיקול זה מטה בעיני את הכף לעבר הפרשנות המרחיבה של המונח 'טעמי ביטחון המדינה'". תרומתו למען המדינה, עולם המשפט והעם יהדהדו עוד שנים רבות אחרי לכתו. יהי זכרו ברוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully