וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ביטול חוק ההתנתקות בשומרון: הישיבה בחומש הועתקה לאדמות מדינה

כחודשיים אחרי שבוטל החוק שבמסגרתו פונתה ההתנחלות, הודיעה המועצה האזורית שומרון כי הישיבה הועתקה למיקומה החדש בדרך להסדרתה חרף הביקורת הבינלאומית. המהלך נעשה באישור גלנט, אך גורמי צבא מתחו ביקורת על עקיפת מתאם פעולות הממשלה בשטחים: "ההחלטה מביכה את צה"ל"

המועצה האזורית שומרון הודיעה הבוקר (שני) כי תלמידי הישיבה בהתנחלות חומש העבירו אותה במהלך הלילה למקום קבוע על אדמות מדינה. זאת בעקבות ביטול חוק ההתנקות בשומרון לפני חודשיים, וחרף ביקורת בינלאומית חריפה על החזרה האפשרית להתנחלות שפונתה ב-2005.

לטענת המתנחלים, הישיבה הועברה במהלך הלילה "במבצע חשאי". גורם ביטחוני אמר כי שר הביטחון יואב גלנט אישר את המבצע, אך גורמים בצה"ל מתחו ביקורת על ההחלטה. על פי הגורמים, הייעוץ המשפטי של צה"ל דן בנושא, וקיים "סיכוי גבוה" להוצאת צווי פינוי למתחם. עם זאת, הדגישו הגורמים כי ההחלטה על מועד הפינוי תהיה בידי הדרג המדיני.

"החלטה שמביכה את צה"ל, מוגדרת בשלב זה כלא חוקית על אף שמדובר באדמות מדינה", אמרו הגורמים על כך שהמהלך עקף את מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לדבריהם, "מתבקש היה לבצע תכנון מקדים, לעבור אישורים הנדסיים כמתחייב בחוק ובנוסף לכך, זה מערער יציבות ומתסיס את השטח, ועלול לגרור את האזור לחיכוך ופיגועים".

ארצות הברית התבטאה נגד העתקת הישיבה. "אנחנו מוטרדים מאוד מהחלטת ממשלת ישראל לאפשר לתושביה להקים נוכחות קבועה במאחז חומש - דבר שאינו עולה בקנה אחד עם התחייבותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לנשיא לשעבר ג'ורג' בוש וסותר את התחייבויות הממשלה הנוכחית בישראל לממשל ביידן", מסר משרד החוץ האמריקני. "הרחבת התנחלויות חותרת תחת ההתכנות הגיאוגרפית של פתרון שתי המדינות, מגבירה את המתיחות ופוגעת עוד יותר באמון בין הצדדים. נמשיך להעלות את הנושא הזה בפני בכירים ישראלים".

הקמת הישיבה בחומש, 29 במאי 2023. ישיבת חומש, באדיבות המצולמים
ראש המועצה האזורית שומרון קובע מזוזה בישיבה בחומש, הבוקר/באדיבות המצולמים, ישיבת חומש

הבוקר, ראש המועצה יוסי דגן קבע מזוזה בכניסה לישיבה. "רגע היסטורי - צעדים ספורים מתיקון העוול הנורא של הגירוש בחומש", אמר. מנכ"ל הישיבה שמואל וונדי הוסיף כי "התקדמנו הלילה עוד צעד לקראת ההסדרה המלאה של ההתיישבות והישיבה בחומש. אנחנו מודים לכל התורמים והמתנדבים ולכל העוסקים במלאכה לאורך כל השנים, שסייעו להגיע לרגע הזה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בירך ואמר כי זהו "רגע היסטורי מרגש ומסמלת את המעבר מממשלת חורבן, לבניין ופיתוח של כל מדינת ישראל. ובהזדמנות זו, מברך את חברת הכנסת לימור סון הר מלך, תושבת חומש לשעבר, שיזמה והעבירה את התיקון לביטול החוק הגזעני לגירוש יהודים מצפון השומרון, שמאפשר לחזור ולהפריח את המקומות האלו".

מנגד, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "המתנה שנתן שר הביטחון גלנט במתן כרטיס V.I.P למתנחלים הסהרוריים מחומש והגחמות ההרסניות שלהם, באה על חשבון ביטחון ישראל, עתידה והדמוקרטיה שלה. זה סדר העדיפויות של הממשלה הזאת. גלנט הוכיח היום שלא אכפת לו מרוב העם וממאות האלפים שתמכו בו אחרי ש"פוטר", הוא דואג למתנחלים האנרכיסטים ולאינטרסים של נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully