וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה לשעבר על התקציבים באוצר: "הבעיה היא לא בגובה הכסף - אלא לאן הוא הולך"

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 20:01

יממה אחרי אישור התקציב, מסביר גל הרשקוביץ בריאיון לוואלה! כי הבעיה היא לא בסכומי הכספים שאושרו - אלא ביעודם. "מדברים על שנתנו כסף לערבים וחרדים וזה פשוט לא נכון", אמר. "הכסף צריך ללכת לשם כדי ששיעור התעסוקה שלהם יגדל - הוא צריך להיות מיועד להכשרה שלהם"

גל הרשקוביץ (לשעבר ממונה על התקציבים באוצר) בריאיון לטל שלו 24.5.2023/סטילס: ניב אהרונסון

"כספים קואליציונים לא נכונים מסיבה פשוטה והיא כי הם לא נכונים מבחינת סדרי עדיפויות. תמיד היו הסכמים קואליציוניים ותמיד יהיו, תמיד זה היה לא נכון והפעם אפילו יותר" - כך אמר הממונה לשעבר על אגף התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, בראיון בתוכנית "סופ"ש שלו" בוואלה!.

יממה לאחר אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2024, שכולל סכום שיא של יותר מ-13 מיליארד שקלים שחולקו לשותפות בקואליציה, הרשקוביץ אומר ש"הבעיה לא בגובה הכסף אלא לאן הוא הולך". לדבריו, "כשכולם מדברים 'שנתתם כסף לערבים ולחרדים' זה פשוט לא נכון. הכסף צריך ללכת לאוכלוסייה הערבית והחרדית - ובשניהם חשוב ששיעור התעסוקה שלהם יגדל ובשכר שראוי - וגבוה. לכל אחת יש את החסמים שלה. הכסף צריך ללכת בסכומים גבוהים לפה ולפה אבל להכשרה ולימודים - ולא לנושאים שחוסמים תעסוקה והשכלה שהיא הפרמטר שיקבע את מדד הפוטנציאל של ההשתכרות".

גל הרשקוביץ (לשעבר ממונה על התקציבים באוצר). ניב אהרונסון
"כספים קואליציונים לא נכונים מבחינת סדרי עדיפויות". הרשקוביץ/ניב אהרונסון

הרשקוביץ, כיום הבעלים והמנכ"ל של חברת סיטרין, אומר שיש לבחון את התקציב בשלושה פרמטרים: "הראשון זה המסגרות התקציביות, האם הן נכונות, השני זה איך הכסף מחולק והשלישי זה שינויים מבניים, רפורמות גדולות, שיפור יוקר המחיה וכיוצא בזה. לגבי החלק הראשון חוץ מהגדלה של תקרת ההוצאה אנחנו רואים תקציב מרחיב באוצר; לצד ההכנסות אנחנו רואים תחזית גבייה עתידית שמשקפת גירעון יחסית נמוך והאטה בגביית המיסים שתחייב בעתיד לעשות שינוי בתחזית. ועדיין, אם זה יקרה מבחינת מסגרות תקציביות, זה תקציב שיעמוד בכל הכללים ואין פה פריצת תקרת ההוצאה. במישור של תקרת ההוצאה יש יותר הוצאות וגרעון סביר. הבשורה מבחינת רפורמות, כמו מה שהיה בזמנו בסלולר, היא שיש - אבל לא מספיק. חלק מהתחומים יצאו מחוק ההסדרים; ויום אחרי התקציב, הממשלה תצטרך להפשיל שרוולים ויש עוד הרבה מה לעשות. מה שלא נעשה במסגרת חוק ההסדרים - צריך להמשיך ולעשות ולא לחכות לתקציב הבא".

בהתייחס להתקפות של בכירי הקואליציה על הדרג המקצועי במשרד האוצר וההתעלמות מהאזהרות שלהם לגבי ההשלכות ארוכות הטווח של התקציבים המוגברים לישיבות ולחינוך החרדי על תעסוקת חרדים, הרשקוביץ אומר כי "מבחינת כללי המשחק בין דרג מקצועי ופוליטי - חובתו של הדרג המקצועי להציג את החלופות. עם זאת, ברגע שהדרג הפוליטי מקבל החלטה תפקידו של הדרג המקצועי ליישם אותה. בסוף זה לא אפס או מאה - אם הדרג המקצועי חושב שהוא הופך לא רלוונטי לחלוטין או שייצא צעד כלשהו שההשלכה שלו על המשק עלולה להיות הרסנית אז הוא יכול להסיק מסקנותיו". הוא הוסיף כי "ככלל אני חושב שהדרג המקצועי ומשרד האוצר ואגף התקציבים בפרט משפיע מאוד ואפשר להגיד שבעשור האחרון התוצאות של המשק הישראלי הן טובות ואפילו טובות מאוד. בסך הכל כשמתסכלים לאחור ההשפעה של הדרג המקצועי ברורה ובלעדי זה המטוטלת הייתה מונחת במקום אחר. כמובן שזה אף פעם לא מושלם אבל חשוב מאוד למשק ולאזרחים שההשפעה של הדרג המקצועי תימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully