וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יגיע ללונדון? בית המשפט יכריע כיצד תיראה עדות מילצ'ן

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 20:22

אחרי שנקבע כי עד המפתח בתיק 1000 יעיד בשיחת וידאו ולא יגיע לישראל, יחליטו השופטים אם על הנאשמים להיות נוכחים בדיונים ואם נסיעות צוות ההגנה ימומנו על ידי המדינה. מקורביו של מילצ'ן מעריכים כי הוא לא ינסה "לסגור חשבון" עם הזוג נתניהו

בווידאו: ארדן מעיד במשפט נתניהו: "רה"מ דיבר איתי רק פעם אחת על הרפורמה"/מערכת וואלה!

בשבוע שעבר הודיעה ראשת ההרכב בתיקי האלפים השופטת רבקה פרידמן פלדמן כי היא דוחה את בקשת הסנגורים בתיק, ולכן עדותו של המפיק ההוליוודי ארנון מילצ'ן תישמע באמצע חודש יוני בלונדון באמצעות שיחת וידאו - ולא בישראל.

עדותו של מילצ'ן נחשבת לעדות מפתח בתיק 1000, שכן מילצ'ן היה זה שמימן לפי טענת הפרקליטות את "קו האספקה" של השמפניות והסיגרים לבני הזוג נתניהו. הוא עצמו צפוי להעיד על הדברים אך מקורביו אמרו כי הוא אינו מגיע עם "סכין בין השניים" או במטרה לסגור חשבון.

מחר ייערך בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון לבקשת סנגורו של ראש הממשלה עו"ד עמית חדד, שבו הוא יבקש לקבל הבהרות מבית המשפט כיצד תישמע עדותו של מילצ'ן. הסיבה לכך שמילצ'ן יעיד בלונדון היא משום שהפרקליטות הגישה כמה מסמכים רפואיים שמעידים על מצבו הבריאותי של העד, שלא מאפשר לו להעיד בבית המשפט.

נתניהו, מילצ'ן. אתר רשמי, פלאש 90
נתניהו, מילצ'ן/פלאש 90, אתר רשמי

עם זאת, בסוף חודש מרץ טען חדד, ואליו הצטרפה גם הסנגורית של נוני מוזס, עו"ד נוית נגב, שמילצ'ן צריך להעיד בישראל וכי אין די במסמכים הרפואיים. הסנגורים טענו כי מילצ'ן טס בזמן האחרון מלונדון לארצות הברית, כך שהוא יכול להעיד בישראל. טענותיהם של הסנגורים נדחו על ידי בית המשפט ומילצ'ן יעיד בלונדון.

סוגיה מעניינת שצפויה לעלות מחר בדיון היא המימון של הוצאות הסנגורים שמתכוונים לנסוע ללונדון כפי שנציגי הפרקליטות מתכוונים לעשות. בעוד שהפרקליטות היא זו שביקשה להעיד את מילצ'ן בלונדון, הסנגורים מבקשים לנסוע לחקור אותו בלונדון והם צפויים לבקש החזר הוצאות מקופת המדינה.
בנוסף לכך, הסנגורים צפויים לבקש מבית המשפט שיאפשר לעיתונאים לסקר את העדות מתוך האולם שבו תיגבה העדות בלונדון, ככל הנראה בשגרירות ישראל בלונדון.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"חוסר יכולת להתרשם כנדרש מתגובותיו של הנאשם"

הסיבה המרכזית להתנגדות של הסנגורים לעדותו של מילצ'ן בשיחת וידאו היא היעדר היכולת שלהם להתרשם ממנו באופן בלתי אמצעי, ולכן הם יטוסו ללונדון.

עם זאת, בעקבות משבר הקורונה, פרסם צוות בראשות השופטת רות לורך, נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, כבר בסוף שנת 2020, המלצות בנושא שימוש בהיוועדות חזותית (שיחת וידאו) בהליכים הפליליים. ההמלצות נמסרו לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ובראשם עומדת המלצה להשתמש בשיחות וידאו כדרך קבע, זאת תוך הבחנה בין שלבי ההליך הפלילי.

הדוח נמסר לעו"ד אלעד מן היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", והוא הגיע לידי וואלה!. הדוח עצמו עוסק בעיקר בחשודים או נאשמים, אך ניתן להסיק שההמלצות טובות נכונות גם לעדים.

"אשר לדיוני הוכחות (השלב בו שומעים עדויות בהליך פלילי, ב"א) אשר התקיימו בהיוועדות חזותית בהסכמת הצדדים, היו שציינו כי בדיונים מסוג זה היה הדיון ענייני ויעיל. היו אף מקרים בהם הנאשם הוא שביקש והעדיף את שמיעת ההוכחות באמצעי זה במקום הבאתו הפיסית לבית המשפט. כמו כן צוינה היכולת לעשות שימוש בכלי במקרים בהם יש צורך לשמוע עד שלא בנוכחות הנאשם (עדים מוגנים, קטינה נפגעת עבירת מין) מנגד, היו רבים שציינו את הקשיים הקיימים בקיום דיון ארוך ומהותי בכלי זה, אף כשהוא נעשה בהסכמה. בין היתר, צוינו חוסר היכולת להתרשם כנדרש מתגובותיו של הנאשם למשמע עדויות העדים המעידים בעניינו, וכן הקושי הטכני של העצור לעיין במסמכים שמוגשים במהלך הדיון".

שאלה נוספת שעולה היא האם הנאשמים בתיק וביניהם רה"מ נתניהו יסעו ללונדון לשמוע את מילצ'ן. נכון לכתיבת שורות אלה לא ברור האם כך יהיה אך התייחסות מעניינת בדוח לנוכחות של נאשמים בגביית עדות באמצעות שיחות וידאו ניתנה וכך נכתב: "ברירת המחדל בהליך ההוכחות צריכה להיות נוכחות פיסית של הנאשם. שופט רשאי לאפשר, בהסכמת הנאשם, שמיעת ראיות כשהנאשם משתתף בהיוועדות חזותית. נראה כי הדבר מתאים במקרים בהם מדובר בעדים "טכניים", אין לאפשר את עדות הנאשם עצמו בהיוועדות חזותית. עדות הנאשם מחייבת נוכחות פיסית, אף אם העצור ביקש לקיימה בהיוועדות חזותית".

כלומר, לפי הדוח, הנאשמים צריכים לשמוע בעצמם את העדות ולא באמצעות שיחת וידאו. בדרך כלל מדובר בנאשמים שנמצאים במעצר עד תום ההליכים, עם זאת לא מן הנמנע שהוראה זו נכונה גם ביחס למצב בו עד מפתח בתיק נשמע באמצעות שיחת וידאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully