וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט הציג הנחות לאנשי המילואים - אך הדרך שלהם להשיג אותן תהיה קשה

21.5.2023 / 15:00

גלנט טען שמדובר ב"תיקון עוול היסטורי", אחרי שהציג את התוספת התקציבית בסך 200 מיליון שקלים לעידוד המוטיבציה בקרב משרתי המילואים. בין ההטבות שהוצגו - הנחה בחשבונות הארנונה והחשמל. בינתיים, במערך המילואים מותחים ביקורת על המחסור בימי אימונים

צעדת מחאה נגד העברת כספי מדינה לחברה החרדית, מקניון איילון לבני ברק./יותם רונן, מישל בראונשטיין

משרד הביטחון יקצה 200 מיליון שקלים בלבד לתגמול מערך המילואים על רקע הירידה במוטיבציה בשנים האחרונות. שר הביטחון יואב גלנט אמר הבוקר (ראשון) כי "מדובר בתיקון עוול היסטורי. בלי מערך המילואים למדינת ישראל יש בעיה להגן על עצמה במלחמה ובין המלחמות. משרתי המילואים זו נבחרת ולצערנו הם מהווים אחוזים בודדים מבני גילם, מהאוכלוסייה הכוללת, שמשרתים. השינויים מהווים תוכנית דרמטית". עם זאת, מדובר בסכום קטן בהרבה בהשוואה לתוספות התקציביות שמתכננת להעביר הממשלה לחרדים. בנוסף, המשרתים יידרשו לעבור דרך ארוכה כדי להשיג את ההנחות המצומצמות שהציג השר.

בעקבות הירידה במוטיבציה לשירות מילואים, אגף כוח אדם של צה"ל ערך בשנה שעברה סקרים בקרב חיילי מילואים. מהסקרים עלה כי היקף ההתייצבות לשירות מילואים מסתכם בין היחידות השונות ב-70-60%. לדברי גורמים באכ"א, בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית במוטיבציה לשירות מילואים, ככל הנראה בעקבות ההסלמה בזירות השונות, וכשמתחילה תעסוקה מבצעית אין מחסור בכוח אדם.

מהסקרים עלה כי התחושה הרווחת כי המילואימניקים מגיעים לשירות בגלל שליחות וערכים אך לא מתוגמלים כראוי ביחס לשאר החברה שלא משרתת. כמו כן, טענו חיילי המילואים כי הם מרגישים בתחושת חוסר נחיצות כי לא הופעלו במבצעים האחרונים. מסך כלל האזרחים ששירתו בצה"ל בסדיר, רק 7% מהם משרתים במערך המילואים שנושאים בנטל הביטחוני.

חיילי צה"ל, גבול רצועת עזה, 10 במאי 2023. ללא, פלאש 90
רק 7% מהאוכלוסייה משרתת במילואים. חיילים בגבול רצועת עזה, החודש/פלאש 90, ללא

בהתאם לכך, החליט הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי לשנות את כללי המשחק ולהרחיב את סל ההטבות עבור חיילי המילואים. ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, אמר היום כי "מי שמוביל את השינוי זה הרמטכ"ל. מדובר בשינוי פרדיגמה. השקעה של 200 מיליון במטרה להגיע לכל חיילי המילואים הפעילים (20 יום בשלוש שנים או 14 בשנה, א"ב).

לדבריו, "הוחלט שחיילי מילואים בקרבי יידרשו רק ל-75% ממשך הזמן שהוגדר כמשרת פעיל לעורפיים או לתומכי הלחימה. זה משנה את כללי המשחק". ראש אכ"א הוסיף כי חלק מהסכום יעבור למועדון ההטבות של משרתי המילואים "בהצדעה", ויגדל מ-15 מיליון שקלים בשנה ל-31 מיליון שקלים. הוא ציין כי ההטבות יכללו הנחות בארנונה ובחשמל במאות שקלים, במימון קייטנות ועוד.

רא"ש אכ"א הדגיש כי ב-5 ביוני תתכנס ועדת שרים לאישור מתווה התוכנית עבור מערך המילואים ולאחר מכן יובא התקציב לאישור הממשלה - בהנחה שיאושר תקציב מדינה לאור המחלוקות בתוך הממשלה.

בתוך כך, עדיין קיימת ביקורת בתוך מערך המילואים על מחסור בהיקף המילואים ובתקציב הימי המילואים לאימונים. מפקד גדוד במילואים אמר: "אין מחלוקת על רמת המוטיבציה הגבוהה שתהיה ללוחמים במילואים להגיע ליחידות השונות בזמן מלחמה. השאלה הגדולה היא אם הם יהיו עם כשירות סבירה להילחם ולמלא משימות. אחר כך אפשר לדבר על הטבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully