וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות כיפת ברזל: ילדים שנחטפו על ידי אביהם לאוסטריה יושבו לארץ

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 14:08

שלושה ילדים מכפ"ס נלקחו על ידי אביהם לווינה לפני כחצי שנה, כשסיפר לאמם שהם נוסעים לביקור אצל קרובי משפחה אך בפועל הגיעו לנתב"ג והמריאו משם. כעת, דחה בית משפט מקומי את טיעוני האב בדבר הסכנה הצפויה להם בארץ. "רוב הרקטות נהדפות, מתקפות טרור יש בכל העולם"

יירוטי רקטות בשדרות, 13 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בית משפט בווינה הורה להחזיר לישראל שלושה ילדים שנחטפו לאוסטריה לפני חצי שנה על ידי אביהם. הוא קבע כי אמנת האג נגד חטיפת ילדים גוברת על טיעוניו של האבא שאין להחזירם ארצה "בגלל המצב הביטחוני המסוכן בישראל וירי הטילים מעזה".

מנגד, עורכי הדין של האימא הסבירו מנגד כי "כפר סבא ממוקמת 15 ק"מ צפונית-מזרחית לתל אביב והוכתרה כעיר עם איכות החיים הגבוהה ביותר בישראל". בית המשפט דחה טענת האב וקבע כי המצב הביטחוני בכל ישראל אינו מסוכן ובמקום שבו מתגוררת האם - כפר סבא - כלל לא היו נפילות טילים.

החטיפה אירעה ב-25 לדצמבר. האבא הודיע לאימא כי הוא לוקח את שלושת הילדים בני 12, תשע ושבע שהתגוררו אצלה בכפר סבא לביקור אצל קרובי משפחה מחוץ לעיר, אולם בפועל לקח אותם לנתב"ג, שם סיפר להם שהם טסים לחו"ל. למחרת גילתה האם כי האב עזב את הארץ עם הילדים באותו לילה וטס לפראג, שם מתגוררים הוריו, ומאוחר יותר נודע לה שמשם הוא לקח את הילדים לווינה.

האישה הגישה תלונה במשטרת כפר סבא ובמקביל טסה לווינה, שם ניהלה את ההליכים המשפטיים נגד האבא. במקביל התנהל גישור בין ההורים אצל רבנים שקבעו שיש למסור את הילדים לידי האימא עד לקבלת החלטת בית המשפט. בית המשפט הורה להחזיר לאימא את הדרכונים ובעקבות ההחלטה היא שבה עם הבנות לארץ. אלא שבינתיים מקום הימצאם של הבן והאבא אינו ידוע ויש חשש שינסה להוציא אותו מאוסטריה.

יירוט של כיפת ברזל, אשדוד, 10 במאי 2023. רויטרס
יירוט של כיפת ברזל, אשדוד, 10 במאי 2023/רויטרס

לגבי הילד בן ה-12, ציין בית המשפט כי "מדהים שהוא הדגיש שוב ושוב שהוא רוצה להישאר באוסטריה מתחילת ההליכים, בניגוד לאחיותיו הקטנות, הוא דובר גרמנית וכבר לומד כאן מאז ינואר 2023, מה שהוא כמובן אוהב". הילד חזר והצהיר בעקשנות ובתקיפות רבה בפני השופטת, כמו גם בפני לשכת הרווחה לנוער והסיוע בבית המשפט לענייני משפחה, כי הוא "חושש מאוד מרקטות בישראל וכי כעת הוא מרגיש בטוח בווינה".

אבל בית המשפט האוסטרי לא נעתר. "יש אזעקות, אבל ניתן ללכת למקלטים. קל להבין שהילדים פחדו מהאזעקה היחידה שהם חוו בפועל, אבל אלה לא חיי היומיום בישראל במקום המגורים של ההורים", קבע והוסיף כי ככלל, מתקפות טרור יש בכל העולם".

"המצב הנוכחי בישראל קשה כרגע אך אין אזהרת מסע, מטוסים ממשיכים לטוס לתל אביב. ידוע היטב כי התקפות רקטות מתרחשות שוב ושוב, אך רובן המכריע נהדפות אוטומטית", קבע בית המשפט באוסטריה.

הוא ציטט מדוח של משרד החוץ האוסטרי כי "מאז שעות הבוקר של 10 במאי 2023 מתבצע ירי רקטות מרצועת עזה לעבר שדרות, אשקלון וישובים נוספים בעוטף עזה. ירי הרקטות הגיע גם לדרום תל אביב (בת ים, חולון, אזור) ולרמת גן (מקום מושבה של שגרירות אוסטריה). מכיוון שלא כל הטילים ניתנים ליירוט על ידי מערכת ההגנה האווירית הישראלית, ישנן תקיפות גם בשטח ישראל. הוחלט על פתיחת המקלטים הציבוריים בתל אביב. לא ניתן לשלול הסלמה נוספת".

בית המשפט קבע שהטיעונים של האבא נמצאו נכונים אבל לא במידה שמונעת מהילדים לחזור לארץ. לפיו, אין רקטות בכפר סבא והילדים אמנם יהיו עניים, אבל לא יפונו לרחוב וירעבו ללחם, בית המשפט קבע כי אמנת האג גברה על טיעוני האב, אך לא הכריע בעניין האפוטרופסות.

עו"ד מרדכי ציבין המתמחה בטיפול בעצורים ישראלים בחו"ל ובאינטרפול, ושטיפל, בהתנדבות, יחד עם רעייתו, עו"ד נחמה ציבין, בפרשה, תקופה ארוכה מראשיתה, ללא ההליכים המשפטיים בווינה, אמר לוואלה! "אני מאד שמח, שבא הקץ לסבל של האימא הילדים והמשפחה המורחבת, הצדק האנושי היה איתם לאורך כל הדרך".

הוא התריע כי "פסק הדין יהווה אות אזהרה לכל מי שחוטף ילדים מישראל שלא ניתן תמיד ובצורה גורפת להתבסס על המצב הביטחוני בארץ ולעתור למניעת הסגרה למקום מסוכן, טענה אשר כבר נטענה בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully