וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא השנה: חשיבות קיום מצעד הדגלים גדולה מתמיד

ניצב (בדימ') אלון לבבי

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 12:06

על רקע מבצע "מגן וחץ" בעזה - ניתן להעריך כי חמאס בעידוד איראן ימשיך לפעול לחיזוק הנרטיב הממצב אותו כ"מגן ירושלים". ירושלים היא "הדבק" שמחזיק את האסטרטגיה החמאסית של "איחוד הזירות". בהקשר הזה חשיבות קיומו של מצעד הדגלים ביום ירושלים מקבלת משנה תוקף. דעה

יום ירושלים/גל הללי

למתבונן מן הצד, "מצעד הדגלים" הוא צמד מילים שאמצעי התקשורת מתחילים לעסוק בו כשבוע לפני האירוע המסורתי ביום ירושלים. לעומת זאת, בחדרי המטה הארצי במשטרה, בלשכת המפכ"ל, באגף המודיעין ובמחוז ירושלים, מצעד הדגלים נוכח חודשים ארוכים בשרשרת האירועים הרגישים שמשטרת ישראל עוסקת בהם מידי יום. אם לא יתרחש שינוי דרמטי של הרגע האחרון, תוואי התהלוכה המקורי של המצעד שכולל מעבר בסמוך לשער שכם, ברחוב הגיא ובמספר מוקדים ברובע המוסלמי - צפוי להישאר על כנו.

סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה והחשש העדין מהתלקחות בזירות נוספות, רק הגבירו את הדאגה ואת כמות סימני השאלה סביב קיום המצעד ומסלולו. אין ספק כי לקחי מבצע "שומר החומות" הונחו בפני מקבלי ההחלטות בבואם לתכנן את סיומו של "מגן וחץ", כשמצעד הדגלים נמצא מעבר לפינה.

גם משטרת ישראל הפיקה לקחים רבים מהאירועים לפני שנתיים. שיפור באיסוף המודיעין לרבות מתוך הרשתות החברתיות, הידוק שיתוף הפעולה עם השב"כ ושיפור היכולות בהפעלת כוח גדול ובכלל זה כוח מילואים - לאורך זמן, בתא שטח נתון, הם רק חלק מהמרכיבים ששדרגו את יכולות המשטרה בהיבטי היערכות וביצוע.

מניסיוני כראש אגף המבצעים במשטרה, אין לי ספק כי הודעת המשטרה שמבחינתה אין מניעה לקיים את המצעד במסלולו המקורי הגיעה לאחר שיקול דעת קפדני, הערכת מצב מבוססת מודיעין והיערכות מבצעית רחבה. כדי לתת מענה לכל תרחיש ייחוס שהועלה על-ידי הדרג המדיני ושאר זרועות מערכת הביטחון, צפויה המשטרה להתפרש בכוחות גדולים במקומות הרגישים, בערים המעורבות, בסמוך לסמלי שלטון, בצירי התנועה בדרום ובמיוחד בירושלים.

משטרת ישראל נערכת למצעד הדגלים בירושלים. 10 במאי 2023. דוברות משטרת ישראל
משטרת ישראל נערכת למצעד הדגלים בירושלים. 10 במאי 2023/דוברות משטרת ישראל
משטרת ישראל נערכת למצעד הדגלים בירושלים. 10 במאי 2023. דוברות משטרת ישראל
משטרת ישראל נערכת למצעד הדגלים בירושלים. 10 במאי 2023/דוברות משטרת ישראל

אסור שנתבלבל: מפת האיומים על מדינת ישראל לא השתנתה גם לאחר מבצע מרשים ורב הישגים של צה"ל וזרועות המודיעין. לארגוני הטרור לא חסרות סיבות לבצע פיגועי טרור או ירי רקטות לעבר אזרחים. הניסיון לצבוע כל מהלך ישראלי, כאירוע לאומני שנועד להתריס ולפגוע במכוון בקודשי האיסלאם - הוא ברור. ובכל זאת, על רקע 'מגן וחץ' ניתן להעריך כי החמאס בעידוד איראן ימשיך לפעול לחיזוק הנרטיב הממצב אותו כ"מגן ירושלים". ירושלים היא "הדבק" שמחזיק את האסטרטגיה החמאסית של "איחוד הזירות". מכונת ההסתה המשומנת ממשיכה לפעול ביתר שאת כשחומרי תעמולה ארסיים שוטפים את הרשתות החברתיות ומזהירים מפני פגיעה באל-אקצא. דווקא בהקשר הזה יש חשיבות רבה להחלטה לקיים את מצעד הדגלים במסלולו המקורי כחלק מנרטיב לאומי ישראלי.

בשנת 2021 מצעד הדגלים הסתיים בירי תלול מסלול לעבר ירושלים ובפרעות בערים המעורבות. לעומת זאת, המצעד בשנה שעברה הסתיים ללא אירועים חריגים. ייתכן וההבדל בין המצעד של 2021 לזה אשתקד הוא בהיעדר "טריגר" משמעותי דוגמת הקמת לשכה בשייח ג'ראח, רכישת בתים בשכונות ערביות על ידי יהודים או הצבת מחסומים ברחבת שער שכם. רק המציאות בשטח תלמד האם קיימת ההרתעה בפועל והאם היא חזקה דיה. לצד ההחלטה המוצדקת לקיים את השנה את המצעד כמתוכנן, בכפוף להערכות המצב הביטחוניות, על כלל הגורמים לעשות את הנדרש על מנת שלא לספק למוסתים את הטריגר הנדרש.

לצד האנרגיה העצומה של תחושת גאווה ושמחה שמתלווה לנהר האנשים שזורם לעבר הכותל המערבי עם דגלי ישראל ומתפתל דרך סמטאות העיר העתיקה, קשה להפריז במתח בקרב מפקדי המשטרה באירוע. לכל החלטה, צעד או שינוי קטן בסטטוס קוו עלולה להיות משמעות דרמטית על שלומם של הצועדים ועל תושבי העיר העתיקה, ואם תפקידה של משטרת ישראל ומשטרת מחוז ירושלים סבוך בעתות שגרה, בימים אלה הוא סבוך ומורכב שבעתיים.

למצעד הדגלים ישנה חשיבות תודעתית ממדרגה ראשונה וההחלטה על קיומו היא נכונה. יחד עם זאת, אדי הדלק באוויר ובעידן בו כל תנועה ומהלך מצולם, מוקלט ומשודר בזמן אמיתי, לכל השחקנים, ובכללם המשטרה, משתתפי הצעדה, הפוליטיקאים ואחרים - חייבת להיות מודעות גבוהה לכך שכל מהלך, קטן כגדול, עלול לספק את הנפץ לאדי הדלק.

ניצב בדימוס אלון לבבי הוא סגן המפכ"ל לשעבר, חוקר במכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי במכללה האקדמית גליל מערבי וראש ההתמחות לבניית חוסן וניהול משברים בקריה האקדמית אונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully