וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בטורקיה: ארדואן הצביע באיסטנבול; יריבו באנקרה

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 15:58

הקלפיות נפתחו ב-8 בבוקר וייסגרו ב-5 אחרי הצהריים. על ארגוני תקשורת חל איסור לפרסם תוצאות חלקיות עד שהאמברגו יוסר ב-9 בלילה. אם שום מועמד לא יקבל יותר מ-50% מהקולות, הבחירות לנשיאות יימשכו לסבב שני ב-28 במאי. החשש: ארדואן לא יקבל תוצאה שמצביעה על הפסדו

בווידאו: טורקיה: נפתחו הקלפיות בבחירות לנשיאות/רויטרס

הקלפיות בבחירות לנשיאות הקריטיות ביותר בטורקיה מזה עשרים שנה נפתחו הבוקר (ראשון) על רקע תקווה מחד וחששות מנגד לגורלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, ששולט במדינה הדמוקרטית לשעבר ביד רמה בשני העשורים האחרונים.

נכון ל-4, שעה לפני סגירת הקלפיות, שיעור ההצבעה בתחנות הקלפי נותר גבוה באיסטנבול וגם בבירה באנקרה, על פי דיווחים. מאחר שיש איסור על פרסום תוצאות חלקיות או על עריכת מדגמים, רק בתשע בערב תתחיל התקשורת המקומית לדווח על תוצאות, מה שיספק תשובות לשאלה האם יש מנצח ברור או שיהיה צורך לערוך סבב שני ב-28 במאי.

ארדואן הצביע בקלפי באוסקודאר, שכונה בצד האסייתי של איסטנבול. ציבור גדול המתין לו וליווה אותו ואת אשתו אמינה בתשואות. בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות נראה הנשיא מחלק כסף לילדים בתחנת הקלפי שבה הצביע. "הדבר החשוב ביותר הוא שאנשים באזורי רעידת האדמה יוכלו להצביע, וזה מה שקורה עכשיו. ההצבעה חשובה כדי להראות את החוזק של הדמוקרטיה הטורקית. בעזרת האל, זה יהיה יום שקט".

כמאל קיליצ'דראולו, שעומד בראש ברית אופוזיציונית בת שש מפלגות ומנהיג את מפלגת השמאל-מרכז, אמר לאחר שהצביע כי "כולנו מתגעגעים לדמוקרטיה, לאחדות. אתם תראו את האביב חוזר למדינה הזאת אחרי היום, והאביב יימשך לנצח". קיליצ'דראולו התחייב לשנות את המדיניות של ארדואן שעיצבה את המדינה בעשרים השנה האחרונות בחזרה לדמוקרטיה פרלמנטרית.

אחת הסוגיות העיקריות בבחירות השנה הן המשבר הכלכלי העמוק והמתמשך שבו שרויה טורקיה, ובמסגרתו זינקה האינפלציה לשיאים חסרי תקדים והלירה הטורקית איבדה 90% מערכה מול הדולר בעשור האחרון.

ארדואן, שלראשונה מתמודד מול יריב אופוזיציוני שהסקרים במהלך הקמפיין העניקו לו יתרון, ניסה לחזר אחרי הבוחרים, שסובלים מיוקר המחיה המטורף, לפני הבחירות והעלה את השכר במגזר הציבורי ב-45%, הורה על סובסידיות בחשבונות החשמל והגז והשיק פרויקטי תשתיות ותעשייה ביטחונית. אוניית מלחמה עצומה שעוגנת באיסטנבול נפתחה לקהל, שהוזמן לעלות עליה ולהתרשם מפיתוחי ההיי-טק במדינה.

חוששים מאלימות

ארדואן, שעומד בראש מפלגת AKP השמרנית, הבטיח "מאה של טורקיה" - חזון שאפתני שמבוסס על לאומנות ופופוליזם, שעד כה סייעו לו להישאר בשלטון. במהלך הקמפיין, הוא השתמש במשאבי מדינה כדי להשתיק את התקשורת, האשים את האופוזיציה בקשירת קשר עם "טרוריסטים" ובכך שהם חבורה של "שתיינים", וטען כי האופוזיציה מחזקת את זכויות קהילת הלהט"ב, שבה הוא רואה איום על ערכי המשפחה המסורתיים. בעצרת גדולה באיסטנבול בשבוע שעבר, הראה הנשיא סרטון מזויף של לוחמים כורדים שהביעו את תמיכתם באופוזיציה.

ארדואן מחלק כסף בקלפי

ארדואן מצביע

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בקלפי בבחירות בטורקיה. רויטרס
הנשיא ארדואן מצביע בקלפי באיסטנבול/רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בקלפי בבחירות בטורקיה. רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן מצביע בקלפי/רויטרס
בחירות בטורקיה. כמאל קיליצ'דראולו מצביע בקלפי. רויטרס
כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג גוש המרכז-שמאל בן ה-74/רויטרס

ליריבו של ארדואן ולאופוזיציה יש סיבה לחוש אופטימיות: מעבר לסקרים החיוביים, יותר מ-5 מיליון טורקים צעירים יצביעו השנה בפעם הראשונה - וככל ששיעור ההצבעה שלהם יהיה גבוה יותר, כך גדל גם הסיכוי של קיליצ'דראולו לנצח.

אך רבים תוהים כעת אם ארדואן יקבל תוצאות שמצביעות על הפסדו. יש החוששים מאלימות ואי יציבות במקרה שהנשיא יערער על תוצאות הבחירות. בסוף השבוע נרשמו כמה אירועי אלימות בטורקיה. בשבועות האחרונים, אירעו תקריות של זריקת אבנים, תקיפות פיזיות של עובדי בחירות וחמושים שירו לעבר מטות של מפלגות.

קיליצ'דראולו קרא לתומכיו להישאר בבית במקרה שינצח היום מחשש לאלימות מצד תומכי ארדואן. "כשננצח בליל הבחירות, כולם צריכים להישאר בבית ולא לצאת לרחובות. אנשים מסוימים עשויים להגיע כדי לעורר פרובוקציות. חמושים לא מזוהים עלולים לצאת לרחובות, ואנחנו חייבים לייצר אווירה שלא תאפשר זאת", הוא אמר.

בחירות בטורקיה. רויטרס
המועמדים בבחירות/רויטרס
בחירות בטורקיה. רויטרס
בחירות בטורקיה/רויטרס
בחירות בטורקיה. רויטרס
בחירות בטורקיה/רויטרס
בווידאו: מאות הפגינו נגד הפרישה של אנקרה מ"אמנת איסטנבול"/צילום: רויטרס
מבנים קרוסים בעקבות רעידת אדמה בטורקיה/טוויטר

כל מה שצריך לדעת על הבחירות:

הקלפיות נפתחו ב-8 בבוקר וייסגרו ב-5 אחרי הצהריים. על ארגוני תקשורת חל איסור לפרסם תוצאות חלקיות עד שהאמברגו יוסר ב-9 בלילה. גם מדגמים לא ייערכו.

לראשונה בעשרים שנות כהונתו, הסקרים מצביעים על כך שארדואן בן ה-69 מפגר אחר יריבו. כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג גוש המרכז-שמאל בן ה-74. במקרה ששום מועמד לא יקבל יותר מ-50% מהקולות, הבחירות לנשיאות יימשכו לסבב שני שייערך ב-28 במאי.

יותר מ-64 מיליון אנשים, כולל 3.4 מיליון טורקים מחוץ לטורקיה, זכאים להצביע בבחירות שנערכות בשנה שבה המדינה מציינת מאה שניה להיווסדות הרפובליקה. שיעור ההצבעה בטורקיה הוא גבוה באופן מסורתי. טורקיה עורכת בחירות לנשיאות כל חמש שנים, והשנה הצביעו ב-17 באפריל יותר מ-1.8 מיליון אזרחים שמתגוררים בחו"ל.

עם זאת, על פי ועדת הבחירות העליונה, לפחות מיליון בוחרים לא יצביעו השנה בשל העובדה שנעקרו מבתיהם ברעידת האדמה הקטלנית בפברואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully