וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ירושלים דרשה שבית הקפה לא יפעל בשבת - בית המשפט הוציא צו מניעה

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 22:26

בית המשפט המחוזי בירושלים הגיש צו מניעה בעניין הקמת בית קפה בגן השושנים שבעיר, עד שיינתן מענה ל"שאלות שראויות לבירור". בסקר שהופץ לתשובים, העירייה דרשה שבית הקפה לא ייפתח בשבת, בתנועת "התעוררות" טענו כי אין זה בסמכות העירייה לכפות מראש סגירה בשבת

בווידאו: סרטוני תדמית של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון/צילום: עריית ירושלים

בית המשפט המחוזי בירושלים הגיש צו מניעה בעניין הקמת בית קפה בגן ציבורי בירושלים, וזאת - לאחר שהעירייה הוציאה מרכז להקמת בית הקפה, ודרשה שלא ייפתח בשבת. מול דרישתה של העירייה, תנועת "התעוררות" הירושלמית הכריזה "מאבק".

הנושא הזה הצליח לפצל את תושבי העיר, מחד אלו הטוענים שזה רצון השכונה, מנגד אלו הטוענים שזה מהלך מסוכן שישנה את פני העיר.

גן השושנים, שטח גדול שנמצא בלב השכונות הוותיקות בירושלים, היה במשך שנים מקום טבע בודד בו בני נוער נהגו לערוך מדורות ופיקניקים. כחלק מהתוכנית להפוך את הגן למקום תיירותי וחברתי יותר, בעירייה החליטו להוציא מכרז לזכיינות על "אספרסו בר" במקום, שימשוך אליו משפחות ויאייש את הפארק בשעות הבוקר והצהריים.

תוצאות הסקר שהופץ בקרב תושבי השכונה. "גינות העיר", צילום מסך
תוצאות הסקר שהופץ בקרב תושבי השכונה/צילום מסך, "גינות העיר"
הדרישה במכרז של עיריית ירושלים שלא להפעיל את בית הקפה ביום שבת. ינון שלום יתח, צילום מסך
הדרישה במכרז של עיריית ירושלים שלא להפעיל את בית הקפה ביום שבת/צילום מסך, ינון שלום יתח

לפני כמה חודשים, החליטו ב"גינות העיר", המנהל הקהילתי שאחראי על הגן, להוציא שאלון שיבדוק את רצון התושבים בנוגע להקמת בית הקפה, במודל לפיו לא יפעל בשבתות וחגים. עוד צוין, כי יתחשבו בעמדת הציבור רק אם יהיה רוב של לפחות 60% ו-200 משתתפים לפחות.

למעלה מ-500 אנשים השתתפו בסקר שתוצאותיו ברורות: 62% מהמצביעים בעד הפתיחה לפי המודל, 36% נגד, ועוד פחות מאחוז בודד נמנע. אם כך, הגורמים בעיר צריכים להתחשב ברצון התושבים שלא לפתוח את בית הקפה בשבת. "לאחר שהתקבלה החלטה להקמת בית הקפה אתם עושים קמפיין לשינוי התנאים. זה לא הוגן בלשון המעטה", טענו אורנה ואיציק פליקס, תושבי השכונה שהופתעו כי חרף ההצבעה, החליטו למחות על מתווה ההקמה של המשאל, "עליכם לדאוג שהעירייה תעמוד בתנאים של המשאל, ולא לחרחר מלחמת דת".

מנגד, חברי סיעת "התעוררות" טוענים כי ההחלטה להקים את המקום ולא להפעילו בשבת הוא מעשה תקדימי, שעלול לשנות בטווח הארוך את צביון העיר לצמיתות. "המאבק הזה הוא על העתיד של העיר הזאת. ירושלים היא של כולם. כך היה וכך יהיה", אמר יו"ר התנועה, אדיר שוורץ. התנועה אף הוציאה בשבת האחרונה בבוקר כ-100 מתושבי השכונה למחות על המכרז, אלו קראו "כן לקפה, לא לכפייה".

כאמור, בית המשפט המחוזי בירושלים החליט להוציא צו ביניים שמונע באופן זמני את קידום המכרז. בצו כתבה השופטת כי: "העתירה לגופה מעוררת לכאורה שאלות שראויות לבירור". בתגובה להגשת הצו, ד"ר מתן גוטמן, המייצג את סיעת התעוררות, מסר: "בית המשפט קיבל באופן עקרוני כי יש ממש בטענתנו כי גורמי המכרזים בעירייה לא רשאים לכפות מראש סגירה בשבת בניגוד לחוק העזר".

עוד הוסיף גוטמן: "העירייה פעלה שלא כדין, וסטה מהאיזונים בחוק העזר. מדובר בתקדים מסוכן של כרסום הסטטוס קוו העירוני. אני בטוח שבית המשפט יעמיד את העירייה על חומרת הדברים בפסק הדין הסופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully