וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ כהן דחה את אזהרת בכירי משרדו על השלכות המהפכה המשפטית על מעמדה של ישראל

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 19:06

אלי כהן מסר כי הוא דוחה את מסקנות של הדרג המקצועי במשרד החוץ שנחשפו בוואלה, זאת לאחר שטען תחילה כי לא קיבל לידיו את הדוח. "הדוח משקף דעת כותבו בלבד. ממגעים בינלאומיים עולה תמונה שונה לחלוטין" נמסר מטעם השר

בווידאו: הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים/צילום: TPS, אלמנטס,רויטרס

שר החוץ אלי כהן דוחה את מסקנות דו"ח הדרג המקצועי במשרד החוץ בנוגע להשלכות המהפכה המשפטית על מעמדה הבינלאומי של ישראל, שנחשף היום בוואלה. "שר החוץ אינו מקבל את ההערכה המוצגת בדו"ח", מסר דובר משרד החוץ לאור חייט.

שר החוץ אלי כהן, נתב"ג, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
דוחה את מסקנות משרד החוץ, אלי כהן/ראובן קסטרו

למה זה חשוב:

הודעתו של כהן, שבתחילה טען שכלל לא קיבל לידיו את הדוח, היא עדות לעימות פנימי בין הדרג הפוליטי לבין הדיפלומטים המקצועיים במשרד החוץ סביב ההפיכה המשפטית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

במוקד החדשות:

  • הדוח שנחשף בוואלה הועבר לפני כמה שבועות למנכ"ל משרד החוץ רונן לוי ולשר החוץ אלי כהן. לפי שלושה מקורות במשרד החוץ הדו"ח המתריע מפני ההשלכות של ההפיכה המשפטית על מעמדה הבינלאומי של ישראל.
  • המסמך הועבר ללשכת שר החוץ אלי כהן במהלך חודש אפריל, אך עד כה לא התקיים עליו דיון מסודר. כהן עצמו טען לפני הפרסום המקורי כי אינו מכיר את המסמך וכי כלל לא ידע שמסמך כזה נכתב במשרד החוץ.
  • מקורות במשרד החוץ אמרו שהדוח נכתב בשפה זהירה ביותר, אולם עלה ממנו כי מאז הקמת הממשלה החדשה חלה שחיקה במעמדה הבינלאומי של ישראל, בין השאר על רקע ההפיכה המשפטית.
ליאור חייט, דובר משרד החוץ, נתב"ג, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"הדוח משקף דעת כותבו בלבד", ליאור חייט/ראובן קסטרו

מה הם אומרים:

  • בהודעה שפרסם דובר משרד החוץ ליאור חייט מטעמו של שר החוץ אלי כהן נכתב כי ההערכה בדוח אינה מבטאת את העמדה המוסכמת על כלל גורמי המשרד ולא משקפת תמונת מצב אמיתית.
  • "הדוח משקף דעת כותבו בלבד. מהמגעים הבינלאומים הרבים הרבים שמקיימים השר וצמרת משרד החוץ עולה תמונת מצב שונה לחלוטין מהמוצג בדוח", מסר חייט.
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,תל אביב, 29 באפריל 2023. ראובן קסטרו
משרד החוץ: "הדוח מייצג את עמדת הדרג המקצועי"/ראובן קסטרו

הצד השני:

  • למרות דבריו של שר החוץ כהן, בכירים במשרד החוץ אמרו שהדוח כן מייצג את עמדת הדרג המקצועי. לדבריהם הוא נכתב על ידי שתי הדיפלומטיות שאחראיות על גיבוש הערכת המודיעין של משרד החוץ וההערכה המדינית שלך משרד החוץ - רחל פיינמסר שעומדת בראש המרכז למחקר מדיני (ממ"ד) ודיצה פרויים שעומדת בראש החטיבה לתכנון מדיני.
  • "עצם כתיבת הדוח אושרה על ידי גורמי המקצוע הבכירים ביותר במשרד החוץ", אמר בכיר במשרד שמעורה בסוגיה.
  • דיפלומט ישראלי אמר לוואלה! כי הוא מתבייש בתגובה שהוציא משרד החוץ על הדוח. "עובדי משרד מסורים הכינו דוח מקצועי לעיון שר החוץ והדרגים הבכירים במשרד, ובמקום להקשיב להערכות המקצועיות שמעלים דיפלומטים עם ותק של עשרות שנים בשירות החוץ, תוקפים אותם", אמר הדיפלומט הישראלי.
  • לדברי הדיפלומט, נוצר מצב אבסורדי שהערכת המצב האמיתית לא מגיעה למקבלי ההחלטות מכיוון שעובדי המשרד פוחדים לומר את עמדתם המקצועית כי הם יודעים שתהיה לכך השלכה על קידומם המקצועי. "תרבות סתימת הפיות הזו שהתפשטה במשרד החוץ היא אחד הגורמים לשחיקה במעמדה הבין לאומי של ישראל", אמר הדיפלומט הישראלי.
  • הוא הוסיף: "זכותם של שר החוץ והדרג הפוליטי לא להסכים עם ההערכות וההמלצות של הדרג המקצועי וגם זכותם לומר זאת פומבית. כעובדי מדינה אנחנו יודעים טוב מאוד מה ההבדל בין דרג נבחר לדרג מקצועי. אבל יש פער גדול בין לחלוק על עמדתנו המקצועית לבין שיגור תגובה מתלהמת שתוקפת אותנו על כך שאנו עושים את עבודתנו. הייתי מצפה משר חוץ שאומר שאכפת לו מעובדי משרד החוץ שלא יזרוק עובדים מסורים מתחת לגלגלי האוטובוס".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לחשיפת וואלה!: "הדוח המפורט על הפגיעה ביחסי החוץ של ישראל בשל ההפיכה המשטרית נכתב בידי נשות המקצוע הטובות בתחומן. כשהייתי שר החוץ, לא עלה על דעתי לדחות את העובדות ואת הערכות גורמי המקצוע רק כי זה לא נוח פוליטית". לפיד הוסיף כי "תפקידה של הממשלה הוא להתמודד עם המציאות שהיא יצרה, לא להכחיש את קיומה".

בתגובה לפרסום, שיגר חבר הכנסת רון כץ (יש עתיד) מכתב ליו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין מכתב, ודרש לקיים דיון דחוך בוועדה. "הדוח שאושר על ידי הגורמים הבכירים ביותר במשרד החוץ ומייצג את עמדתם המקצועית, מצביע על השלכות חמורות ושחיקה משמעותית במעמדה הבינלאומי של
ישראל, בשל המהפכה המשפטית אותה מבקשת הממשלה הנוכחית לקדם. הבחירה של שר החוץ, אשר הדוח הונח על שולחנו בחודש אפריל, להתעלם ממנו לחלוטין ואף לומר כי אינו מקבל את ממצאיו מבלי לקיים עליו דיון מסודר, מדאיגה מאוד", כתב במכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully