וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ההכתרה של המלך צ'ארלס: המדריך המלא

עודכן לאחרונה: 6.5.2023 / 11:51

מיליארדי אנשים ברחבי העולם חוגגים את הכתרת המלך צ'ארלס השלישי - 70 שנה לאחר ההכתרה של אמו, אליזבת השנייה, ב-1953. המלך צ'ארלס שיוכתר לצד אשתו קמילה, המלכה-רעיה, הוא המלך ה-40 שיוכתר בכנסיית וסטמינסטר מאז 1066. כל הפרטים ולוח הזמנים:

בווידאו: הכנות לטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס בארמון בקינגהאם בלונדון/צילום: רויטרס

מיליארדי אנשים ברחבי העולם חוגגים היום (שבת) את הכתרת המלך צ'ארלס השלישי - 70 שנה לאחר ההכתרה של אמו, אליזבת השנייה, ב-1953.

הטקס ייערך בכנסיית וסטמינסטר. המלך צ'ארלס שיוכתר לצד אשתו קמילה, המלכה-רעיה, הוא המלך ה-40 שיוכתר בווסטמינסטר מאז 1066. בטקס המפואר ייעשה שימוש בתלבושות וחפצים בני יותר מאלף שנה.

לוח הזמנים המלא של היום ההיסטורי:

לו"ז הכתרת המלך צ'ארלס השלישי. 6 במאי, לונדון. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
לו"ז הכתרת המלך צ'ארלס השלישי. 6 במאי, לונדון/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

08:00 (שעון ישראל) - פתיחת מסלול התהלוכה מבקינגהאם לווסטמינסטר

גישה לציבור לאתרים לאורך המאל ו-וייטהול תהיה על בסיס מי שמגיע ראשון - זוכה. אנשים יכוונו לאתרים שבהם הוצבו מסכים בפארק הייד, פארק גרין ופארק סנט ג'יימס.

המאל הוא הרחוב בלונדון שמוביל מכיכר טרפלגר, מתחת לקשת האדמירליות בדרך לארמון בקינגהאם, ועובר מצפון לפארק סנט ג'יימס, מדרום לארמון סנט ג'יימס ומדרום מזרח לגרין פארק.

וייטהול היא דרך ברובע וסטמינסטר שיוצאת מכיכר הפרלמנט לכיוון צפון ועד דרך צ'רינג קרוס וכיכר טרפלגר.

בשבת בבוקר מוקדם יתאספו בארמון כמאתיים חיילים, רובם מחיל הפרשים של הארמון והליווי המלכותי, שייקחו חלק בתהלוכה לכנסיית וסטמינסטר. כאלף חיילים נוספים יעמדו לאורך המסלול. עם זאת, התהלוכה תהיה מצומצמת משמעותית לעומת התהלוכה ב-1953.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מסלול ההכתרה. טוויטר, צילום מסך
המסלול בדרך לכנסיית וסטמינסטר/צילום מסך, טוויטר

12:20 - התהלוכה מתחילה

התהלוכה תצא מארמון בקינגהאם ב-12:20 בצהריים ותנוע לאורך המאל לכיכר טרפלגר, ומשם לווייטהול ולרחוב הפרלמנט לפני שתחזור לכיכר הפרלמנט ורחוב ברוד סנקטוארי ומשם לדלת המערבית הגדולה של כנסיית וסטמינסטר.

המלך צ'ארלס וקמילה ייסעו בכרכרת יובל היהלום, ולא בכרכרת הזהב המלכותית הישנה יותר ופחות נוחה.

כרכרת יובל היהלום. ויקיפדיה, אתר רשמי
כרכרת יובל היהלום/אתר רשמי, ויקיפדיה

13:00 - התהלוכה מגיעה לווסטמינסטר

התהלוכה צפויה להגיע לכנסייה לפני 1 בצהריים. המלך ילבש מדים צבאיים במקום הלבוש המסורתי של מכנסי ברך וגרביונים ממשי שלבשו המלכים לפניו.

המלך ייכנס דרך הדלת המערבית הגדולה וימשיך עד שיגיע לחלל המרכזי של הכנסייה. יקדימו אותו תהלוכות של מנהיגי דת ונציגים ממדינות חבר העמים שיישאו דגלים של מדינותיהם וילוו בשרי קבינט בריטים, בהם ראש הממשלה רישי סונאק שגם ישא דברים במהלך הטקס.

טקס ההכתרה צפוי להתחיל ב-1 עם מוזיקה שבחר המלך, כולל יצירות מוזמנות של אנדרו לויד ובר ומוזיקה יוונית אורתודוכסית לזכר אביו, הנסיך פיליפ.

הנכד של המלך, הנסיך ג'ורג', יהיה בין נערי הכנסייה, לצד נכדיה של קמילה, לולה, אלייזה, לואי ופרדי. חלק ממשתתפי התהלוכה הזאת יישאו סמלי מלכות שיונחו על המזבח לקראת הטקס.

מהם סמלי המלכות?

הסמלים של המלוכה כוללים את הכתר, הכדור והשרביטים. כל אחד מהפריטים מסמל מאפיין שונה של הטקס ותחומי אחריות שונים של המלך.

בפני צ'ארלס יוצגו בשלבים שונים של הטקס כדור הריבון, שרביט הריבון והצלב, ושרביט עם יונה. בפני קמילה יוצגו שרביט המלכה-רעיה עם צלב ושרביט עם יונה.

כתר אדוארד הקדוש, גלובוס הריבון, השרביט עם הצלב, השרביט עם היונה וטבעת ההכתרה. ויקיפדיה, אתר רשמי
סמלי המלוכה: כתר אדוארד הקדוש, כדור הריבון, שרביטים עם צלב ויונה/אתר רשמי, ויקיפדיה
כתר אדוארד הקדוש. GettyImages
כתר אדוארד הקדוש/GettyImages

שלבי הטקס

לטקס יש כמה שלבים, והוא צפוי להימשך קצת פחות משעתיים. לראשונה הציבור יוזמן לשאת שבועת אמונים למלך בצעד נוסף שמהווה שבירת מסורת. יתרה מכן, נשות דת ימלאו תפקיד מרכזי לראשונה ומנהיגים דתיים מדתות אחרות, כולל יהדות, ישתתפו בצורה פעילה. הרב הראשי של בריטניה אפרים מירוויס צפוי לשאת תפילה במהלך הטקס.

שלב 1 - ההכרה

המלך צ'ארלס יוצג בפני "העם" - מסורת שהתחילה לפני מאות שנים. המלך יעמוד לפני כס ההכתרה, כס אדוארד הקדוש, ויפנה לארבעת קצוות הכנסייה לפני שיוכרז כמלך והקהילה תוזמן להביע הוקרה.

הארכיבישוף של קנטרברי ג'סטין ולבי יכריז על ההכרה, אך לראשונה, ייאמרו הכרזות דומות גם הגבירה ממסדר הבירית והגבירה ממסדר הדרדר - נציגות המסדרים הוותיקים יותר באנגליה ובסקוטלנד בהתאמה. הקהילה תריע "אלוהים נצור את המלך" לאחר כל הכרזה.

כס ההכתרה הוא הרהיט הישן ביותר בבריטניה שעדיין נעשה בו שימוש בהתאם למטרתו המקורית. 26 מלכים הוכתרו עליו. בתוכו מונחת אבן הגורל, שהועברה מאדינבורו ללונדון לקראת הטקס.

הכס, שנבנה מעץ אלון, מוצב במרכז רצפת הפסיפס מימי הביניים של הכנסייה, שמכונה "הריצוף הקוסמטי", פונה למזבח הגבוה כדי להדגיש את האופי הדתי של הטקס.

כס ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
כס ההכתרה/רויטרס
אבן הגורל. טוויטר, צילום מסך
אבן הגורל הגיעה במיוחד מסקוטלנד/צילום מסך, טוויטר
הצלב של ויילס. רויטרס
הצלב של ויילס, אמור לכלול שתי חתיכות עץ מהצלב שעליו צלבו את ישו/רויטרס

שלב 2 - השבועה

רגע לפני השבועה, הארכיבישוף מקנטרברי יכיר בדתות הרבות שבהן מאמינים אזרחי בריטניה. "הכנסייה האנגליקנית מבקשת לטפח אווירה שבה אנשים מכל הדתות יוכלו לחיות בחופשיות", הוא יגיד.

לאחר מכן הוא יישא את שבועת ההכתרה. ולבי יבקש מהמלך צ'ארלס לאשר שיציית לחוק ולכנסייה האנגליקנית במהלך כהונתו. המלך יניח את ידו על התנ"ך ויישבע "לבצע ולשמור" על הבטחות אלה. המלך יישא שבועה נוספת, שבה יצהיר שהוא "פרוטסטנטי מאמין".

פסיפס קוסמטי בכנסיית וסטמינסטר. ויקיפדיה, אתר רשמי
פסיפס קוסמטי/אתר רשמי, ויקיפדיה

שלב 3 - המשיחה

הגלימה הטקסית של המלך תוסר, והוא יישב בכס ההכתרה לקראת המשיחה בשמן קדוש, צעד שמדגיש את המעמד הדתי של המלך שהוא גם ראש הכנסייה של אנגליה.

הארכיבישוף ימזוג שמן מיוחד מאמפולה - בקבוק זהב - על כף ההכתרה לפני שיימשח את המלך בצורה של צלב על מצחו, חזהו וידיו. השמן נוצר בירושלים מעצי זית שגדלים על הר הזיתים וקודש בטקס מיוחד.

מסך מיוחד יסתיר את הכס כדי להסתיר את המלך מעיני הציבור משום ששלב זה נחשב לקדוש ביותר בטקס.

גלימת המדינה מקטיפת ארגמן של המלך צ'ארלס. רויטרס
גלימת הארגמן מקטיפה/רויטרס
מכינים את השמן להכתרת המלך צ'ארלס. רויטרס
השמן הקדוש/רויטרס
המסך שמאחוריו ימשחו את המלך צ'ארלס בשמן קדוש. רויטרס
המסך שיסתיר את המלך בעת המשיחה/רויטרס

שלב 4 - ההסמכה

זה רגע ההכתרה - המלך ילבש את כתר אדוארד הקדוש בפעם הראשונה והאחרונה בחייו.

הכתר נוצר בעבור המלך צ'ארלס השני. המלך צ'ארלס השלישי הוא המלך השביעי שיוכתר עם הכתר. האחרונה שחבשה אותו בהכתרה היתה המלכה אליזבת השנייה ב-1953.

ראשית, המלך יקבל את המעיל המוזהב - או הסופרטוניקה. יוצגו בפניו סמלי המלוכה, כולל כדור הריבון, טבעת ההכתרה, שרביט הריבון עם הצלב ושרביט הריבון עם היונה. לאחר מכן, הארכיבישוף יניח את כתר אדוארד הקדוש על ראש המלך - פעמוני הכנסייה יצלצלו במשך שתי דקות, תופים ירעמו ומטחי יריות יישמעו בכל רחבי בריטניה.

מטח של 62 יריות יגיע ממצודת לונדון. מטחים של 21 יריות ייערכו ב-11 אתרים ברחבי בריטניה, כולל אדינבורו, קרדיף ובלפסט, כמו גם מאוניות חיל הים המלכותי.

כתר יהלומים ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
הכתר של קמילה/רויטרס

שלב 5 - העלייה לכס

בחלק האחרון של הטקס המלך עולה לשלטון. באופן מסורתי, שורה של בני מלוכה ואחרים נהגו להוקיר את המלך באמצעות כריעה על הברך ואמירת שבועת אמונים, לצד נשיקה של יד ימין שלו.

עם זאת, הפעם הנסיך ויליאם יהיה הדוכס המלכותי היחיד שיכרע על ברך לפני המלך. הארכיבישוף יזמין לראשונה אנשים מהכנסייה ואת הציבור כולו להישבע אמונים ב"רגע חדש ומשמעותי במסורת של ההכתרה".

לאחר מכן, המלכה קמילה תימשח בשמן הקדוש, תוכתר ותעלה לכס בטקס פשוט יותר, שבו הלא תישבע. קמילה תוכתר עם הכתר של המלכה מרי - שנעשה במיוחד בשבילה להכתרת בעלה, המלך ג'ורג' החמישי. הכתר כולל יהלומים שהיו חלק מיהלום קולינן (יהלום הגלם הגדול בעולם).

המלך צ'ארלס השלישי עם הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין וולבי. רויטרס
המלך עם הארכיבישוף מקנטרברי ג'ונתן ולבי/רויטרס

"סעודת האדון"

בחלק האחרון של הטקס, המלך והמלכה יערכו את הטקס הדתי- נוצרי שבו מציינים את סעודתו האחרונה של ישו על ידי קידוש לחם ויין.

כתר האימפריה הממלכתי. ויקיפדיה, אתר רשמי
כתר האימפריה הממלכתי/אתר רשמי, ויקיפדיה

העזיבה

המלך והמלכה ירדו מכס המלוכה וייכנסו לקפלת אדוארד הקדוש מאחורי המזבח הגבוה - שם יסיר צ'ארלס את כתר אדוארד הקדוש ובמקומו יחבוש את כתר האימפריה הממלכתי, לפני שיצטרף לתהלוכה מחוץ לכנסייה כשברקע מתנגן המנון בריטניה.

המזבח בכנסיית וסטמינסטר. ויקיפדיה, אתר רשמי
המזבח הגבוה/אתר רשמי, ויקיפדיה

15:00 - חזרה לארמון

המלך והמלכה ישובו לארמון בקינגהאם לאורך המסלול שבו הגיעו, הפעם בכרכרת הזהב המלכותית בת 260 השנים, שבה השתמשו בכל הכתרה מאז המלך ויליאם הרביעי.

על פי דיווחים, שלושת ילדיו של הנסיך ויליאם, הנסיכים ג'ורג', שרלוט ולואי, יצטרפו לתהלוכה עם הוריהם בכרכרה שתיסע מאחורי כרכרת הזהב המלכותית.

כ-4,000 חיילים בריטים ייקחו חלק במבצע הצבאי הטקסי הגדול ביותר מסוגו מזה דור. אורך המסלול של התהלוכה הוא 2.29 ק"מ מהכנסייה ועד הארמון. המלך ומלכה יתקבלו בהצדעה מלכותית ושלושה קריאות הידד מהחיילים שצעדו בתהלוכה. ב-1945, המסלול היה ארוך כמעט פי שניים.

מסלול ההכתרה בדרך חזרה. טוויטר, צילום מסך
מסלול התהלוכה בחזרה לארמון בקינגהאם/צילום מסך, טוויטר
כרכרת המדינה המוזהבת. GettyImages
כרכרת הזהב המלכותית/GettyImages
תומנת המרפסת של ההכתרה של המלכה אליזבת השנייה. רויטרס
התמונה על המרפסת מהכתרת המלכה אליזבת השנייה, 1953/רויטרס

16:30 - התמונה על המרפסת והמטס

מאז ההכתרה של המלך אדוארד השביעי ב-1902, נהוג שהמלך הטרי מברך את הציבור ממרפסת ארמון בקינגהאם. ב-1953, הצטרפו במרפסת אל המלכה אליזבת השנייה ובעלה הנסיך פיליפ אמה, ילדיה ואחותה, לצפות במטס של מאות מטוסים.

ארמון בקינגהאם אישר שהמלך צ'ארלס והמלכה קמילה ימשיכו במסורת. עם זאת, קיום המטס מוטל בספק על רקע התחזית האפרורית והגשם שצפוי לרשת בשבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully