וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ילדי ישראל בסכנה": למה המדינה לא מתקינה מערכת התראה לגבי רישום פלילי של עובדים?

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 20:16

מדוח של מרכז המחקר של הכנסת, שהגיע לידי וואלה, עולה כי במערכת המידע שעברה פיילוט והוכתרה כהצלחה, לא נעשה שימוש בידי משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. המשמעות היא שבמשרדים השונים מועסקים אלפים שעובדים עם ילדים, שייתכן כי הורשעו בעבר בעבירות מין או אלימות

משרדי הממשלה והרשויות המקומיות מייצרים סכנה לילדים בכך שאינם מתקינים מערכת התראות אוטומטית של המשטרה לקבלת מידע על רישום פלילי של עובדיהם - כך עולה מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהגיע לידי וואלה!. מערכת המידע, שעברה פיילוט במערכת החינוך והוכתרה כמוצלחת, עברה את אישור משרד המשפטים, שטען לפני יותר משנה וחצי כי אין מניעה להשמיש אותה ביתר המשרדים.

מהדוח עולה כי למשרדים ישנה מערכת ישנה הנקראת "כספת", שאינה מתריעה באופן אוטומטי על פתיחת תיק פלילי במשטרה לעובד. במקום זאת, יש צורך לפנות באופן אקטיבי למשטרה ובעזרת המערכת, והם משיבים להם.

פתיחת שנת הלימודים | ביה"ס נעמי שמר, ת"א 1 בספטמבר 2022. ניב אהרונסון
ילדים בפתיחת שנת הלימודים/ניב אהרונסון

במסגרת ניסיון לקדם את יכולתם של המשרדים והרשויות לקבל מידע פלילי עדכני על עובדיהם, בעיקר בתחום של עבירות מין ואלימות, במטרה להגן על שלומם של קטינים המטופלים או שוהים במסגרות השונות, המשרדים השונים יכולים להתקין את המערכת בזמן אמת. החשיבות לכך היא גדולה מאוד מכיוון שמלבד מערכת החינוך, במשרדים השונים, בהם משרדי העבודה, הרווחה, הבריאות והספורט, מועסקים אלפי עובדים שעובדים עם ילדים.

כך לדוגמה, במשרד העבודה מועסקים כמה אלפי עובדים, כשרובם המוחלט, כ-3,700 עובדים, מועסקים על ידי מסגרות מיקור חוץ ורק מיעוט קטן, כ-40-50 מפקחים הם עובדי המשרד. במשרד הרווחה יותר מ-2,000 מסגרות הפועלות עם עשרות אלפי ילדים ובני נוער, ובהן קרוב ל-20 אלף עובדים. רבות מהמסגרות מנוהלות על ידי רשויות מקומיות ובמיקור חוץ. רק כמה מאות עובדים, קציני שירות המבחן לנוער, הם עובדי מדינה.

תחנת משטרה סלמה תל אביב. ניב אהרונסון
המשרדים משתמשים במערכת מיושנת שתלויה בצורך לפנות ידנית למשטרה/ניב אהרונסון

גם במשרד הבריאות מועסקים כ-3,500 עובדים במחלקות ילדים ויילודים בבתי החולים הממשלתיים ובמרכזי טיפות חלב, מתוכם כ-2,400 אחיות. רק מיעוט קטן מבין בתי החולים בארץ הם בבעלות המשרד. במשרד התרבות והספורט אין עובדים מטעם המשרד הבאים במגע עם קטינים במסגרת עבודתם. הסמכת המאמנים נעשית כיום על ידי בתי ספר המוכרים על ידי המשרד, אך למשרד אין מרשם מסודר של מאמנים מוסמכים. בתיקון חוק המצוי כיום בתהליך חקיקה, מוצע לחייב בדיקת רישום פלילי לכל המבקש לעסוק באימון.

בשנת 2022 חלה רפורמה בתחום רישום המידע הפלילי וניהולו, שהחליפה את חוק המרשם הפלילי משנת 1981. במסגרת החוק הורחבה בין השאר סמכות הרשויות המקומיות לקבלת מידע פלילי על עובדיהם. במסגרת החוק ישנו איסור להעסיק אדם שהורשע בעבירת מין בכלל המוסדות שבהם שוהים מטופלים או ניתנים שירותים לקטינים בהתאם לחוק מניעת העסקת עברייני מין במוסדות מסוימים, ואת החובה מכוח אותו חוק לקבל אישור משטרה על היעדר הרשעות בעבירות מין; ואולם, החובה לקבל אישור זה חלה רק ביחס לגברים בגירים.

יפעת שאשא ביטון בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יפעת שאשא ביטון/ראובן קסטרו
מיכל שיר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"המדינה חייבת לטפל במחדל מהשורש". ח"כ מיכל שיר, יוזמת הדוח/ראובן קסטרו

חברת הכנסת מיכל שיר, יו"ר הוועדה לזכויות הילד לשעבר ויוזמת הדוח, הגיבה בזעם: "ילדי ישראל נמצאים בסכנה. היקף התופעה של עובדים בקרבת ילדים באופן קבוע שאינם נמצאים תחת פיקוח על שינויים במרשם הפלילי מזעזעים. אלו יכולים להיות השומרים, המזכירות, הספרנים, מפעילי החוגים ועוד.
כל יום בו המדינה מתעלמת מהנתונים הללו - ילדי ישראל עומדים בפני סכנה יומיומית, ברורה ומידית. דרשתי מהוועדה לזכויות הילד לקיים דיון דחוף בנושא. מדינת ישראל חייבת לטפל במחדל מהשורש ולצרף את כלל העובדים בקרבת ילדים למערכת הפוש למען ביטחונם של ילדי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully