וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פרוש: "נתניהו לא יכול לאשר את מתווה הפטור מגיוס? שיילך הביתה"

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 15:23

חרף בקשת רה"מ, מאיר פרוש עומד על דרישתו לחוקק את הפטור מגיוס לבני הישיבות - לפני העברת התקציב. השר אף טען כי נתניהו התחייב להשוות את תקציב החינוך החרדי לזה הכללי, אך לא קיים זאת. "בשביל מה נתתי יד להקמת הממשלה? עד איפה נתניהו רוצה להיראות מגוחך?"

בוידאו: השר מאיר פרוש לישי כהן ב'כיכר השבת': אנחנו עדיין דורשים להביא את חוק הגיוס לפני התקציב/כיכר השבת

מתקפה כזאת מתוך הממשלה לא נשמעה זמן רב על מי שעומד בראשה - ראש הממשלה בנימין נתניהו. השר מאיר פרוש מיהדות התורה אמר היום (שלישי) בריאיון כי סיעתו, אגודת ישראל, עומדת על דרישתה לחוקק את מתווה הפטור מגיוס לצה"ל עוד לפני אישור התקציב בסוף החודש הקרוב, חרף דרישת נתניהו. פרוש אף הבהיר כי מפלגתו לא תוותר על פסקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק חוקים שפסל בג"ץ. "נתניהו לא יכול להגיד לי 'לא יכול'. לא יכול? לך הביתה". את הדברים אמר השר פרוש בראיון לישי כהן באתר כיכר השבת.

פרוש טען כי בקשת נתניהו לדחות את חקיקת מתווה הפטור "זו לא אמירה", כלשונו. "בשביל מה חתמנו הסכם? כדי לא לקיים. אנחנו עומדים על כך, אנחנו מבקשים. עד איפה נתניהו רוצה להיראות מגוחך?". השר אמר כי נתניהו התחייב ערב הקמת הממשלה להשוות את תקציבי החינוך החרדי לחינוך הכללי וכעת הוא לא ממלא את ההבטחה. "בשביל מה נתתי יד להקמת הממשלה? כדי לשמוע את התירוצים שאמרו בתקופת בנט ולפיד?". פרוש נשאל אם התנהלות נתניהו קשורה לכך שראש הממשלה מודע לכך שאין לחרדים אלטרנטיבה והשיב: "מציע לו לא לסמוך על הדברים האלו".

מאיר פרוש. ראובן קסטרו
"עד איפה נתניהו רוצה להיראות מגוחך?". מאיר פרוש/ראובן קסטרו

על פי מתווה הפטור מגיוס שהוצג, יירד גיל הפטור לחרדים ש"תורתם אומנותם" מ-26 לגיל 21 או 23. הסיעות החרדיות תומכות "באופן עקרוני" במהלך, אך לטענת גורמים ביהדות התורה "לא ראינו עד כה הצעה קונקרטית. נבחן את הדברים". בקואליציה רוצים לקדם את הורדת הפטור כך שיאפשר לחרדים להשתלב בגיל מוקדם בשוק התעסוקה מבלי שיצטרכו להתגייס לצה"ל, אבל במקביל גם לתמרץ כלכלית את המשרתים בצה"ל.

בתגובה לפרסום המתווה גורם צבאי בכיר הבהיר כי אם תהיה "הוקרה" למשרתים - עמדת צה"ל בעניין תהיה שהאיזון בנטל כיום לא יופר. "עמדת צה"ל באשר לגיל הפטור 23 - לא מפר איזון, כשיש הוקרה למשרתים", אמר הגורם. "צה"ל הוא צבא העם ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים, צה"ל ימשיך לפתח מסלולים יחודיים לחרדים. יש חשיבות לקדם את מודל החובה הדיפרנציאלי בפני עצמו והוא חלק מהתוכנית הרב השנתית".

ב-2017, ברוב של שמונה מתוך תשעה שופטים, פסל בג"ץ את הסדר הפטור לחרדים וקבע שהחוק שמאפשר את הסדר "תורתו אומנותו" יבוטל כעבור שנה ממתן פסק הדין. מאז, אף ממשלה לא הצליחה לקדם הסדר חדש במקומו ובכל פעם הוגשו מטעמה בקשות לדחיית פסק הדין שמשמעותן היה להאריך את תוקפו של חוק הגיוס. בקרוב, צפוי לפוג תוקפו של החוק, ועל הקואליציה לקדם לו פתרון מחדש. תחילה החרדים דרשו לחוקק פסקת התגברות כדי שתיתן מענה מול בג"ץ שיתקשה לפסול את ההסדר, אך בשל הקפאת הרפורמה המשפטית - אפשרות זאת בינתיים הוסרה מסדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully