וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנה: סוף למדיניות האימוץ של ילדים לא יהודים רק ברבנות

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 13:22

במשך שנים נקבע נוהל שבמסגרתו ילד לא יהודי שנמסר לאימוץ יצטרך לעבור גיור אורתודוכסי ויימסר להורים דתיים. לפני שני עשורים הוגשה עתירה ורק כעת הוחלט על ביטול הנוהל לאחר שהמדינה הסכימה כי טובת הילד תיחשב לפי כל מקרה לגופו

בג"ץ קיבל היום (ראשון) את עתירת התנועה ליהדות מתקדמת (התנועה הרפורמית בעבר), וקבע כי הנוהל שלפיו ילד לא יהודי שנמסר לאימוץ יצטרך לעבור רק גיור אורתודוכסי ברבנות הראשית ויימסר להורים דתיים מבוטל ומעתה ייבחן כל מקרה לגופו.

הנוהל התקבע על ידי השירות למען הילד תחת משרד הרווחה והמדינה טענה בפני בג"ץ כי מדובר בטובת הילד. עם זאת, במהלך הדיון השופטים הציעו למדינה לסגת מעמדה זו ולקבוע עמדה מרוככת יותר, שלפיה טובת הילד תיחשב לפי כל מקרה לגופו.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016/רוני כנפו

העתירה לבג"ץ הוגשה לפני לא פחות מ-20 שנה. חוק אימוץ ילדים קובע שאין לאמץ ילד שאינו בן דתו של המאומץ. בנוסף, חוק הכשרות המשפטית קובע הלכה למעשה כי כדי לאמץ ילד שהוא בן דת אחרת, יש לגייר אותו בהנחה שהוא נמצא במשפחה יהודית לפחות שישה חודשים לפני שתוגש בקשה לגיירו לצורך האימוץ.

דרישות מערך הגיור לצורך גיור קטינים בין היתר כוללות שמירת כשרות, שמירת שבת, התחייבות שהילד יקבל חינוך-ממלכתי דתי ועוד. כאמור, היום הודיעה המדינה כי הצעת בית המשפט מקובלת וכי מעתה, כל מקרה ייבחן לגופו.

עורכת הדין ניקול מאור, מנהלת המחלקה לסיוע משפטי לעולים של התנועה הרפורמית, שייצגה את התנועה מאז 2003, בירכה: "לאחר שנים ארוכות הסכים משרד הרווחה לביטול המדיניות המפלה והפסולה של השירות למען הילד. הקביעה כי יש לאפשר גיור של ילדים מאומצים רק ברבנות פגעה לא רק בטובת ילדים וילדות שחיכו לאימוץ, אלא גם בזכויות אדם בסיסיות לשוויון, הורות וחופש דת של המשפחות הממתינות לאימוץ".

רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית, מסרה: "יש יותר מדרך אחת להיות יהודי, כפי שנאלץ בג"צ לקבוע פעם אחר פעם בסוגיות ועוולות המגיעות לפתחו. אין שום סיבה שמדינת ישראל תיישר קו עם האורתודוקסיה המחמירה ביותר ותמנע זכויות ואפשרויות מיהודים קונסרבטיביים, רפורמים ואחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully