וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

75 שנות עצמאות לישראל: טקס המשואות המרכזי בהר הרצל

עודכן לאחרונה: 26.4.2023 / 3:01

האירוע התקיים השנה בסימן "חלוציות", ובצל חשש המארגנים מ"פרובוקציות" מטעם מתנגדי המהפכה המשפטית. עקב המצב המדיני הודיע לפיד מראש כי לא ינכח באירוע, ויו"ר הכנסת אוחנה נאם: "לא נשרוד אחד בלי השני, מי ייתן ונזכור את ברית האחים המחברת בינינו"

75 לישראל: כל נאומי מדליקי המשואות/מערכת וואלה!

אירועי יום העצמאות נפתחו אתמול בערב (שלישי) בטקס הדלקת המשואות לציון 75 שנים למדינת ישראל שהתקיים השנה בסימן "חלוציות". במקביל, בכל הארץ החלו חגיגות יום העצמאות. הטקס בהר הרצל החל עם נעילת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ובהנפת דגל המדינה, והתקיים בצל חשש המארגנים מ"פרובוקציות" מתנגדי המהפכה המשפטית.

"המעבר החד מיום הזיכרון ליום העצמאות - כמוהו כצירי לידה של המדינה, שמביאים עימם גם נחמה וגם שמחה", בירך בהודעה מוקלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כבר 75 שנים שאנו עושים זאת, כאחים וכאחיות. אנחנו אחים. לא תמיד אנחנו מסכימים על הכל, לפעמים מתווכחים בלהט. אבל הערבות ההדדית בינינו - שרירה וקיימת. אנו בונים יחד את עוצמת מדינתנו, קומה מעל קומה. זוהי המשמעות האמיתית של עצמאות: להיות נטועים באדמתנו, אחראים לגורלנו, לכונן כוח-מגן חזק שיהדוף את איומי אויבינו. חג עצמאות שמח מדינת ישראל", הוסיף.

עוד כתבות על יום העצמאות:
כל האירועים והפעילויות ביום העצמאות - לחצו כאן
איפה עובר המטס ביום רביעי? למדריך המלא - לחצו כאן
הביטו לשמיים: היכן תראו את הזיקוקים בערב יום העצמאות - לחצו כאן

חגיגות העצמאות ה75 למדינת ישראל, פתח תקווה. שלומי גבאי
זיקוקים בחדרה, הערב/שלומי גבאי
זיקוקים במערת המכפלה בחברון, קרית ארבע. אלימלך קרזן, אתר רשמי
זיקוקים במערת המכפלה בחברון, הערב/אתר רשמי, אלימלך קרזן

ברכת נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו

ברכת נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75/צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו, רועי אברהם /לע"מ

"אין לנו דרך לשמור על המדינה הקטנה הזו, אלא יחד"

"לפני שבעים וחמש שנים הפך חלום של דורות למציאות", בירך גם נשיא המדינה יצחק הרצוג. "מתוך הסערה קמה מדינת ישראל, וכבר מימיה הראשונים נדרשו בניה ובנותיה לעשות כל שביכולתם, להקריב ולפעול לקיומה. החודשים האחרונים לימדו אותנו לקח חשוב: האחדות והעצמאות שלנו אינן מובנות מאליהן. עלינו האחריות לקיים שיח פנימי בתוכנו. אחיות ואחים אנחנו, ויש לנו גורל משותף.

אחיותיי ואחיי, גם כאשר לא תמיד קל לנו יחד, עובדה אחת ברורה מעל לכל ספק: אנחנו ממשיכים יחד, ורק יחד, גאים בדרך שעשתה המדינה היקרה שלנו מאז הקמתה, נרגשים לעתיד טוב יותר שמצפה לנו, ביחד. חג עצמאות שמח, ישראל", הוסיף.

"לא נשרוד האחד בלי השני. אין לנו דרך לשמור את הפלא הענק שהוא המדינה הקטנה הזו אלא יחד", נשא דברים יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה. "לפני שבעים וחמש שנה, השכילו הורינו להבין שעם כל ההבדלים והמחלוקות, הכוחות המלכדים בינינו חזקים בהרבה מאלו המפרידים בינינו. מי ייתן וביום העצמאות הזה נזכור את ברית האחים המחברת בינינו לאורך מסע בן אלפי שנים. ברית אחים שהאירה את דרכנו בעבר ותוסיף להאיר את דרכנו גם בעתיד. יום עצמאות שמח ישראל"

בעקבות המצב הפוליטי והחברתי, הודיע יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מבעוד מועד כי לא יגיע לטקס. "לא השארתם לי ברירה", כתב, "אני אוהב את מדינת ישראל אהבת נפש, אבל בשלושה חודשים קרעתם את החברה הישראלית ושום מופע זיקוקים מזוייף לא יכסה על זה". עם זאת, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וכן חברי מפלגתו נכחו באירוע.

חגיגות העצמאות ה75 למדינת ישראל, פתח תקווה. שלומי גבאי
חגיגות העצמאות ה75 למדינת ישראל, פתח תקווה/שלומי גבאי
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ירושלים  25 באפריל 2023. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
ראש הממשלה ורעייתו, הערב/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

השנה השיאו את 12 המשואות תא"ל במיל' אביגדור קהלני, מאמן הכדורסל דיוויד בלאט והקומיקאי שלום אסייג, יחד עם 11 ישראלים נוספים.

"לכבוד מקימי המדינה שבאו אליה בסערות הים ובסופות המדבר, לכבוד חבריי עזי הנפש - מי שראו קרני זריחה בלי לדעת אם ייראו אור שקיעה", אמר תא"ל במיל' קהלני, בעל עיטור הגבורה ועיטור המופת מהקרבות שבהם לחם במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, טרם הדלקת המשואה. "לכבוד המשפחות השכולות, שהדמעות היו לאבר בגופן, לכבודך, מדינתי האהובה", הוסיף.

עוד השיאה משואה היזמית סיון יערי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "אינוביישין אפריקה" שאמרה: "לכבוד החזון של הרצל, שבו מדינת היהודים מושיטה יד אל יבשת אפריקה, לכבוד החדשנות הישראלית,
שמביאה כל כך הרבה טוב לעולם". ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה השיאה גם היא משואה אותה הקדישה לאחוות נשות ואנשי מערכת הבריאות בישראל מכל המגזרים, וכן הוסיפה: "לכבוד בנותיי, לכבוד נשות העדה הדרוזית ולכבוד כל הנשים בישראל. אין תקרת זכוכית שלא תצליחו לנפץ".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בטקס המשואות 2023. ללא, אתר רשמי
"לא נשרוד אחד בלי השני". אוחנה, הערב/אתר רשמי, ללא
חגיגות העצמאות ה75 למדינת ישראל, פתח תקווה. שלומי גבאי
חגיגות העצמאות ה75 למדינת ישראל, פתח תקווה/שלומי גבאי

ורד בן סעדון, מתיישבת שומרון שנולדה בהולנד למשפחת גרים, הקדישה את המשואה שהדליקה לחקלאיות והחקלאים ברחבי הארץ. "שקמים בכל יום לפני הזריחה, שזורעים בדמעה - וקוצרים ברנה". איש העסקים והפילנתרופ סילבן אדמס שגדל במשפחה ציונית בקנדה, הדליק משואה ואמר: "לכבוד הורי, אשר שרדו את השואה, לחמו במלחמת העצמאות ובנו מחדש חיים מלאים וטובים. לכבוד ארצנו הנפלאה והאנשים הנהדרים שבה, שהופכים את המקום הזה לטוב ביותר בעולם".

נינה אבידר ווינר, מייסדת שותפה ויושבת ראש הכבוד של קרן אייסף, הקדישה את המשואה שהדליקה לילדי הפריפריה הגיאורפית והתרבותית בישראל, "יהלומים במדבר, שכל מה שהם צריכים זה מישהו שיאמין בהם וילווה אותם בדרך", ואופק ראשון, שעברה חרם בשנות ילדותה ונבחרה להדליק משואה, הקדישה אותה לילדים שעברו קשיים דומים. "הילדים והילדות שנפשם הצטלקה וילדותם הוחמצה. אתם שפוגשים את הרוע כל יום. תישארו חזקים, יום אחד אתם תגיעו מהמקום הזה לדברים גדולים", אמרה.

אשת החינוך יהודית נגוסה, מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות", הדליקה גם היא משואה אותה הקדישה להוריה ובני דורם "שבחריצותם ובצניעותם היו המחנכים האמיתיים שלנו". אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, ורעות עמיחי, מתנדבת ארגון השומר החדש בת 17, הדליקו משואה יחד. "לכבוד עשרות אלפי המתנדבים של השומר החדש, ובתוכם בני הנוער מכל גווני החברה
הישראלית", אמרה רעות, וצלאח הוסיף: "לכבוד המושב שתולה, ההתיישבות העובדת בגליל ובכל ארץ ישראל".

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ירושלים  25 באפריל 2023. צילום מסך, אתר רשמי
"יום אחד תגיעו מהמקום הזה לדברים גדולים". אופק ראשון/אתר רשמי, צילום מסך

"לכבוד מדי הזית, שלא מבחינים בין דעות ועמדות"

סא"ל ד, מפקד יחידת דובדבן שנפצע במהלך שירותו, השתקם וחזר לשירות קרבי מלא, הקדיש את המשואה שהדליק לחיילי צה"ל ומפקדיו. "לכבוד אחיי ואחיותיי הפצועים, נפגעי הגוף והנפש, שלעולם לא ישאירו את שדות הקרב מאחור. לכבוד מדי הזית, שלא מבחינים בין דעות ועמדות". מאמן הכדורסל דייוויד בלאט הדליק משואה ואמר: "מדינת ישראל אימצה אותי לחיקה, נתנה לי בית ופתחה בפני את האפשרות להקים משפחה ישראלית נאמנה וגאה. אני אסיר תודה".

"המלצתי בגאווה רבה לרמטכ"ל על סא"ל ד' להשיא משואה ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל", אמר מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. "לפני הכל, ד' הינו אדם ערכי ועניו, איש משפחה, אשר בחר לתרום במשימה החשובה ביותר, הגנה על המדינה. נוסף לכך, ד' הינו מנהיג נחוש ואיש מקצוע, פקודיו מעריכים אותו והולכים אחריו למבצעים מיוחדים תוך סיכון חיים. ד' הוא קצין אוהב אדם, מקפיד לפתח את פקודיו ודואג תמיד שלאנשיו לא יחסר כלום, כאילו היו בניו. במסגרת תפקידו, כמפקד יחידת דובדבן הוביל ד' לפיתוח שיטות ויכולות לחימה חדשניות בלוחמה בטרור ויישומן בשטח. במהלך מבצע 'שובר גלים', יחידת דובדבן בפיקודו של סא"ל ד' ביצעה למעלה מ-300 מבצעים מיוחדים וסיכלה פיגועים רבים ביום ובלילה שהלכה למעשה הצילו חיי אדם ותרמו רבות לשמירה על ביטחון אזרחי ישראל".

עוד הדליק משואה ונאם השחקן והקומיקאי שלום אסייג. "לכבוד ההורים שלי, שעלו ממרוקו לשכונת המעברות. הקימו משפחה לתפארת, ובית חם ואוהב. לא היה לנו כלום - אבל היה לנו הרבה. לכבוד ההומור שהביאני עד הלום, שמרפא כאב באהבה. אל תכעסו, אל תשנאו - תצחקו. גם על עצמכם", אמר.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נואם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בהוד השרון, 22 באפריל 2023. אלעד גוטמן, מערכת וואלה!
לפיד. לא הגיע לטקס/מערכת וואלה!, אלעד גוטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully