וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פינלנד: ארה"ב קוראת לקבלה מהירה של שבדיה לנאט"ו

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 11:12

בביקור ראשון בשבדיה מזה 23 שנים של שר הגנה אמריקני, לויד אוסטין הבטיח לפעול למען "קבלה מהירה" של סטוקהולם לנאט"ו ואמר כי הוא מקווה שההתנגדויות להצטרפותה ייפתרו עד אמצע הקיץ, לפני פסגת נאט"ו בליטא

בווידאו: פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו/רויטרס

פינלנד התקבלה לנאט"ו, אך שכנתה שבדיה עדיין ממתינה. ממשל ביידן הפנה את תשומת לב למדינה הנייטרלית שרוצה להצטרף לברית הצבאית בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה.

בביקור ראשון בשבדיה מזה 23 שנים של שר הגנה אמריקני, לויד אוסטין הבטיח לפעול למען "קבלה מהירה" של סטוקהולם לנאט"ו ואמר כי הוא מקווה שההתנגדויות להצטרפותה ייפתרו עד אמצע הקיץ, לפני פסגת נאט"ו בליטא.

בדומה לפינלנד, שבדיה החליטה לזנוח את הנייטרליות ארוכת השנים שלה בעקבות המלחמה באוקראינה. עם זאת, לפני שתוכל להתקבל לברית הצבאית, על שבדיה להתגבר על ההתנגדות של טורקיה ושל הונגריה, מאחר שכל החברות בנאט"ו צריכות להצביע פה אחד על קבלה של חברה חדשה.

רוסיה ניסתה להסביר את פלישתה לאוקראינה כמלחמת הגנה על רקע התפשטות נאט"ו מזרחה במהלך השנים. אך הפלישה גרמה לכך שנאט"ו התרחבה עוד יותר והוסיפה את פינלנד לקבוצה בת 30 המדינות. אך הבקשה של שבדיה התבררה כמורכבת יותר.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מתנגד לקבלת שבדיה לנאט"ו בטענה שאינה נלחמת בטרור. ארדואן קרא לשבדיה להסגיר "טרוריסטים", כולל כורדים ואחרים שהוא סבור כי תמכו בניסיון ההפיכה נגדו ב-2016.
הונגריה נפגעה מהביקורת של שבדיה לגבי שחיקת שלטון החוק תחת ממשלתו של ויקטור אורבן. אורבן הוא בעל ברית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והונגריה תלויה ברוסיה בעבור האנרגיה שלה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במתקן לאחסון גז באזור איסטנבול, 16 בדצמבר 2022. רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בטקס השבעת הממשלה בפרלמנט בבודפשט, 16 במאי 2022. רויטרס
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן/רויטרס
בובה של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תלויה מרגליה בהפגנה בשטוקהולם, שבדיה, 12 בינואר 2023. רויטרס
הפגנות בשבדיה נגד נשיא טורקיה ארדואן. בובה של ארדואן תלויה/רויטרס

אוסטין אמר אתמול (רביעי) כי חשוב שטורקיה - שנחשבת המפתח לפתרון - תחליט לטובת הצטרפות שבדיה "בהקדם". לא התקבלה תגובה מטורקיה לדברים.

הצטרפותה של פינלנד לנאט"ו מבטיחה את הגנתה תחת סעיף 5, שלפיו תקיפה של אחת החברות בארגון היא תקיפה של כולן. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי הוא מצפה שהברית תגן על שבדיה במקרה הצורך. שר ההגנה השבדי פאל ג'ונסון נפגש אתמול עם אוסטין וציין את האי ודאות שבה נמצאת המדינה.

לאחר ביקור בבסיס חיל הים מוסקו ליד סטוקהולם, אוסטין עלה על אוניית מלחמה וסייר בחצי האי השבדי, שמכיל עשרות אלפי איים בלתי מיושבים בים הבלטי. לאיים יש חשיבות צבאית, משום שאם תצטרף שבדיה לנאט"ו, הים הבלטי יהיה מוקף במדינות החברות בברית, למעט באזור קלינינגרד סנט פטרסבורג, אזורים רוסיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully