וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת תחזית דירוג האשראי היא לא פחות מפיגוע פיננסי - עם פוטנציאל החמרה

יהודה שרוני

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 8:19

הממשלה לא הקשיבה לאזהרה של חברת הדירוג הבילנאומית מודיס - וחטפה בסוף השבוע האחרון הורדה בתחזית הדירוג. הכלכלנים דווקא מסכימים כי המשק הישראלי עדיין חזק, אך מבינים היטב כי אין כוונה כנה לעצירת החקיקה. אם המהפכה לא תעצור - הפגיעה תורגש היטב בכיס האזרחים

הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ. 15 באפריל 2023/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ישראל חטפה בסוף השבוע בצאת חג הפסח את המכה ה-11, שאינה כתובה בהגדה - הורדת תחזית דירוג האשראי, שפורסמה על ידי כלכלי חברת הדירוג הבינלאומית מודיס. מדובר בפיגוע, שכן לאחר שנים ארוכות של העלאת הדירוג של המשק וציפיה שדירוג האשראי ימשיך לעלות - באה מודיס, ביטלה את הדירוג החיובי, והורידה אותו ליציב. השלב הבא הוא הפחתת הדירוג לשלילי, ולאחר מכן הורדתו הסוחפת.

נכון להיום עומד הדירוג של ישראל על A1 ובמצב עניינים נורמלי הוא צריך היה להשתפר בזכות המדיניות של הממשלה הקודמת, אלא שאז באה המהפכה המשפטית וטרפה את הקלפים. האזהרה ששודרגה היא פיגוע פיננסי. מדוע פיגוע? מכיוון שכעת כבר ברור מדוע השקל נחלש לעומת הדולר והיורו - מהלך שיביא להעלאת יוקר המחיה. בעיה נוספת היא שדירוג נמוך יותר ייקר את עלויות גיוס ההון בחול, ויגדיל את החזרי הריבית. ולבסוף, דירוג נמוך יותר יקטין את תיאבון ההשקעה של משקיעים זרים בישראל. ללא השקעות, הצמיחה תהיה נמוכה יותר, וכך גם מצב התעסוקה.

אלא שלצד הפיגוע יש גם מיקוח. כלכלני מודיס מסכימים כי המשק בישראל עדיין חזק ונהנה מצמיחה. עם זאת, יציבות המוסדות המשפטיים והמשילות נפגעו עקב הרפורמה. אנשי מודיס מבינים היטב כי המחאה וההפגנות הביאו להשהיית המהפכה המשפטית אך לא לביטולה, והם לא קונים את ההסברים על מגעים בבית הנשיא. הם מאמינים דווקא לאלה שטוענים כי קיימת כוונה להמשיך את החקיקה כבר בחודש מאי הקרוב. לכן, מבחינתם, כל עוד החקיקה לא תבוטל לחלוטין, דירוג האשראי לא רק שלא ישתפר - אלא ימשיך לרדת. זה המיקוח היחיד שהם מוכנים לקבל.

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
הפגיעה תורגש היטב בכיס האזרחים. לוין ורוטמן/ראובן קסטרו

מסיבה זו ניסו בימים האחרונים ניסו נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו להניא את מודיס מקבלת ההחלטה, אך ללא הועיל. במודיס עשו מבחינתם את עבודתם המקצועית, כי בשביל זה משלמים להם. הבאים בתור אחרי מודיס הם החברות סטנדרט אנד פורס ופיץ'. אם לא יהיה שינוי כלשהו בהפיכה המשפטית, גם הן יורידו את הדירוג. אז נתניהו, סמוטריץ' וכל הביביסטים יכולים למכור מכאן ועד להודעה חדשה את האגדה שהמהפכה תורמת לכלכלה ולדמוקרטיה, אבל גם בית דין לא יעזור להם. אף אחד, בוודאי במוסדות הבינלאומיים, כבר אינו קונה את זה.

בתוך כך, פורסם בסוף השבוע כי מדד חודש מרץ עלה ב-0.4%. הבשורה הגדולה במדד היא התמתנות בקצב האינפלציה וירידה של 0.2% במחיר הדיור. מה שהוביל לכך הוא לא שר האוצר סמוטריץ' כפי שהוא התיימר לטעון. הסיבות לכך הן, בראש ובראשונה, עליית הריבית והתחלות הבנייה, שהתחילו עוד בממשלה הקודמת. אז האם משתלם כעת לרוץ ולקנות דירה? ממש לא. ראשית, המחירים עלולים להמשיך לרדת. שנית, גם הריבית תרד אם האינפלציה אכן בדרך לדעיכה. מה שיותר משמעותי הוא דירוג האשראי. אם דירוג המשק ימשיך לרדת, הכלכלה כולה עלולה להפגע - ואיתה גם מחירי הדיור. שווה להמתין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully