וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נשים חרדיות שמכניסות יותר - מובילות את ההחלטות הכלכליות בבית

עודכן לאחרונה: 3.4.2023 / 12:25

במחקר שנערך לאחרונה בקרב המגזר החרדי עולה כי 67% מהנשים במגזר מדווחות כי הן מספקות לפחות מחצית מהכנסת הבית. עם זאת, יותר גברים מנשים בקרב אוכלוסיית החרדים העובדים העידו כי יש להם הבנה טובה בפעולות פיננסיות ובחשבונות הבנק

בווידאו: עשרות חרדים חסמו את כביש גהה/מערכת וואלה!

מחקר שנערך לאחרונה בקרב זוגות נשואים במגזר החרדי גילה כי נשים חרדיות שעובדות ומכניסות את מרבית השכר במשק הבית - גם יותר מובילות את ההחלטות הכלכליות בבית. את המחקר ערכו ד"ר אבי קיי מהמרכז האקדמי "לב" וד"ר יעל ברנדר-אילן מאוניברסיטת אריאל. לפי המחקר, ככל שהאישה החרדית מרוויחה יותר מהגבר במשק הבית - כך עולה השפעתה על קבלת ההחלטות הפיננסיות של המשפחה, על אף שהגברים מעידים כי הם מבינים טוב יותר את העולם הפיננסי.

לבני המגזר החרדי השפעה הולכת וגוברת על עתידו של המשק הישראלי. עם זאת, קיים מחסור במידע בנוגע לעמדותיהם והתנהלותם בפועל במקום העבודה ובמסגרת הביתית. ד"ר קיי ערך מדגם של 502 נשים וגברים נשואים מהמגזר החרדי בנושא יחסי עבודה, כלכלה וקבלת החלטות במשפחה, וגילה בין היתר כי 67% מהנשים, לעומת 52% מהגברים, מדווחות שהן מספקות לפחות מחצית מהכנסת הבית. מתוכן, יותר מחצי דיווחו שהן מכניסות מעל ל-75% ממשק הבית. על אף התרומה הגבוהה יותר של הנשים להכנסות, יותר גברים מנשים בקרב המשיבים העובדים, העידו כי יש להם הבנה טובה איך חשבונות הבנק, פוליסות הביטוח ופעילויות פיננסיות אחרות מתנהלות.

נתון נוסף שעלה מהמחקר הוא כי 80% מהנשים וכ-60% מהגברים הנשואים מדווחים שהם מועסקים כעת, ללא הבדלים סטטיסטיים בין הזרמים השונים. עם זאת, בקרב אנשים שאינם עובדים, 67% מדווחים כי אין להם כל כוונה להיכנס למעגל העבודה בעתיד הנראה לעין. בנוסף, בעוד ש-15% בלבד בקרב החרדים העובדים מסכימים עם האמירה כי "עצם היותם חברים במגזר החרדי פוגעת בהם במקום העבודה", 63% מקרב הלא עובדים הסכימו איתה, פער של יותר מפי ארבעה.

חרדים בסליחות בכותל לקראת יום הכיפורים 12 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
מרוויחות יותר ומשפיעות יותר על הבית. משפחה חרדית/ראובן קסטרו

עוד עולה מהמחקר, כי בדומה לנתונים שנבחנו בשוק העבודה באוכלוסייה הכללית, גם בקרב הגברים החרדים, העובדים נוטים לשייך חשיבות רבה יותר לשכר ולהקדיש יותר זמן לעבודה מאשר לענייני הבית, לעומת הנשים החרדיות העובדות. מהמחקר עולה כי נשים יוותרו על שכר בכדי לקבל תנאי עבודה שיטיבו עם חיי המשפחה.

עוד עולה מהמחקר כי נשים חרדיות מתנגדות יותר מגברים חרדים לכך שבניהן ילמדו לתואר אקדמי. ייתכן שהדבר מסמל את גישתן של הנשים, לפיה הן מוכנות להקריב למען תלמוד התורה - אך הן מצפות שגם בניהן יעשו כך.

ד"ר קיי אמר כי "הפיכתן של הנשים החרדיות למפרנסות העיקריות, הביאה לשינויים בהתנהלותן הן בעבודה והן בבית. במקום העבודה מצאנו שהן מבקשות יותר ויותר להתקדם ולבוא לידי ביטוי מבחינה מקצועית. בבית הן הופכות יותר ויותר למקבלות ההחלטות הפיננסיות של משק הבית, כמו התנהלות מול הבנקים, חברות הביטוח והשקעות כספי המשפחה". לדבריו, "יש להניח ששינויים אלה ישפיעו על תפיסת התפקידים המגדריים, בקרב צעירים חרדים הגדלים במשפחות אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully