וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק הכוח בין משרדי הממשלה: ניצולי השואה נותרו ללא מענה

3.4.2023 / 10:05

חלוקת הסמכויות שפוצלה בין משרד רה"מ לבין המשרד לשוויון חברתי בעניין הטיפול בניצולי השואה לא ברורה. הנציגים לא מגיעים לדיונים בוועדות הכנסת, וארגוני לא יודעים למי לפנות. ח"כ מירב כהן: "הניצולים לא יודעים לאיזה גורמים לפנות כדי לקבל סיוע"

בווידאו: מצעד החיים תשפ"ב/צילום סטילס: יוסי זליגר, צילום וידאו: מצעד החיים

כשבועיים לפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה, חלוקת הסמכויות והתקציבים בין משרד ראש הממשלה לבין המשרד לשוויון חברתי לטיפול בשורדי השואה עדיין לא ברורה. נציגי המשרדים לא עונים לשאילתות בנושא ולא מגיעים לוועדות בכנסת. במאבקי הכוח בין המשרדים, הניצולים נופלים בין הכיסאות.

בהסכמים הקואליציוניים הוחלט כי הטיפול בניצולי השואה יפוצל לשניים. סגן השר במשרד ראש הממשלה, ח"כ אורי מקלב, קיבל את הרשות לזכויות ניצולי השואה, ואילו במשרד לשוויון חברתי, שבראשו עומד השר שקלי, נותרו פעילות מרכז הארגונים, ההנצחה, והשבת הרכוש. ואולם, שלושה חודשים לאחר הקמת הממשלה, טרם הוחלט איך יחולק התקציב. עם זאת, יש לציין שתקציבה של הרשות לניצולי שואה לא נפגע, ופעילותה ממשיכה כרגיל.

ניצולי שואה חוגגים בר מצווה. עמותת יד עזר לחבר, מערכת וואלה! NEWS
לארגוני החברה האזרחית והעמותות עדיין לא ברורה חלוקת האחריות בין המשרדים/מערכת וואלה! NEWS, עמותת יד עזר לחבר

במהלך החודשים האחרונים נערכו מספר ישיבות בנושא והדיון אף הגיע למזכיר הממשלה. המחלוקת העיקרית היא על מרכז הארגונים, מתוך הנחה שפיצול בין המרכז לרשות יוביל לסחבת ובירוקרטיה מיותרת לניצולים. במשרד לשוויון חברתי טוענים כי הם נתנו את הסכמתם למעבר, אך בשל בעיות תקציביות והחלטות של החשב הכללי, במשרדו של מקלב ההעדיפו לא להעביר את המרכז לידיהם. מצידו של סגן השר נאמר כי הם מוכנים לקלוט את המרכז בכל רגע נתון ואף רוצים זאת.

חברת הכנסת מירב כהן, יו"ר הוועדה לטיפול בשורדי השואה, שלחה מכתב בהול לשניים וביקשה מהצדדים להגיע לישיבת הוועדה הקרובה על מנת למסור באופן בהיר ולפרוטוקול את חלוקת הסמכויות והתקציבים בין המשרדים: "לרבים מארגוני החברה האזרחית והעמותות העוסקות בקידום רווחתם של שורדי השואה, עדיין לא ברורה חלוקת האחריות בין המשרדים והם לא יודעים לאיזה גורמים מקצועיים לפנות בשאלת המימון והסיוע להם", אמרה השרה לשעבר.

עוד הוסיפה כהן: "אבקש לבחון ולסקור בישיבת הוועדה את ההשלכות הצפויות של פיצול הסמכויות לטיפול בשורדי השואה בין המשרדים השונים, ולגבש נוהל מוסדר לסנכרון מיטבי, על מנת שכל הפועלים למען שורדי השואה יקבלו מענה שלם ומלא".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מירב כהן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
שלחה מכתב בהול לצדדים. ח"כ מירב כהן/ראובן קסטרו

קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, ביקשה להיפגש עם השר שקלי. לפני כחודשיים נקבעה פגישה לשבוע הקרוב, אך לפני מספר ימים הודיעו לה כי הפגישה נדחתה. "אי אפשר לשחק עם ניצולי השואה שנותרו", אמר אביטל לוואלה, "לא יכול להיות שניצול קשיש יתזז בין משרדי ממשלה כדי לקבל את הזכויות שלו לשכר דירה או לתרופות. ביום השואה כולם יזילו דמעות ויגידו כמה אנחנו גיבורים. איפה אתם עכשיו?".

מהשר לשוויון חברתי והתפוצות עמיחי שיקלי נמסר: "הרשות לניצולי השואה עברה למשרד רה"מ והתמיכה במרכז הארגונים אמורה לעבור אף היא. בינתיים, המשרד עושה ככל יכולתו במטרה לעזור ולסייע למרכז הארגונים ובעוד כחודש מתוכננת פגישה של השר שיקלי עם יו"ר מרכז הארגונים קולט אביטל, שבה יתקיים שיח במטרה להסדיר את הנושא".

מסגן השר מקלב נמסר בתגובה: "הרשות לניצולי השואה הועברה תחת האחריות של משרד ראש הממשלה וצריכה לתכלל ולרכז את כל תחום הטיפול בנושא השואה כפי שקבע מבקר המדינה בעבר. הרשות לזכויות ניצולי השואה מרכזת את הטיפול לכלל הצרכים של ניצולי השואה, ועומדת מול כלל הארגונים, בתמיכות במידע ובשיתופי פעולה עבור ניצולי השואה והנצחתה. חלק מהדברים הנ"ל לא עברו מהמשרד לשוויון חברתי אל משרד ראש הממשלה. ראש הממשלה מינה את מזכיר הממשלה לטפל בנושא זה, התקיימו מספר ישיבות בנידון והם צריכים לקבל החלטה ומחכים להכרעתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully