וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר הבית - והשר בן גביר: החזיתות של מפקד מחוז ירושלים בחודש רמדאן

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 15:02

בפתחו של חודש רמדאן במשטרת י-ם מתכוננים בהיערכות שיא לקראת רבבות המבקרים שישטפו את העיר. במרכז ההתרחשות המתוחה יעמוד ניצב דורון תורג'מן, שייאלץ להתמודד עם גחמות אפשריות של השר הממונה להתערב במדיניות ניהול המחוז. "כולם לוטשים עיניים לבירה, אסור להתערב"

בווידאו: היערכות משטרת מחוז ירושלים לחודש הרמדאן/דוברות משטרת ישראל

עם ציון תחילת חודש רמדאן במשטרת ירושלים מתכוננים בהיערכות שיא לקראת גלים של עשרות אלפי מבקרים שישטפו את העיר ממחר (חמישי) ועד 21 באפריל. במרכז ההתרחשות הרגישה יעמוד מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן. לצד התמודדותו של תורג'מן עם רצף האירועים הרגישים שנכללים בחג, הוא צפוי להיקלע לחזית נוספת מול השר הממונה איתמר בן גביר - שעשוי להתערב במדיניות ניהול המחוז בתגובה המשטרתית להפרות הסדר הצפויות בהר הבית ומזרח העיר.

כבר ביום שישי הקרוב צפויים לעלות להר הבית עשרות אלפי מתפללים מוסלמים מרחבי ישראל ומהשטחים לתפילת הצהריים, חלקם ישארו לתפילות הערב וסיום הצום, ויחזרו על עצמם לפחות ארבע פעמים בחודש הקרוב. בתוך שבועיים ימים יצטרפו אליהם גם עשרות אלפי מבקרים יהודים לרגל חג הפסח ובסיומו, יצוין חג הפסחא הנוצרי עם אלפי מבקרים בכנסיות בעיר העתיקה.

לוויסות מאות אלפי מבקרים ברדיוס מאוד מצומצם, לעיתים בפרק זמן מקביל ומניעת חיכוך בין המגזרים, במשטרה נערכים לניהוג קהל שתכליתו הפרדה בין האוכלוסיות, זאת באמצעות ויסות המבקרים המוסלמים והיהודים בצירי הגעה שונים. המוסלמים משער שכם דרך רחוב הגיא ועד להר הבית ובמקביל, המבקרים היהודים ותיירים דרך שער יפו ושער האשפות.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לקראת תפילת יום השישי של רמדאן, העיר העתיקה ירושלים, 8 באפריל 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
בכמה חזיתות. ניצב דורון תורג'מן, מפקד מחוז ירושלים, והמפכ"ל שבתאי/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בשבוע שעבר ערך השר בן גביר ישיבת היערכות עם המשטרה בה הוצגו לו התוכניות המבצעיות לקראת חודש רמדאן וחגי האביב ובסיומה אישר השר את התוכניות. אך לא ברור כיצד השר יתנהל ויפעל אל מול המשטרה ומפקד המחוז בחודש הקרוב. זאת, אחרי שבחודשיים האחרונים בן גביר התעמת עם מפקד מחוז תל אביב המודח והמפכ"ל ותקף את התנהלותו של הראשון בכל הקשור לניהול ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית כאשר זה הבהיר כי את המחוז בראשותו הוא עומד ינוהל בהתאם להבנתו.

איתות למתיחות הצפויה מול מפקד מחוז ירושלים עלה בישיבת סגל הפיקוד האחרונה, שבה הבהיר המפכ"ל לפקודיו כי כל פניה אליהם מצד השר צריכה לעבור דרכו. בן גביר מצידו סימן אתמול בפני בכירי המשטרה את גבולות הגזרה "השבוע מתחיל חודש הרמדאן, ואין לי ספק שאנחנו יודעים ומבינים ששמחת חג מבורכת מאוד, אך פגיעה לאומנית, הסתה, טרור נגד יהודים הם קו אדום שצריך לסכל אותו".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
"הסתה וטרור נגד יהודים - הם קו אדום". מתפרעים בהר הבית, אפריל 22/רויטרס

ניצב תורג'מן כבר ספג בחודש שעבר שיחת נזיפה וזובור פומבי על מה שנראה עניין פעוט במבט לאחור, ניהול המחאות נגד הרפורמה המשפטית שנערכו בסמוך לבית ראש הממשלה, למורת רוחו של השר שרצה תגובה תקיפה יותר כלפי המוחים. "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים", אמר אז בן גביר, וכעת, אם משהו ישתבש, ועשרות או מאות פלסטינים יתפרעו ויתעמתו עם כוחות המשטרה בהר הבית - עלול תורג'מן לפגוש פנים אל פנים, יום אחר יום, את בן גביר שיבקש לפקח על הנעשה מקרוב, ולהבהיר את מדיניותו במסגרת תפקידו כשר לביטחון לאומי.

כל צמצום ופגיעה בשעות ובתנאי עליית יהודים להר בחודש הרמדאן שכבר אושרו על ידי המשטרה למשך רוב ימי הרמדאן עלולים לגרור ביקורת מימין על בן גביר שלא בטוח ימנע מלהפנות את חיציו לעבר משטרת ירושלים והעומד בראשה.

איתמר בן גביר במהלך אירוע סיכום שנה של משטרת ישראל. 14 בינואר 2023. ראובן קסטרו
שינוי בשעות התפילה של יהודים יגרור ביקורת מימין. בן גביר/ראובן קסטרו

"כל ניסיון להשוות את מחוז ירושלים למחוזות האחרים הוא לא רציני", הסביר על עבודת המחוז ואתגריו אחד ממפקדיו בדימוס. "מלבד האתגרים הרגילים של המחוזות במשטרה, למחוז ירושלים יש אספקטים פוליטיים ובינלאומיים כמעט בכל החלטה של מפקד המחוז, תוסיף לזה שזה עיר בירה ויש כל מיני גורמים שלוטשים עיניים לעברה, כמו הרשות הפלסטינית ומעל כל זה יש את המקומות הקדושים שמהווים סוג של איום קבוע, לפיצוץ שהוא מתחיל במקום ועלול להתפתח להרבה מעבר לירושלים ומעבר למדינת ישראל. ובקודקוד - הר הבית, קדוש למוסלמים, קדוש ליהודים וגם לנוצרים".

הקצין לשעבר הדגיש את הרגישות הדתית של המועד ואמר כי "חודש רמדאן זה משהו שאם אתה לא מכיר את האסלאם, ואת ההתנהלות בירושלים, אתה לא מבין כמה החודש הזה מיוחד ורגיש. יש בחודש הזה התעוררות דתית מאוד רחבה ויש גורמים שנהנים לשלב את הפוליטיקה והלאומנות בתוך כל הדבר הזה וזה מאוד מסוכן. כי כאשר אנשים ממילא על הקצה, בגלל ההתעוררות הדתית, ולזה אתה מוסיף את התסכול מצד ערביי מזרח ירושלים והשטחים, נוסף לשנאה הגוברת והעמוקה למדינת ישראל והיהדות - זה מאוד מאוד בעייתי".

"המשטרה תחת מתקפה"

לדבריו, אחד הגורמים לאותן מתיחויות היא העובדה כי "לרחוב הערבי אין מנהיגות אמיתית ומי שקובע את הטון זה הצעירים. והם עושים מה שמתחשק להם. ברצותם הם מדליקים את הרחוב, ברצותם את הר הבית ומשתוללים וברצותם עושים פיגועים. אל מול כל זה מחוז ירושלים והעומד בראשו צריך לתת תשובה".

"אני כמפקד מחוז לא נתתי לאף אחד שיתערב, על פי החוק כמובן, אני קבעתי שאני עצמאי לגמרי, כל מה שיהיה במחוז ירושלים ובפרט ברמדאן ולא נתתי לאיש להתערב בשיקולים שלי. כרגע אנחנו במצב שהמשטרה עומדת תחת מתקפה מאוד קשה ומאוד מסוכנת ואנחנו נרגיש את זה בתקופת הרמדאן", אמר ותקף את השר לביטחון לאומי: מי שכביכול מופקד על ביטחון הפנים הוא אדם קיצוני ולא אחראי, לא מבין כלום בנושאי משטרה וביטחון והוא ינסה להכריח את המשטרה לפעול בהתאם למדיניות שלו ואני מקווה שמפקד המחוז יעשה את מה שהוא צריך לפי שיקול דעתו המקצועי וישאיר את הפוליטיקה בצד".

יהודים בכניסה להר הבית. 29 במאי 2022. ארנון סגל, אתר רשמי
יהודים בכניסה להר הבית, מאי 2022/אתר רשמי, ארנון סגל

ניצב אחר שפיקד על המחוז סבור שניצב תורג'מן יפעל לפי מצפונו וידחה את הלחצים שעלול בן גביר להפנות כלפיו. "דורון איש ישר, מקצוען ואיש שטח, לא אחד שמחמם כסאות, אם הוא יזהה שיש צורך בהפעלת כוח הוא לא יהסס וישתמש בו, אבל אם הוא יראה שאין צורך בתגובה והשטח נרגע גם בלי התערבות מצד המשטרה הוא יקח צעד אחורה", אמר.

"בן גביר כנראה יישב לו על הווריד וילחץ עליו כבר ביום הראשון לרמדאן, אבל הוא יהדוף אותו באלגנטיות או בצורה פחות מעודנת. אחרת, אוי ואבוי לכולנו, בסוף האחריות המלאה בכל מה שקורה בהר בבית זה רשום עליו, נכון, יש מפכ"ל, דרג מדיני, אבל הוא השריף, לטוב ולרע, הוא לא יתן לאף אחד להתערב לו בטריטוריה, גם אם הוא יוזמן לעשר שיחות נזיפה. עם כל הכבוד לבן גביר, הוא לא צריך להתערב וראוי שיקח צעד אחורה, זה לא מחוז תל אביב שהאימפקט של החלטות שם מינורי ביחס לירושלים ולכן צריך לפעול בשיא הרגישות ודורון אני חושב יצליח לשמור על תפקוד טוב ותקין".

למה נערכת המשטרה בהר הבית

בימים שקודם לחודש רמדאן יותר מעשרה תושבי מזרח ירושלים נכנסו למעצר מנהלי ועוד עשרות זכו לשיחות אזהרה על ידי גורמים ביטחוניים. המשותף לכולם היותם מזוהים כגורמים מתסיסים במזרח ירושלים ובהר הבית. אל מול פעולות אלו ועוד נוספות שמתבצעות במישור המודיעיני והמדיני, עומדים שורה של ארגוני טרור בראשם חמאס שיעשו הכל להתסיס ולחרב את הסדר והשגרה בהר הבית, בין היתר כדי לשלהב את ערביי ישראל, השטחים והעולם ולצייר את ישראל כמי שפוגעת במקומות הקדושים לאסלאם. בשנה שעברה עצרה המשטרה באופן דיי נדיר יותר מ-400 פלסטינים שהתבצרו והתפרעו בהר הבית לאחר תפילת הבוקר ביום שישי הראשון בחודש רמדאן, מהלך שהביא להפחתה במספר המתפרעים במהלך החיכוכים בהמשך החודש.

מרבית המעורבים במהומות בהר הבית בשנה שעברה זוהו כערביי הצפון ומזרח ירושלים, רובם נהגו ללון במסגדי הר הבית בשעות הלילה והיום, כאשר לפנות בוקר החלו ליידות אבנים לעבר כוחות המשטרה המוצבים בהר ולעיתים לרחבת הכותל, ובהמשך להתבצר במסגדים וליידות משם חפצים. במסגרת השימוש באמצעים לפיזור הפגנות בשנה שעברה הוסיפה המשטרה כלי נוסף לפיזור המתפרעים בדמוי רחפני גז מדמיע, כלי אפקטיבי לטענת גורמים במשטרה לפיזור המונים במינימום חיכוך עם כוחות המשטרה.

חג פסח בבירה

אל כל זה יצטרפו כמידי שנה עשרות פעילי הר הבית שינסו לעלות לאתר בערב פסח מצוידים בגדיים במטרה להקריבם, כחלק ממצוות החג, מה שנחשב לכאב ראש לא קטן עבור המשטרה שמצליחה לסכל את היוזמות האלה פעם אחר פעם.

שבת האור

אירוע נוסף עם פוטנציאל חיכוך גבוה יותר השנה, יהיה טקס האש הקדושה בכנסיית הקבר. במסגרת הטקס נדלקת אש באופן עצמוני במתחם הקבר ובהמשך מועברת לכנסיות אחרות בארץ ובעולם. ב-15 באפריל בשעות הבוקר אלפי מאמינים נוצרים יגדשו את מתחם כנסיית הקבר, את הסמטאות והגגות הסמוכים ועוד עשרות מיליונים שיצפו בשידורים החיים מהטקס מהחשובים והקדושים ביותר בלוח השנה הנוצרי.

במשטרה מוטרדים מחילוקי דעות בין הזרמים שמובילים את הטקס מדי שנה וקיים חשש כי עד לשבת האור, לא יושג מתווה בין הקהילות לגבי מספר המשתתפים בטקס מכל קהילה, ונוסף לכך אלו עימותים שפרצו בשנה שעברה בין כוחות המשטרה לצליינים שביקשו להיכנס וסורבו, זאת בשל סידורי אבטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully