וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוטמן הציע לא לכבד את פסיקת בג"ץ נגד דרעי, אך הוא ונתניהו דחו זאת

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 9:26

יו"ר ועדת החוקה תמך בהישארותו של יו"ר ש"ס בממשלה אחרי החלטת בג"ץ, אולם האחרון וראש הממשלה התנגדו ואמרו "יש לכבד את החוק". עמדתו במקרה זה עשויה ללמד על תגובתו לפסילה אפשרית של סעיפי המהפכה המשפטית

בווידאו: מאות מפגינים נגד המהפכה המשפטית במרכז הקונגרסים בחיפה/שלומי גבאי

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הציע בשיחה עם בכירי הקואליציה לא לכבד את פסיקת בג"ץ לאחר שפסל את יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, מכהונת שר. הצעתו של ח"כ רוטמן נדחתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ודרעי עצמו, שאמרו כי יש "לכבד את החוק".

זמן קצר לאחר פסיקת בג"ץ, דרעי ערך סבב התייעצויות עם בכירים בקואליציה, ורוטמן היה שותף לאחת מהן ובמהלכה קרא להודיע כי הממשלה לא תכבד את פסיקת בג"ץ ודרעי ימשיך בכהונתו כשר - אך מי שדחה את ההצעה היו נתניהו ודרעי. את ההצעה של ח"כ רוטמן פרסם לראשונה העיתונאי ישי כהן.

ההצעה הזאת של רוטמן יכולה ללמד גם על דעתו לקראת האפשרות כי בג"ץ יפסול את סעיפי המהפכה המשפטית שמקודמים בוועדה בראשותו בכנסת. רוטמן לא הכחיש את האמירה לאחר פסיקת בג"ץ בעניינו של דרעי. הוא גם נשאל על ידי וואלה! אם יקרא כך אם בג"ץ יפסול את סעיפי הרפורמה, ומלשכתו נמסר בתגובה: "מדובר בהאשמה חמורה מאוד כלפי שופטי בג"ץ, כאילו יפסקו בניגוד לחוק וייצרו משבר חוקתי".

רוטמן הוסיף: "מקור הסמכות של שופטי בג"ץ הוא חוק יסוד: השפיטה, והעיסוק של שופטי בג"ץ בתוקפו של חוק יסוד, ובמיוחד ביכולתם של שופטי בג"ץ המכהנים לשכפל את עצמם ואת השליטה שלהם בבית המשפט, אמורה להטריד כל אדם שחושש לדמוקרטיה במדינת ישראל".

שמחה רוטמן, דיון ועדת חוקה, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
רוטמן/פלאש 90, אריק מרמור

אתמול נשאל יו"ר מפלגתו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על האפשרות הזאת ואמר בתגובה במהלך מסיבת העיתונאים בכנסת כי "השאלה לא לגיטימית, לא מוכן לעסוק בה". זאת בכוונתו לכך כי לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד כמו ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

השיח סביב אפשרות שבג"ץ יפסול את הרפורמה החל ביום שני בהתבטאות של שר המשפטים יריב לוין, שאמר כי יהיה זה "חציית כל קו אדום" והדגיש כי "לא נקבל את זה".

בליכוד אמרו מאוחר יותר בתגובה: "הדיון האבסורדי על משבר חוקתי רק ממחיש עד כמה דרושה הרפורמה המשפטית כדי להחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות. לבג"צ אין שום סמכות או עילה להתערב בתיקון לחוק יסוד שקובע כיצד ימונו השופטים, בדיוק כפי שלא התערב בעבר כשהחוק תוקן לפני למעלה מעשור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully