וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2.5 טונות של אורניום נעלמו בלוב. פקחי האו"ם מנסים למצוא אותם

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 7:27

יו"ר סבא"א עדכן את המדינות החברות על היעלמות החומר מאתר שאינו נמצא תחת שליטה ממשלתית במדינה המפולגת, שנבדק כשנה לאחר המועד המקורי: "עלול לגרום לסכנה רדיולוגית". ללוב הייתה תכנית גרעין, שפורקה על ידי קדאפי ב-2003

קרבות בלוב בין הממשלה שזוכה להכרה בינלאומית לבין המורדים. 11 ביוני 2020.. רויטרס
המדינה ידעה מעט מאוד שקט מאז הדחת קדאפי. קרבות בטריפולי, 2020/רויטרס

פקחי האו"ם גילו שיותר משתי טונות של אורניום טבעי נעלמו ממתקן בלוב שאינו בשליטה ממשלתית - כך מסרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בהצהרה למדינות החברות, שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס.

לפי ההצהרה החסויה של יו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, היעלמות האורניום נחשפה בביקורת שתוכננה להיערך במקור בשנה שעברה, אך "נאלצה להידחות בגלל המצב הביטחוני באזור" ובוצעה לבסוף רק ביום שלישי. עוד נכתב בהצהרה שהתפרסה על פני עמוד אחד כי הפקחים "מצאו כי עשר חביות המכילות כשתי טונות וחצי של אורניום טבעי בצורת UOC (ריכוז עפרות אורניום), שלוב הכריזה בעבר שהן מאוחסנות במקום זה, לא היו שם".

הסוכנות, לפי ההצהרה, תבצע "פעולות נוספות" כדי לקבוע את נסיבות הוצאת האורניום מהאתר - שלא נקבה בשמו - והיכן הוא נמצא כעת. "אובדן הידע על מיקומו הנוכחי של חומר גרעיני עלול להוות סיכון רדיולוגי, כמו גם חששות ביטחוניים גרעיניים", כתב גרוסי, שהוסיף כי הגעה לאתר כרוכה ב"לוגיסטיקה מורכבת".

בשנת 2003, כשלוב נשלטה עוד על ידי מועמר קדאפי, היא ויתרה על תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שכללה צנטריפוגות להעשרת אורניום וידע על יצור פצצה גרעינית, אם כי היא התקדמה מעט מאוד לעבר פיתוחה

לוב ידעה מעט מאוד שקט מאז שקדאפי הופל במרד שנתמך על ידי נאט"ו ב-2011. מאז 2014, השלטון מפוצל בין פלגים יריבים במזרח ובמערב כשב-2020 הייתה ההתפרצות הגדולה האחרונה של הסכסוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully