וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנה שירתה בשירות לאומי, אך כשנפטרה מסרטן - לא קיבלה הכרה מהמדינה

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 19:40

דנה בן עובד התנדבה במסגרת שירותה בשירות בתי הסוהר. לאחר מותה, המשיך הארגון ללוות את משפחתה, אך לפי החוק ונגזרותיו - היא אינה זכאית לתמיכה. "הקימו פינה לזכרה, אך כשביקשנו אזכור על הקבר לכך שנפטרה במהלך התנדבותה למדינה - נענינו בשלילה", סיפרה אמה

דנה בן עובד נפטרה בחודש פברואר לפני שנתיים בעודה בת 20 לאחר מאבק במחלת הסרטן. דנה שהייתה תושבת גדרה התנדבה בשירות בתי הסוהר במסגרת שירות לאומי. לאחר מותה, קיבלה משפחתה את מענק השחרור שלה, אך מעבר לכך - החוק אינו מכיר בזכאות משפחתה לטיפול, שיקום או קצבה. במשפחתה ובארגון "יקיר לי-יד ולב שכול", יצאו למאבק בנושא.

דנה חלתה לראשונה בגיל 17. היא עברה ניתוח להסרת הגידול, וכל הבדיקות שביצעה לאחריו העידו כי היא בריאה לחלוטין. אולם, חלומה להיות לוחמת ולשרת בשירות קרבי בצה"ל נאלץ להיגנז. "זה לא הפריע לה, היא הייתה נחושה להתנדב ולתת מעצמה לשירות הלאומי", שיתפה אמה של דנה, גילה בן עובד.

במסגרת ההתנדבות, שירתה דנה בשב"ס, שם הפכה לחלק בלתי נפרד מהסגל. כאשר סיימה שנת שירות ראשונה, המשיכה להתנדב במוקד 105 של המשרד לביטחון פנים והייתה אחראית על בנות שירות לאיתור נוער במצוקה ברשתות החברתיות. "דנה שלנו הייתה ילדה עם נוכחות עצומה", סיפרה אמה של דנה, גילה בן עובד. "תמיד הושיטה יד לאנשים עם מוגבלות והייתה חדורת מטרה להגשים את החלומות שלה", הוסיפה.

דנה בן עובד, מתנדבת שב"ס בשירות לאומי שנפטרה ממחלת הסרטן. באדיבות המשפחה
"הייתה נחושה להתנדב ולתת מעצמה", דנה בן עובד/באדיבות המשפחה

הקימו פינה לזכרה, אך כשביקשנו אזכור על הקבר לכך שנפטרה במהלך התנדבותה למדינה - נענינו בשלילה

בחודש פברואר 2021, דנה נפטרה. "בגיל 20, תוך כדי השירות, התבשרנו שהסרטן שוב דפק בדלת", סיפרה אמה. "הפעם כוחה לא יכל לה, ותוך שלושה חודשים דנה נפטרה והותירה לנו ולכל המכרים שלה תהום בלב. היא הייתה הקרייזי-גירל של הבית, מלאה בשמחת חיים ובאופטימיות", הוסיפה.

"לאחר השבעה נודע לנו כי בני שירות לאומי זכאים לכמה הטבות כמו חיילים משוחררים. את מענק השחרור של דנה קיבלנו, אבל המדינה והחוק לא מכירים במשפחת הנפטר, אנחנו לבד", סיפרה גילה. "גם קצינת הנפגעים שהופנתה אלינו הסבירה שידיה כבולות. רצינו הכרה על כל תקופת התנדבותה והשירות של דנה שהייתה משמעותית עבור כולם - אבל לא קיבלנו", אמרה.

עוד שיתפה גילה כי בכל חג או אזכרה מגיעים אליהם הביתה נציגים מהשב"ס ומלווים אותם. "בשב"ס הקימו פינה לזכרה של דנה ונטעו עץ עם שלט, אבל כשביקשנו שעל הקבר יהיה לפחות סמל כלשהוא מהמדינה שעליו כתוב שנפטרה במהלך התנדבותה למדינה, נענינו בשלילה", אמרה.

בשבעה, הכירה משפחתה של דנה את פיני רבינוביץ, מייסד עמותת "יקיר לי-יד ולב לשכול". פיני הוא אביה של דסי רבינוביץ שנפטרה בגיל 19 לאחר מאבק במחלת הסרטן, והתפרסמה בעקבות המאבק שניהלה על זכות החולה לקבלת טיפול רפואי הוגן. אביה הקים את העמותה במטרה להפנות את תודעת הציבור ולגייס אותו לתמיכה מעשית במשפחות שיקיריהן נפטרו ממחלות ומאסונות - מתוך ערבות הדדית וסולידריות חברתית.

בשבוע הבא יחול שבוע המודעות לשכול האזרחי, שמתקיים ביוזמת העמותה. במסגרת השבוע יתקיימו פעילויות שונות עם מתנדבים ומשפחות שאיבדו את יקיריהן ממחלה או בנסיבות טרגיות. כחלק משיתופי הפעולה של העמותה, מקיימת המחלקה למעורבות חברתית במכללת אשקלון את מיזם "ברק בעיניים", המקים אתרי הנצחה למשפחות השכול האזרחי. גם דנה נכללת במיזם ואתר להנצחתה יעלה בימים הקרובים לרשת.

"ביום השמיני, המשפחה שקמה מהשבעה מנסה לחבר את חלקי הפאזל שהתפרקו. העמותה שלנו מנסה לסייע במה שניתן כמו כיסוי הוצאות אבל, הנצחה, ייעוץ וטיפול פסיכולוגיים - בהיעדר אמצעים ובאמצעות מתנדבים, טוען פיני אודות העמותה.

ממנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי ראובן פינסקי נמסר: "הנושא מטופל במלוא הרצינות, ולמעשה מזה כשנתיים מתנהל תהליך סדור בהשתתפות גורמים בכירים באגף משפחות, הנצחה ומורשת. ישנה כבר טיוטת תכנית מתקדמת המונה שלושה צעדים עיקריים שהרשות מתכוונת להוציא לפועל, וחלקם כבר בביצוע. הראשון, צוות התערבות לליווי משפחות שכולות בעת מתן בשורה מרה, שיסייע בארגון ההלוויה, השבעה וכל הנדרש. השני, פרויקט הנצחה למתנדבי השירות הלאומי, שנפטרו בעת מילוי תפקידם ו/או במהלך שירותם, והשלישי - מתן מענה תמיכתי, רגשי וכלכלי, למשפחות. התכנית נמצאת בשלבים מתקדמים ולאחר קבלת האישורים הרלוונטיים תצא לפועל במלואה. הרשות משתתפת בצערה העמוק של משפחת בן עובד. דנה עשתה שירות נפלא והייתה מאירת פנים, ואני מבקש לשלוח חיזוקים למשפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully