וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: נידון למוות יותר מ-5 עשורים יעמוד למשפט חוזר בגיל 87

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 10:11

בית המשפט קבע כי קיימת האפשרות שהראיה המרכזית במשפטו של איוואו הקאמאדה, חמישה פרטי לבוש מוכתמים בדם שנמצאו כשנה לאחר מעצרו, זויפה על ידי החוקרים. האקמאדה הורשע ב-1966 ברצח מנהלו בעבודה ושלושה מבני משפחתו ובהצתת ביתם

בווידאו: לראשונה זה 70 שנה: אישה הוצאה להורג בארצות הברית/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בטוקיו הורה השבוע על משפט חוזר לאיוואו הקאמאדה, מתאגרף לשעבר בן 87, הנידון למוות לפני יותר מחמישה עשורים, לאחר הרשעתו ברצח, בשל האפשרות שהראיות המרכזיות שהובילו להרשעתו זויפו על ידי החוקרים.

הקאמאדה הורשע בשנת 1966 ברצח מנהל החברה בה עבד ושלושה מבני משפחתו והצתת ביתם. כעבור שנתיים גזר עליו בית המשפט עונש מוות. תחילה הכחיש את ההאשמות נגדו ולאחר מכן הודה, אך לימים אמר שנאלץ לעשות זאת בשל חקירה אלימה במשטרה. הקאמאדה לא הוצא להורג בגלל ערעורים ממושכים: 27 שנים עברו עד שבית המשפט העליון דחה את ערעורו הראשון למשפט חוזר ואז הוא הגיש את ערעור השני, ב-2008, בו בית המשפט פסק לבסוף לטובתו. "חיכיתי ליום הזה 57 שנים והוא הגיע", אמרה אחותו בת ה-90 שניהלה במשך השנים קמפיין למען אחיה. "סוף סוף הוסר המשקל מהכתפיים שלי", היא הוסיפה.

הראיה המרכזית בתיק הייתה חמישה פריטי לבוש מוכתמים בדם, אותם לבש לכאורה הקאמאדה במהלך הרצח ואחריו הסתיר אותם במיכל מיסו שמצאו יותר משנה לאחר מעצרו. החלטת בית המשפט העליון בטוקיו הסתמכה על ניסויים מדעיים, שהוכיחו כי בגדים שהושרו במיסו במשך יותר משנה הופכים להיות כהים מכדי שניתן יהיה לזהות עליהם כתמי דם. בית המשפט קבע כי קיימת האפשרות של זיוף הראיות על ידי החוקרים.

אילוסטרציה תא מעצר בית כלא. ShutterStock
"התעורר ספק סביר". אילוסטרציה/ShutterStock

לפי סנגוריו והחלטות קודמות בעניינו, דגימות הדם שנמצאו בזירה לא תואמות את דגימת ה-DNA של האקמאדה, והמכנסיים שהתובעים הציגו כראיה לא היו במידה שלו. תאגיד השידור היפני דיווח כי השופט הטיל ספק באמינות הבגדים כראיה. "אין שום ראיה מלבד הבגדים שיכולות לקבוע שהאקמאדה הוא האשם ברצח, כך שברור שמתעורר ספק סביר", הוא אמר.

ההוצאות להורג ביפן מבוצעות בחשאיות והאסירים אינם מודעים לגורלם עד לבוקר תלייתם. מאז שנת 2007 יפן החלה לחשוף את שמות המוצאים להורג ופרטים בודדים על פשעיהם, אך החשיפה עדיין מוגבלת. עונש המוות ביפן עדיין זוכה לתמיכה ציבורית רחבה.

התומכים בהאקמאדה אומרים שכמעט 50 שנות מעצר, בעיקר בבידוד ועם איום תמידי של הוצאה להורג, גבו מחיר כבד מבריאותו הנפשית. בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית ב-2018 הוא אמר שהוא מרגיש שהוא "נלחם בכל יום". עם זאת, תהליך המשפט החוזר עשוי להימשך שנים.

ארגון עורכי הדין ביפן בירך על פסק הדין אך אמר כי הוא דורש "בתוקף" מהתובעים להתחיל במהירות בהליך המשפט החוזר מבלי לערער לבית המשפט העליון. "איננו יכולים להרשות לעצמנו עיכוב נוסף במשפטו של מר הקאמאדה, שגילו 87 והוא סובל מבעיות נפשיות ופיזיות", אמר ראש הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully