וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנת קריסה מיידית: המחדל באי-טיפול מפני רעידת אדמה בישראל

14.3.2023 / 16:00

דו"ח מבקר המדינה בדק חמש רשויות מקומיות השוכנות באזור השבר הסורי-אפריקני ומצא כי 93 אחוזים מהמבנים לא חוזקו על אף שנקבע שיש לעשות זאת. עוד עלה כי תוכנית תמ"א 38 כלל לא יושמה בהן: "לפעול במהירות ובנחרצות - ויפה שעה אחת קודם"

בווידאו: דוח מבקר המדינה על מוכנות הרשויות לרעידת אדמה/מבקר המדינה

אסון רעידת האדמה בטורקיה גבה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם ומאות אלפים נותרו ללא קורת גג. מיד לאחר האסון עלתה השאלה האם ישראל ערוכה לאסון רעידת אדמה. דו"ח מיוחד של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שבחן את היערכות הרשויות המקומיות לרעידות אדמה בחודשים האחרונים מגלה שהמצב בכי רע.

לפי הדו"ח שמתפרסם היום אחר הצהריים (שלישי), משרד הבינוי והשיכון לא השלים את חיזוקם של 93 אחוזים מכלל המבנים הטעונים חיזוק מיידי בחמש רשויות שנבדקו במסגרת הדו"ח. המשמעות - מדובר ב-93 אחוזים מהמבנים שנמצאים בסכנת קריסה מיידית. בנוסף, 70 אחוזים מבתי הספר המיועדים לחיזוק באותן רשויות שנבדקו לא חוזקו.

צוותו של מבקר המדינה בדקו את מצב המבנים בבית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית. מהדו"ח עולה כי עלות חיזוק בתוספת מיגון של המבנים באותן רשויות שנבדקו עומדת על 2.34 מיליארד שקל.

המבקר הסביר כי הדו"ח נכתב בשל היותה של ישראל שוכנת סמוך לשבר הסורי-אפריקני ומשכך גובה הסיכון לכך שתתרחש בארץ רעידת אדמה בעצימות גבוהה. ההנחה הרווחת, נכתב בדו"ח, היא שיש סבירות גבוהה שבתוך 50 שנה תתרחש רעידת אדמה חזקה במרחב שבין דרום לבנון לדרום ים המלח.

אנלגמן הדגיש כי על ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון, שר הפנים, שר האוצר וכן ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה לפעול לקידום המוכנות של מדינת ישראל והשלטון המקומי להתמודדות עם רעידות אדמה בפרט, בעניין הרשויות המקומיות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקני.

הביקורת העלתה כי במועד הביקורת לא חוזקו 1,124 מבנים שנקבע שיש לחזקם בחמש הרשויות שנבדקו. כאמור, מדובר ב-93 אחוזים מהמבנים. בנוסף, בנוגע ליישום תוכנית תמ"א 38 ברשויות מקומיות בפריפריה, עלה כי תמ"א 38 כלל לא יושמה בבית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה ובחצור הגלילית על אף שכולן נמצאות באזורים המועדים להיפגע קשות מרעידת אדמה. עוד עלה בדו"ח המבקר כי טרם בוצע חיזוק בכ-70 אחוזים מבתי הספר שנקבע שיש לחזקם כך ש-38 מתוך 54 בתי הספר שצריך חיזוק נמצאים בסכנת קריסה.

צוותו של אנגלמן מצא עוד כי ביקורות שביצע פיקוד העורף מעידות כי רמת מוכנותן של עיריית בית שאן והמועצה המקומית חצור הגלילית להתמודדות עם אירועי חירום נמוכה בעוד רמת מוכנותן של טבריה וצפת טובה ושל קריית שמונה - טובה מאוד. עוד עולה מהביקורות כי אין תקן מחייב לגבי ציוד החירום שעל הרשויות המקומיות להחזיק ולתחזק במחסני החירום שלהן במסגרת התארגנותן להתמודדות עם אירועי חירום, לרבות עם אירוע של רעידת אדמה.

אנלגמן מדגיש כי לנוכח הניסיון הבינלאומי, המראה שהשקעה מוקדמת בהיערכות לרעידת אדמה מצמצמת באופן ניכר פגיעות בנפש ונזקים לרכוש עם התרחשותה, הדרך הטובה ביותר למזעור נזקים ולמניעת התרחשותו של אסון כבד עקב רעידת אדמה היא שיפור עמידות המבנים - מבני מגורים, מבני ציבור ותשתיות - בפני רעידת אדמה.

המבקר ממליץ שמשרדי הממשלה הרלוונטיים יפעלו בשיתוף עיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה והמועצה המקומית חצור הגלילית, רשויות מקומיות פריפריאליות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי, לגיבוש מנגנון לחיזוק המבנים באותן רשויות ולאיתור המשאבים הדרושים לכך.

נוכח המשאבים התקציביים הגדולים הנדרשים לחיזוק המבנים והתשתיות ביישובי הפריפריה, שרובם במעמד חברתי-כלכלי נמוך, הדבר מחייב הירתמות של כל הגורמים המקצועיים והקצאת משאבים מתאימה. המבקר חותם את הדו"ח בהמלצה שעל הממשלה והשלטון המקומי לפעול במהירות ובנחרצות לטיפול בנושא, ויפה שעה אחת קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully