וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשר נמצא מת בנסיבות בלתי ברורות, רשות הגנים: "מחפשים קצה חוט"

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 17:40

ממסלולו האחרון של הנשר נראה כי דאה לצד שני נשרים נוספים, כשבנקודה מסוימת נפל אל הקרקע בעוד אלו המשיכו במעופם. "נתיחה לאחר המוות העלתה חשד להתנגשות באוויר", נמסר מטעם רשות הטבע והגנים, שפנתה לציבור: "מבקשים ממי שטס במקום וידוע לו על פגיעה בנשר, שיעדכן"

נשר נמצא מת סמוך למושב יונתן במרכז רמת הגולן ביום שישי האחרון. נסיבות מותו טרם התבררו, וברשות הטבע והגנים פועלים לבירור המקרה בניסיון למנוע מקרים דומים, ולהגן על הנשרים בישראל שנמצאים בסכנת הכחדה.

ממעקב אחרי מסלול הדאיה האחרון של הנשר, שניתן לצפייה עקב מכשיר GPS המוצמד באופן גורף לנשרי הרשות, ניתן ללמוד כי מסלולו האחרון של הנשר היה ביום חמישי כאשר דאה משמרות גמלא לכיוון מזרח במהירות עשרות קילומטרים לשעה. סמוך אליו ובאותה העת, נמצא כי דאו שני נשרים נוספים לאותו כיוון ובמרחק כמה עשרות עד מאות מטרים ממנו. בפעם הבאה בה התקבל אות מהמשדר, היה הנשר מוטל על הקרקע במקום בו נמצא מת, בעוד שני הנשרים האחרים המשיכו במעופם.

"נתיחה לאחר המוות העלתה את החשד של התנגשות באוויר. זו גם ההשערה שלנו לסיבת מותו", טען ד"ר אוהד הצופה, אקולוג דורסים ברשות הטבע והגנים. עוד ציין כי באיזור בו התרחשה התקרית לא קיימות תשתיות שהיו יכולות לפגוע בנשר, כדוגמת קווי מתח ואנטנות. "בבדיקות שנעשו לאחר המקרה לא נמצא שהיה במקום כלי טיס אזרחי או צבאי בשעה האמורה, לפחות לא כזה שנראה במכ"ם או שדיווח על התנגשות. זה מקרה לא נורמלי וחשוב לנו מאוד להבין את נסיבותיו", המשיך.

הנשר המת. אליקה מעטוף, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
נסיבות מותו טרם התבררו. הנשר המת/רשות הטבע והגנים, אליקה מעטוף, רשות הטבע והגנים

ד"ר הצופה המשיך וביקש ממי שטס במקום או הטיס כלי כלשהו וידוע לו על פגיעתו בנשר - שיעדכן על כך. "אין פה האשמה כלפי מישהו, המטרה שלנו היא למצוא קצה חוט שיוביל אותנו לתשובה", אמר. לדבריו "פגיעה קלה בכנף הנשר יכולה לגרום לעוף להתרסק גם בלי להשבית כלי טיס".

החשיבות בבירור נסיבות מותו של הנשר בן השלוש שנים נובעת מהצורך להגן על הנשרים בישראל, שנמצאים זה שנים בסכנת הכחדה מתמדת. בתחילת המאה העשרים נצפו בארץ אלפי נשרים, ואף לפני פחות ממאה שנים שיגשג בארץ מניין מרשים של מאות נשרים, רובם בהרי הגליל. בשנת 2002 נספרו בישראל 460 נשרים, אך כעבור שנים בודדות צנח מספרם למחצית. בספירת הנשרים שנעשתה לפני כחודש נמנו ברחבי הארץ 140 נשרים בלבד.

ההתמעטות במספרם הביאה לכך שכל פגיעה בהם היא דרמטית, כשהאיום הגדול ביותר לנשרים היא תופעת ההרעלות. לאורך השנים, היו כמה מקרים של הרעלות קשות שהובילו לצמצום משמעותי של הנשרים בארץ. אחד מהמקרים המשמעותיים אירע בשנת 1998, אז נמצאו בגולן כארבעים נשרים שמתו לאחר שאכלו בשר פרה שהורעלה למוות. במקרה נוסף שהתרחש בשנת 2004, 17 נשרים נמצאו מתים בנחלים בצפון הארץ, כשבגופם שרידי רעל. בנוסף, קיימת סכנת מוות מהתחשמלות נשרים מקווי מתח גבוה, וכן מפגיעה בלהבי טורבינות הרוח, שמספרן ברמת הגולן הולך וגדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully