וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון קבע כי יש לרשום בני זוג כנשואים - אם ערכו טקס בשיחת וידיאו

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 15:10

העליון דחה שני ערעורים שהגישה המדינה על פסקי דין של זוגות שסורבו להירשם כנשואים - לאחר שהונפקה להם תעודת נישואין של מדינת יוטה בארצות הברית. "יש להבחין בין רישום הנישואין לבין שאלת תוקפם בדין המהותי", פסקו השופטים. "מדובר באי נכונות גלויה לעין בתעודה"

בווידאו: העליון דן בבקשת רשות הערעור של משפחות פלסטיניות על ההחלטה לפנות את בתיהן בשייח ג'ראח/צילום: רוני כנפו

בית המשפט העליון קבע היום (שלישי) כי יש לדחות שני ערעורים שהגישה המדינה על פסקי דין בהם הורו למדינה לרשום כנשואים בני זוג שנישאו בטקס שנערך בשיחת וידאו והונפקה להם תעודת נישואין של מדינת יוטה בארצות הברית.

הזוגות נישאו על פי דיני מדינת יוטה באמצעות שיחת וידאו. הם מסרו לפקיד הרישום הודעה על שינוי מצבם האישי בצירוף תעודת נישואין שהונפקה במדינת יוטה אך הפקיד סירב לרשום אותם. בחלוף כמה חודשים נמסרה להם ההנמקה לפיה לשיטת המדינה מדובר בטקס שנערך למעשה במדינת ישראל וככזה לא חלות עליו ההלכות שנפסקו בבית המשפט העליון בנושא רישום נישואין. בתי המשפט לעניינים מינהליים קבעו שסירוב זה נעשה שלא כדין, והמדינה ערערה על הכרעתם. בית המשפט העליון דחה את ערעורי המדינה וקבע שעל פקיד הרישום לרשום את הזוגות כנשואים במרשם האוכלוסין.

בית המשפט העליון ירושלים. ראובן קסטרו
בית המשפט העליון/ראובן קסטרו

בית המשפט העליון עמד על ההלכה המושרשת המבחינה בין רישום הנישואין לבין שאלת תוקפם בדין המהותי. לפי הלכה זו, חובתו של פקיד הרישום להימנע מהכרעה בשאלות בדבר תוקפם או פסלותם המהותית של הנישואין.

בהתאם להלכה זו, כמו גם לנהלי רשות האוכלוסין וההגירה, כאשר מוצגת לפקיד הרישום תעודה ציבורית כדין, עליו ככלל לרשום את האמור בה ולהימנע מהכרעה בשאלות משפטיות מורכבות. המדינה טענה שפקיד הרישום מצא שטקסי הנישואין נערכו בישראל וכי מדובר אפוא באי נכונות גלויה לעין בתעודה הציבורית.

בית המשפט העליון קבע כי שאלת מקום עריכת טקסי הנישואין במקרה דנן היא שאלה שמעוררת סוגיות סבוכות שאין להן מענה בחוק או בפסיקה. בהקשר זה, נימק בית המשפט בין היתר כי טקסי הנישואין נערכו על פי חוקי מדינת יוטה, על ידי גורם מוסמך במדינה וכי בעקבות זאת הוציאה מדינת יוטה תעודת נישואין. סוגיית מקום עריכת הטקס, כאשר מתעוררות בהקשר זה שאלות סבוכות, אינה מסורה אפוא להכרעתו של פקיד הרישום, כפי שנפסק באופן עקבי במהלך עשורים רבים. משכך, היה עליו לרשום את בני הזוג כנשואים בהתאם לתעודה הציבורית התקפה שהוצגה לו. לבסוף הדגיש בית המשפט כי ההכרעה מוגבלת לשאלת רישומם של הנישואין במרשם האוכלוסין, ואין בה משום נקיטת עמדה בשאלת תקפם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"העובדה שיש בישראל חמש מאות אלף איש שלא יכולים להתחתן בשום צורה ודרך, היא דבר לא הגיוני, לא מוסרי וגם לא ממלכתי", כך אמרה חברת הכנסת לשעבר תהילה פרידמן. "פתרון יהודי ממלכתי הוא להסדיר בחוק נישואים אזרחיים לכל מי שאינו יכול להינשא על פי ההלכה. מבחינה דתית אין בכך נישואים ומבחינת האזרחים יש בכך מענה. להמשיך להתעלם, לזרוק את הבעיות על מדינות זרות ועל בית המשפט ואז להתלונן שהוא מתערב - זה מצב שלא יכול להמשיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully