וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הבטיחה לסבא"א: נשתף פעולה ונתקין מחדש מצלמות

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 7:49

טהראן הבטיחה כי תאפשר לפקחי האו"ם לחקור את שרידי האורניום שנמצאו בשטחה, וכן תתקין מחדש מצלמות באתרי הגרעין, בתום ביקור של יו"ר הסוכנות ולפני פגישת מועצת הנגידים. ייתכן שהן נועדו למנוע פרסום החלטה נוספת נגדה, והבטחות דומות בעבר לא כובדו

נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש עם יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי. רויטרס
ראיסי וגרוסי בטהראן, אתמול/רויטרס

איראן נתנה ערבויות לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הכוללת הסכמה לשיתוף פעולה בחקירת שרידי אורניום שנמצאו בשטחה ואף הסכמה להתקין מחדש מצלמות באתרי הגרעין שלה - כך מסרה סבא"א, בתום ביקור של יו"ר הסוכנות, רפאל גרוסי, בטהראן. ההצהרה פורסמה כיומיים לפני הפגישה הרבעונית של מועצת הנגידים של סבא"א, הכוללת 35 מדינות.

ההצהרה המשותפת לא הרבתה בפרטים, אבל גורמים דיפלומטיים אמרו כי השיפור האפשרי ביחסים בין הצדדים עשוי לדחות ניסיון מערבי נוסף לפרסם החלטה המפצירה בטהראן לשתף פעולה עם הפקחים. עם זאת, איראן כבר נתנה הבטחות דומות כאלו בעבר, שבסופו של דבר הניבו מעט מאוד, אם בכלל.

"איראן הביעה את נכונותה לספק מידע נוסף וגישה לטפל בסוגיות אמצעי הביטחון שבמעקב", נמסר בהודעה משותפת. דוח חשאי של סבא"א לחברות הסוכנות שהגיע לידי רויטרס אמר כי גרוסי "מצפה ליישום מידי ומלא של ההצרה המשותפת".

בימים האחרונים דווח כי פקחי האו"ם איתרו באיראן אורניום מועשר לרמה של 84%, קצת מתחת לרמה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני. עם זאת, גורמים בטהראן טענו כי הייתה זו תוצאה "לא מכוונת" של הליך ההעשרה.

בווידאו: נתניהו: "המשימה החשובה ביותר שלי היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני"/צילום: רוני כנפו

במסיבת עיתונאים שכינס בווינה עם שובו מאיראן, אמר גרוסי כי טהראן אמורה לספק גישה למידע, לאתרים ולגורמים בכירים. זאת אחרי שנים ארוכות שבהן הרפובליקה האסלאמית תקעה את שיתוף הפעולה הסוכנות. גרוסי הוסיף כי שיחות המשך בין גורמים בסוכנות לבין גורמים איראניים לניסוח הפרטים יתקיימו "בקרוב מאוד".

יו"ר סבא"א אמר כי כל ציוד המעקב, שהוסר כחלק מצעדי התגובה של איראן לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין, יותקן מחדש. עם זאת, כשנשאל היכן הוא יותקן, הוא רק אמר שיהיה זה בכמה אתרים.

שיחות הגרעין בין איראן למערב תקועות במבוי סתום כבר חודשים אחרונים, וחידושן לא נראה באופק לאור שיתוף הפעולה הגובר בין טהראן למוסקבה והדיכוי האלים של ההפגנות באיראן.

בכיר במשרד ההגנה של ארצות הברית אמר בשבוע שעבר כי לאיראן יידרשו כ-12 ימים בלבד להפקת החומר הבקיע הדרוש לייצור פצצה גרעינית, לעומת שנה כשהסכם הגרעין היה בתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully