וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים מתריעים: "הנזקים מהרפורמה עלולים להתממש בעוצמה ובמהירות גדולים משצפינו"

עודכן לאחרונה: 2.3.2023 / 9:26

מאות כלכלנים חזרו על אזהרתם הראשונה אותה פרסמו בסוף ינואר, וטענו כי הסימנים לנזקים מהשינויים ממשיכים להיצטבר. עוד טענו כי גם אם השווקים יתייצבו בטווח הקצר, הרי שבטווח הארוך צפויה להיגרם פגיעה ארוכת טווח בצמיחת המשק ובאיכות החיים של התושבים בישראל

הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ/אבי רוקח , קרין שגיא

מאות כלכלנים בכירים התריעו שוב מפני נזקים גדולים לכלכלה בעקבות הרפורמה המשפטית. במכתב שהפיצו הבוקר (חמישי) כתבו כי מאז פרסום גילוי הדעת הראשון עליו חתמו בסוף ינואר, "הצטברו אינדיקציות רבות לכך שהנזקים לכלכלה עלולים להתממש בעוצמה ובמהירות גדולים מאלו שצפינו".

"לדאבוננו, ההתרעות שהשמענו לא זכו לאוזניים קשובות והקואליציה ממשיכה ביוזמות החקיקה תוך התעלמות מופגנת מהאזהרות מהארץ ומהעולם לנזקים הצפויים לכלכלה", כתבו במכתב כשהם מזכירים את אזהרתם הראשונה.

עוד כתבו כי "גם אם השווקים יתייצבו בסופו של דבר בטווח הקצר, הרי שהניסיון שנצבר ממדינות אחרות שבהן הייתה פגיעה בעצמאותם של מוסדות משפטיים וכלכליים, וכן מחקר כלכלי מעשרות השנים האחרונות, מצביעים על כך שבטווח הארוך צפויה להיגרם פגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום".

בין החותמים על המכתב השני היו פרופ' יעקב פרנקל, פרופ' איתן ששינסקי, פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' מרטי אייכנבאום, פרופ' יוג'ין קנדל, פרופ' ניקול אדלר, פרופ' עומר מואב, פרופ' אבישי ברוורמן.

מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים הולכים בנתיבי איילון, אתמול/ראובן קסטרו

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully