וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעמת עם רוטמן: השגריר של טראמפ יצא נגד ההפיכה המשפטית

1.3.2023 / 15:59

שגריר ארה"ב לשעבר דייויד פרידמן, המקורב לנתניהו ונחשב לאהוד בקרב הימין בישראל, מחה כנגד תכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט במהלך כנס ימני-שמרני. פרידמן הזהיר בזמן נאומו של רוטמן מפגיעה בזכויות מיעוטים ומתח ביקורת על ההשוואות שעשה האחרון בין ישראל לארה"ב

בווידאו: רוטמן: "צריך להידבר - ללא דחיית החקיקה"/רוני כנפו

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן יצא נגד תכניתה של הממשלה להחלשת מערכת המשפט במהלך כנס סגור של ארגון ימין אמריקני-ישראלי בתל אביב בשבוע שעבר. לדברי שני מקורות שמעורים בפרטים, פרידמן התעמת בנושא עם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, במהלך אחד המושבים בכנס ואמר כי מדובר במהלך שעלול לפגוע בזכויות המיעוטים בישראל.

דייויד פרידמן יחד עם בנימין נתניהו ב-2017
1.3.23. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נותרו מקורבים עד היום. פרידמן ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

למה זה חשוב

  • פרידמן היה אחד מיועציו הקרובים ביותר של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שאף מינה אותו לשגריר ארה"ב בישראל. במהלך כהונתו הוביל פרידמן את העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ודחף לסיפוח חלקים גדולים של הגדה המערבית לישראל.
  • במהלך ארבע השנים שלו בתפקיד הפך פרידמן למקורב ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו והוא נותר כזה עד היום. הימין הישראלי, ובמיוחד לובי ההתנחלויות, העריץ את פרידמן וראה בו כמי שפתח בפני מועצת יש"ע את דלתות הבית הלבן.
sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

במוקד החדשות

  • פרידמן השתתף בשבוע שעבר בכנס בתל אביב אותו ארגנו קרן תקווה וקרן הרטוג - שני מוסדות שמרניים אמריקנים שמממנים ומשתפים פעולה עם ארגונים ומכוני מחקר שמרניים ישראלים.
  • בין הדוברים בכנס היו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ האמריקני לשעבר מייק פומפאו, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר פורום "קהלת" משה קופל ונוספים.
שמחה רוטמן, דיון ועדת החוקה, 1 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"היה נראה מאוד נבוך". רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

מאחורי הקלעים

  • אחד המושבים בכנס בו דיברו ח"כ רוטמן וקופל עסק בתכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט. מקור שהשתתף באירוע וניהל רישום של הדברים, ומקור נוסף שעודכן בפרטי האירוע, אמרו כי בערך 80 איש היו באולם, רובם אנשי ימין שמרנים, וחלקם אמריקנים.
  • במהלך המושב אמר ח"כ רוטמן כי החקיקה שהממשלה מנסה לקדם רק נועדה להפוך את מערכת המשפט הישראלית לדומה יותר למערכת המשפט האמריקנית, כמו למשל בעניין אופן מינוי השופטים, כך לפי שני המקורות.
  • בנקודה הזו פרידמן הרים את ידו וביקש להעיר הערה. כשקיבל את רשות הדיבור הוא מתח ביקורת על ח"כ רוטמן ועל התכנית המשפטית של הממשלה. פרידמן, עורך דין במקצועו, יצא נגד ההשוואה שעשה רוטמן בין ישראל לבין ארה"ב והדגיש כי המצב בארה"ב שונה בהרבה מזה שבישראל ואין שום דמיון ביניהן.
  • לפי שני המקורות, פרידמן הדגיש כי הוא בעד ביצוע רפורמות במערכת המשפט בישראל אבל הוא הדגיש כי המהלכים שמקדמת ממשלת ישראל "הולכים רחוק מדי בשבילי ובשביל אמריקנים רבים" כיוון שהם יפגעו ביכולת של בתי המשפט להגן על זכויות מיעוטים.
  • פרידמן מיקד את הביקורת שלו בפסקת ההתגברות שמאפשרת לממשלה להפוך פסיקות של בית המשפט העליון ברוב של 61 חברי כנסת. הוא אמר כי לבתי המשפט בארה"ב יש כלים להגן על זכויות המיעוטים בעוד שפסקת ההתגברות תמנע מבתי המשפט בישראל מלעשות את אותו הדבר.
  • "אתה משווה את התכנית שלכם לארה"ב, אבל במערכת המשפט האמריקנית הדברים לא עובדים ככה", אמר פרידמן לרוטמן לפי המקור שישב באולם.
  • כשפרידמן סיים לדבר החלו כמה עשרות מהנוכחים באולם למחוא לו כפיים. לפי שני המקורות רוטמן סיפק תשובה מגומגמת לביקורת של פרידמן ואמר שהכנסת היא שתגן על זכויות המיעוטים. "רוטמן היה נראה מאוד נבוך", אמר המקור שנכח בחדר.
  • אנשים אחרים שהיו בקהל מתחו גם הם ביקורת על מהלכי הממשלה בעניין מערכת המשפט ושאלו מדוע הממשלה צריכה פסקת התגברות אם ממילא היא מתכוונת לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים בצורה שתאפשר לה למנות שופטים כרצונה. המקורות אמרו שרוטמן השיב כי תהליך מינוי השופטים החדשים ייקח זמן "והממשלה לא יכולה לחכות".

מה הם אומרים

פרידמן מסר: "אין תגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully