וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90% מההרעלות בישראל נגרמות בבית: "ניתן היה למנוע את מרביתן"

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 13:05

מדוח חדש של משרד הבריאות עולה כי בשנה האחרונה התקבלו קרוב ל-42 אלף פניות למרכז הארצי למידע על הרעלות - עלייה של 7.7% מלפני שנתיים. יותר מ-40% נגעו לילדים מתחת גיל 6, ברוב קבוצות הגילים, מרבית המקרים היו בבנים

חומרי ניקוי. ShutterStock
צריך להיזהר בעיקר בבית. חומרי ניקוי/ShutterStock

בשנת 2022 היו 41,978 פניות למרכז הארצי למידע על הרעלות, עלייה של 7.7% מהדוח הקודם שפורסם לפני שנתיים, 52% מכלל הפניות היו על ילדים מתחת לגיל 18 - כך עולה היום (שני) מדוח של משרד הבריאות. על פי הנתונים, 42.6% מהפניות עקב הרעלה או חשש להרעלה היו בנוגע לילדים בגילאים 6-0. ברוב קבוצות הגילאים, מרבית מקרי ההרעלות, 55.8%, היו בנים.

עוד עולה מהנתונים כי 90.2% מכלל המקרים התרחשו בתוך הבית, ואילו רק 3.7% התרחשו מחוץ לבית ו-1.5% קרו במוסדות חינוך. 81.3% מהחשיפות שהובילו לפנייה למרכז הארצי למידע על הרעלות היו דרך בליעה, 5.7% דרך חשיפה לעיניים ו-3.1% עקב שאיפת חומרים. 48% מהמקרים שהובילו להרעלה וחשש להרעלה בשנת 2022 היו מתרופות, 47% בעקבות חשיפה לחומרי ניקוי, חיטוי והדברה ביתיים, ו-6% בשל חשיפה לצמחים ובעלי חיים ארסיים.

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, מסרה אחרי פרסום הדוח כי "הנתונים בדוח מטרידים במיוחד לאור העובדה כי את מרביתן ניתן היה למנוע, כשגם במקרים אלו, מניעה היא הטיפול הטוב ביותר. מערכות הגוף המתפתחות של הילדים ומימדי גופם הקטנים יותר הופכים אותם לפגיעים אף יותר להרעלות, ולכן כשילדים נחשפים לחומר רעיל, ההשפעות הבריאותיות עלולות להיות חמורות במיוחד".

"ילדים הם סקרנים ואוהבים להכניס חפצים לפה", הזהירה אלרעי פרייס. "על פי הנתונים, מרבית מהפניות הן בעקבות הרעלה מתרופות. לכן, חשוב להרחיק תרופות מהישג ידם של הילדים ולאחסן אותן בארון גבוה או נעול".

ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות הוסיפה: "חשוב לציין כי רוב המקרים ניתנים למניעה על ידי מתן תשומת לב ושימוש במספר אמצעי זהירות פשוטים. מרבית מהפניות הן בעקבות חשיפות של ילדים לתרופות, חומרי ניקוי ביתיים, חומרי הדברה, צמחים ובעלי חיים ארסיים. רוב התאונות הקשורות לתרופות, חומרי ניקוי ומוצרים רעילים מתרחשות בסביבה הביתית".

כך תשמרו על ילדיכם מהרעלות בתוך הבית

  • יש לאחסן חומרי ניקוי בארון סגור ובתום השימוש לסגור אותם ולהחזירם למקום.
  • אין להעביר חומרי ניקוי למיכלים אחרים (כוסות או בקבוקי שתייה).
  • יש לוודא כי חומרי חיטוי (כמו אלכוג'ל) נמצאים הרחק מהישג ידם של ילדים.
  • יש לאחסן תרופות בקופסה סגורה, הרחק מהישג ידם ומטווח הראייה של ילדים.
  • מתן תרופות תחת השגחת ההורים ובסיומו, להחזירן למקום.
  • אין לתת לילדים לשחק בתרופות מאחר וילדים רבים יודעים לפתוח סגרי בטיחות.
  • יש לטפטף תרופות הניתנות כטיפות לפה (כולל תכשירי ברזל וויטמינים) תחילה לכפית ולאחר מכן לתת לילד. אין לטפטף ישירות מהבקבוק לפה.
  • אין להציג תרופות או ויטמינים בתור ממתקים על מנת לשכנע את הילדים לקחתם.
  • יש להרחיק מהישג ידם של ילדים תיקים המכילים תרופות.
  • צמחים, פרחים ופטריות עלולים להיות רעילים. אין לתת לתינוקות ופעוטות לשחק בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully