וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן הטיסות למזרח יתקצר: עומאן תאפשר לחברות ישראליות לחלוף בשטחה

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 12:54

הסולטנות מצטרפת לערב הסעודית ותאפשר לחברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי שלה בדרך למדינות המזרח. המהלך החל בתקופת הממשלה הקודמת לקראת ביקור ביידן באזור, והיה חלק מהעסקה שנחשפה בוואלה!

ביידן ולפיד נפגשים/רויטרס

עומאן הודיעה היום (חמישי) על אישור מעבר טיסות חברות תעופה ישראליות בשטח האווירי שלה, מה שיקצר משמעותית את זמן הטיסות למדינות המזרח. זאת השלמה של המהלך שהחל בתקופת ממשלת בנט-לפיד לקראת ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן באזור. המהלך היה כחלק מהעסקה עם ערב הסעודית על האיים טיראן וסנאפיר, שהמגעים בעניינה נחשפו בוואלה!.

ההודעה של רשות התעופה של עומאן פורסמה במהלך ביקור של עוזרת שר החוץ של ארצות הברית ברברה ליף במסקט הבירה. הביקור נועד להשלים את ההבנות בנושא, שהתאפשרו בין השאר בשל לחץ אמריקני על עומאן בעוד שהמעורבות של ישראל הייתה שולית יחסית.

ראשיתו של המהלך בביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהובעומאן ב-2018. הסולטן דאז קאבוס הודיע כי יאפשר למטוסים ישראלים לעבור במרחב האווירי של עומאן, אולם לא הייתה לכך משמעות מעשית כי המרחב האווירי הסעודי היה חסום.

במהלך כהונת ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט החלו מגעים על הסכם בין ישראל, ארצות הברית, ערב הסעודית ומצרים על האיים טיראן וסנאפיר. ישראל דרשה בתמורה מתן אישור לחברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי הסעודי. כשיאיר לפיד החליף את בנט בראשות הממשלה ובמהלך ביקור ביידן באזור, ההסכם נסגר.

סולטאן עומאן היית'ם בן טריק אל-סעיד. רויטרס
סולטאן עומאן היית'ם בן טריק אל-סעיד/רויטרס

ערב הגעתו של ביידן לערב הסעודית, פרסמה ריאד הודעה ולפיה כל המטוסים הזרים יורשו לעבור במרחב האווירי של הממלכה, כולל חברות תעופה ישראליות. בישראל ובארצות הברית חגגו את המהלך, אך גילו בעיה: כדי להמשיך בטיסות למזרח, צריך לעבור מעל עומאן אך הסולטן החדש שלה היית'ם נסוג מההבטחה של קודמו לנתניהו.

מאז חודש יולי, מקיימות ארצות הברית וישראל מגעים עם עומאן בניסיון לשכנע אותה לאשר את המעבר לחברות התעופה הישראליות. הסולטנות רצתה בתמורה כמה הטבות מארצות הברית, שנענתה רק לחלקן. בימים האחרונים ביקרה עוזרת שר החוץ של ארצות הברית ברברה ליף בעומאן כדי לסכם את הפרטים האחרונים.

שר החוץ אלי כהן אמר כי זאת "החלטה היסטורית שתקצר את הדרך לאסיה, תוזיל את העלויות לאזרחי ישראל ותסייע לחברות התעופה הישראליות לתחרותיות יותר. אני מודה אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, למל"ל, למנכ"ל משרד החוץ רונן לוי ולעובדי המשרד המסורים שפעלו למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית. תודה מיוחדת לידידנו סולטן עומאן ולידידינו בארצות הברית שליוו אותנו לאורך כל המהלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully