וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הדיון בבג"ץ: הקואליציה מקדמת חוק שימנע מלהוציא את נתניהו לנבצרות

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 11:17

ההצעה, שהגישו ראשי סיעות הקואליציה, תגדיר כי משמעותה של נבצרות היא רק אי-מסוגלות פיזית או נפשית והיא תתקבל רק ברוב של 75% מהממשלה או 90 חברי כנסת. "לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה"

בווידאו: ההפגנה נגד המהפכה המשפטית/צילום: ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, מיקי לב רון, פל צילומי אוויר, אורן אלון

ראשי סיעות הקואליציה הגישו היום (ראשון) את הצעת "חוק הנבצרות", שנועדה למנוע מבג"ץ והיועצת המשפטית לממשלה להכריז נבצרות על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל האישומים נגדו והקידום של הרפורמ המשפטית.

לפי ראשי סיעות הקואליציה, הליכוד, ש"ס, עוצמה יהודית, הציונות הדתית ויהדות התורה הצעת החוק נועדה להבהיר את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה ולפיה יש "למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות".

ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את התפקיד וקובעת כי רק הממשלה והכנסת תוכלנה לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים. למשל, ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת מליאה חגיגית לרגל יום הולדתה של הכנסת, 6 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת מליאה חגיגית לרגל יום הולדתה של הכנסת, 6 בפברואר 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

בקואליציה הסבירו כי משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כשהדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, כשהוא כשיר פיזית ומנטלית, היא "הדחה" של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת.

לפי ראשי סיעות הקואליציה, "לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה. מהלך כה דרמטי כמו הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן ומתפקד, מוכרח להיות בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא-נבחרת. אנחנו מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".

התנועה לאיכות השלטון, העותרת להוצאת נתניהו לנבצרות, אמרה כי הצעת החוק היא "צעד נוסף לעבר דיקטטורה".

"הסדר ניגוד העניינים של נתניהו היה אמור לעצור את נתניהו מלהכפיף את צרכי המדינה לצרכיו האישיים והמשפטיים, אולם ניכר שנתניהו מעדיף בבירור את טובתו האישית על פני טובת המדינה ועל כן חייב לצאת לנבצרות", נמסר. "מניעת הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, כפי שמציעה כעת הקואליציה, תאפשר לנתניהו להמשיך ולהחריב את הדמוקרטיה הישראלית בכדי למלט את עצמו מאימת הדין, ואסור להרשות זאת!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully