וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר עשור: בית המשפט גזר מאסר עולם על רוצח הכוכב של המגזר הערבי

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 12:20

שאפיק כבהא הוזמן להופיע בחתונה, לאחר שנבצר ממנו להגיע, החליט אח החתן לרצוח אותו כשחזר הביתה מחתונה אחרת באום אל-פחם בה הופיע. על אף שהרצח פוענח תוך זמן מועט והוכח כי הנאשם אכן ביצע את העבירה, גזר הדין נקבע רק היום, 9 שנים מתחילת המשפט

בווידאו: מאסר עולם לחאלד ג'בארין בגין רצח הזמר שאפיק כבהא לפני כעשור/יואב איתיאל

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (רביעי) מאסר עולם ותשלום פיצויים בגובה 150 אלף שקלים על חאלד ג'בארין, גבר בן 32 מאום אל-פחם, בגין רצח הזמר שאפיק כבהא לפני כעשור, בשנת 2013. כבהא, תושב כפר קרע בן 53 במותו, היה אחד הזמרים הפופולריים בחברה הערבית. שני רעולי פנים על קטנוע ירו בו מטווח קצר כשהיה במכונית בדרכו הביתה מאולם שמחות באום אל-פחם בו הופיע.

הפרקליטות דרשה בדיון מאסר עולם חובה ועוד שמונה חדשים מהפעלת מאסר על תנאי בגין עבירת אלימות שיש לנאשם. השופטים קבעו את שמיעת הטיעונים לעונש ל-25 לינואר. לבקשת התובעת עו"ד ענת שטיינשניד שניהלה את התיק עם עו"ד אפרת ברזני, הם הורו על מעצרו של חאלד ג'בארין לאלתר, ועל מעצרו הממשי מאחורי סורג ובריח, עד תום ההליכים. אנשי משמר בית המשפט ליוו אותו מספסלי הקהל אל תא הנאשמים ומשם אל תאי המעצר שבמרתף בית המשפט, משם נלקח לכלא.

שפיק כבהא. באדיבות המשפחה
הנרצח - שפיק כבהא/באדיבות המשפחה

"כבהא היווה סמל למגזר הערבי בעולם ולאזור המשולש במיוחד", מסרה אז קבוצת צעירי כפר קרע לשינוי. "מדובר באדם טוב לב שתמיד נתן בלי חשבון, מדובר בזמר שהשירים שלו מושמעים כמעט בכל חתונה ובכל אירוע. הידיעה על מותו נפלה על כולנו כרעם ביום בהיר, הורידה לכולנו מכה לפרצוף והבהיר לכולם מעבר לכל ספק שכולנו מאוימים ושזה יכול לקרות לכל אחד ואחת מאתנו".

הרצח של כבהא פוענח תוך זמן קצר. אך מאז, המשפט מתנהל כתשע שנים, מאז ינואר 2014. עוד בספטמבר 2015, בהחלטת השופט יצחק עמית בבית המשפט העליון, שוחרר חאלד ג'בארין למעצר בית ועד הכרעת הדין התקיימו 113 ישיבות. "תוצאה זו של שיהוי כבד בהליך אינה ראויה ואנו מצרים על כך", ציינו השופטים בפתח הכרעת הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאסר עולם לחאלד ג'בארין בגין רצח הזמר שאפיק כבהא לפני כעשור. יואב איתיאל
הנאשם ג'בארין בדיון הכרעת הדין בבית המשפט. היום/יואב איתיאל

הסיפור כולו החל עוד לפני הרצח. ביולי 2012 התקיימו מסיבת החינה וחתונתו של זקי ג'בארין, אחיו של הנאשם ברצח. לאחד מהאירועים הוזמן להופיע הזמר שפיק שנבצר ממנו להגיע לאחר התחייבות קודמת. לפי כתב האישום, חוסר ההיענות שלו העלה את חמתו של חאלד ג'בארין ובני משפחתו.

לאחר שנודע לחאלד ג'בארין וחברו אמל מחאמיד על הופעת הזמר ב-22 באוקטובר 2013 באירוע המתקיים בגן האירועים "אל וואחה" שבאום אל-פחם, החליטו לרצוח אותו. מוחמד מחאמיד המכונה "אבו סעד" שעבד בחנות למכירת קטנועים ארגן לשניים קטנוע. לאחר שהסתיימה ההופעה, קרוב לחצות, עזב שפיק את גן האירועים ברכב אופל קורסה, חאלד ואמל גם הם עזבו את המקום כשהם רכובים על הקטנוע ונסעו לפני הרכב.

השניים המתינו בצד הדרך עד שהרכב חלף על פניהם ונסעו אחריו. בהגיעם לכיכר המשטרה שבאום אל-פחם, עקפו את הרכב מימין ונצמדו עם הקטנוע אל חלקו הימני של הרכב, ליד מקום מושבו של שפיק. חאלד ירה באמצעות הנשק לעבר הזמר שמת מירי זה.

שפיק כבהא. באדיבות המשפחה
לא יכל להופיע באירוע ונרצח. שפיק/באדיבות המשפחה

שלושת גברים נעצרו בחשד למעורבות ברצח. אמל מחאמיד, הפליל את ג'בארין בהודאתו במשטרה. הוא מסר כי הוא נהג בקטנוע עליו הרכיב את ג'בארין שירה בשפיק. הוא גם הפליל את הגבר השלישי, "אבו סעד" ומסר שיחד עימו החליף את לוחיות הזיהוי של הקטנוע לפני הרצח, כשגם ג'בארין היה נוכח.

כתב האישום ייחס למחאמיד עבירות של קשירת קשר לפשע, רצח והחזקת ונשיאה של נשק. ל"אבו סעד" יוחסה עבירה של סיוע להריגה. ההליכים הפליליים של השניים התנהלו בנפרד ובהכרעת דין מינואר 2017 הורשע אמל גם בהריגה ובעבירות נוספות ונגזר עליו עונש של 14 שנות מאסר בפועל. התנאים להרשעת אמל בעבירת רצח לא התקיימו והוא הורשע בהריגה בלבד.

באוקטובר 2015, התובעות מטעם פרקליטות מחוז חיפה כמעט סגרו עסקה עם סניגורו של ג'בארין, עו"ד משה שרמן. ג'בארין היה אמור להודות בהריגה, ולקבל עונש מאסר בפועל של 16-14 שנים אך משפחתו של שפיק התנגדה לכך.

ב-2017, לאחר שהורשעו שני השותפים האחרים שהרשעתם ציינה כי ג'בארין הוא זה שירה, עשתה הפרקליטות ניסיון נוסף לכרות עסקה. המשפחה שוב סירבה להסכים ועתרה לבית המשפט העליון בטענה כי התשתית הראייתית הקיימת נגד ג'בארין אינה מצדיקה הגעה להסדר טיעון בעבירה של הריגה. בנוסף טענו כי ההליך הפלילי בעניינו לא התנהל כראוי. בין היתר בשל ביטול ישיבות לבקשת הצדדים, וכי לא ניתנה לבני המשפחה הזדמנות להשמיע את עמדתם לגבי הסדר הטיעון המוצע, כנפגעי עבירה.

לטענתם, הסדר הטיעון לא הלם את חומרת האירוע, המבטא אלימות קשה. יש בו כדי לשדר מסר מקל בנוגע לשימוש בלתי חוקי בנשק והשלכותיו ההרסניות. עוד נטען שהרשעתו של אמל בהריגה בלבד אינה מצדיקה שינוי בעמדתה של המדינה בהתייחס לג'בארין, שכן לטענתה של הפרקליטות ג'בארין לא שיתף את אמל בכוונתו להמית את הזמר המנוח.

ב-2018 שופטי בג"ץ דחו את העתירה, הדרך לעסקה נסללה, אך עד אז כבר חזר בו ג'בארין מנכונותו לעסקה. המשפט נמשך כבר עוד חמש שנים, וגם לאחר ההחלטה הדרמטית היום, הוא עדיין לא תם.

מארי, אחותו של שפיק כבהא המנוח שנכחה בעת הקראת הכרעת הדין הביעה שביעות רצון מההרשעה ואמרה לוואלה: "אחרי תשע שנים היום לראשונה אני מרגישה שאנחנו בדרך לצדק. לאחי האהוב לא יחזירו את החיים אבל היום החזירו לו קצת ממה שמגיע לו אחרי הרצח האיום והנורא הזה בדם קר על ענין חסר משמעות. אין ולא יכול להיות הסבר או צידוק בכלל לדבר כזה ומשפחתי תישא את הנזקים והכאב לנצח ואני במיוחד כי הוא היה קרוב אליי מאוד כמו תאום ותאומה בבית ובעבודה כי אני הייתי המנהלת של הלהקה שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully