וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיסה MH17: "יש ראיות לכך שפוטין הוא שאישר את הפלת המטוס ב-2014"

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 17:19

על פי צוות החקירה הבינלאומית, יש ראיות חזקות לכך שנשיא רוסיה החליט לספק את הטיל שיירט את טיסה MH17 ב-2014. עם זאת, הראיות עדיין לא מוצקות דיין כדי להוביל לאישום פלילי של פוטין

ישנן ראיות חזקות לכך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר את השימוש במערכת הטילים שהפילה את טיסה MH17 ב-2014, כך אמרו היום (רביעי) חוקרים בינלאומיים. עם זאת, הראיות עדיין לא מוצקות דיין כדי להוביל לאישום פלילי.

בנובמבר קבע בית המשפט בהולנד כי טיסה MH17 של חברת התעופה "מלזיה איירליינס", שהופלה מעל אוקראינה, נפגעה מטיל "בוק" מתוצרת רוסית שנורה משדה במזרח אוקראינה. בית המשפט קבע גם כי לרוסיה היתה שליטה על הכוחות הבדלניים הפרו-רוסיים באזור באותה תקופה. בית המשפט אישר בכך את מסקנות דו"ח מועצת הבטיחות של הולנד. כל 298 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס, שיצא ב-17 ביולי 2014 מאמסטרדם לכיוון קואלה לומפור, נספו בהתרסקות. רוסיה מכחישה כל מעורבות בתקרית.

צוות החקירה המשותפת הודיע בהצהרה כי בית המשפט פסק כי למוסקבה היתה "שליטה כוללת" על הרפובליקה העממית של דונצק, ששלטה באזור במזרח אוקראינה ביולי 2014. הוא סיפק שיחות מוקלטות שבהן נשמעים גורמים רשמיים רוסים אומרים שההחלטה לספק תמיכה צבאית "היא של הנשיא".

"יש מידע מוחשי שהנשיא קיבל את הבקשה של הבדלנים, וכי הבקשה נענתה בחיוב", אמר צוות החקירה. עם זאת, הוסיף הצוות, לא ידוע אם בבקשה הוזכרה מערכת הטילים ליירוט המטוס. "אף שיש ראיות חזקות, הן עדיין לא מספיקות כדי לתבוע אותו", אמרו החוקרים. "בנוסף, לנשיא פוטין יש חסינות בתוקף תפקידו כמנהיג מדינה".

גוף מתכתי שאותר בדרום תאילנד ונחשד כשייך למטוס המלזי, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
שריד של המטוס/צילום מסך, טוויטר
הצגת דוח ועדת החקירה ההולנדית בנוגע להתרסקות מטוס "מלזיה איירליינס" באוקראינה, אוקטובר 2015. רויטרס
מצגת של צוות החקירה/רויטרס
זירת יירוט מטוס מלזיה איירליינס, דונייצק. רויטרס
זירת יירוט המטוס/רויטרס
קרובי הנוסעים שהיו על טיסת  MH370 של חברת "מלזיה איירליינס" ציינו מאה ימים להיעלמותו, 15 ביוני 2014. רויטרס
קרובי משפחה של הנוסעים שנספו בהפלת המטוס/רויטרס

הצוות, שכולל חוקרים מהולנד, אוסטרליה, בלגיה, מלזיה ואוקראינה - המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מפלת המטוס. הצוות רצה להוכיח מי היו הלוחמים ששיגרו את הטיל ומי היה בשרשרת הפיקוד, אך נאלץ להודות כי זה לא אפשרי כרגע. בשנה שעברה, בית משפט בהולנד פסק כי שלושה אנשים, שני רוסים ואוקראיני, אשמים ברצח בהיעדרם על מעורבותם בתקרית. מוסקבה טענה כי גזרי הדין הם "שערורייתיים" ומונעים פוליטית.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר כי העובדה שאין ראיות מספקות שיאפשרו תביעות נוספות מהווה "אכזבה קשה", אך אין משמעות הדבר ש"זה סוף התהליך הפלילי". "אנחנו לא נפסיק. מאז 2014, התרגלנו לדפוס של שיבושים, שקרים וחוסר צדק מרוסיה ומהנשיא שלה, פוטין. נמשיך לדרוש שהפדרציה הרוסית תישא באחריות על תפקידה בטרגדיה הזאת", אמר ראש הממשלה.

מאוקראינה נמסר כי היא תשתמש בכל מנגנונים הבינלאומיים כדי להעמיד את הנשיא פוטין לדין על הפלת מטוס מלזיה איירליינס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully